Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Motorproblem OG9-3 B204E

  1. #1

    Motorproblem OG9-3 B204E

    Hej!

    Jag har fått riktiga problem med min 9-3:a.
    Hårdvarumässigt är det en lättryckare från -99 som körs på E85 med saabs biopowermatriser för tändningen och lite uppskruvat laddtryck.

    Bilen hackar som in i **** vid låg last, men går fint vid högre last, dvs. mer gas.
    Den går alltså inte jämnt på alla burkar vid låg last inkl. tomgång.
    Jag försökte utreda problemen genom att koppla in mig med T5suite och titta på felkoder, knackningar och dylikt och ser att den har registrerat flertalet knackningar.

    Vid denna tidpunkt började jag misstänka att kombinationen med gammal tändkassett och stift var problemet (över 10000 mil på den kassetten och dryga 1000 på stiften).
    Eftersom kassetten var gammal investerade jag i en ny (såklart original) samt nya stift (1.1mm NGK BCPR7ES-11).
    Mina tidigare stift var justerade till 0.9mm gnistgap då jag monterat magnetventil och kör med "steg 1".

    Jag plockade ut de gamla stiften och såg att de var kolsvarta - inte konstigt när bilen går som en påse rostiga skruvar...

    Så, jag bytte alltså till en ny tändkassett och nya stift, dock men samma problem - bilen går fortfarande som en påse nötter och de nya stiften blir också kolsvarta.

    OK tänker jag, kan det vara så att någon av spridarna läcker som ger upphov till konstiga problem med lambdaregleringen som fetar på?
    Jag byter till fyra andra spridare av samma sort, de röda med 431 i slutet på Boschnumret.
    Icke sa nicke - samma problem.

    Jag får för mig att göra ett kompressionsprov med följande resultat (motorn var inte kall, men hade hunnit svalna efter en provkörning):
    • Cyl 1 - 185 psi
      Cyl 2 - 165 psi
      Cyl 3 - 155 psi
      Cyl 4 - 180 psi


    Jag har tyvärr inte min Haynes hemma just nu, har någon koll på vad börvärdena är?
    Jag vet att kompressionen varierar ganska mycket mellan Cyl 1 och Cyl 3, och vad jag kan tänka ut kan det bero på tre saker, eller en kombination:
    1) Lite mer slitna kolvringar på tvåan och trean än på ettan och fyran
    2) Ventiler på tvåan och trean?
    3) Toppen inte tillräckligt åtdragen i mitten

    Försök till slutsats:
    Eftersom stiften blir kolsvarta med nya stift och ny kassett och bytta spridare misstänker jag att bränsletrycksregulatorn är åt fanders och matar ett för högt tryck till spridarna, vilket gör att blandningen är alldeles för fet och sotar ner.

    Notes:
    Vakuumslangar har jag kontrollerat

    Video:
    http://www.youtube.com/watch?v=X-Zp3xnhKoc

    Felkoder:
    Mis_heating_error
    Mis_cvs_error
    Int_error
    Adapt_error

    Alla förslag mottages tacksamt!

    Ha det gott i värmen och kör så det ryker!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Kass styrenhet alt. kasst program.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Varför ta ner elektrodavståndet under 1 mm? E de för spritens skull eller?
    O varför skulle tietusen mil vara ett problem för kassetten. De kan faktiskt ofta hålla mer än dubbelt så långt. Vet flera som kört trettitusen med originalkassett.
    Min ena gav upp efter 34000 mil o den va tillverkad 0497 o bilen va från 05--97.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Kass styrenhet alt. kasst program.
    Glömde nämna att jag testat med fler än en styrbox och att jag kört med denna mjukvaran i flera år.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Varför ta ner elektrodavståndet under 1 mm? E de för spritens skull eller?
    O varför skulle tietusen mil vara ett problem för kassetten. De kan faktiskt ofta hålla mer än dubbelt så långt. Vet flera som kört trettitusen med originalkassett.
    Min ena gav upp efter 34000 mil o den va tillverkad 0497 o bilen va från 05--97.
    Jag är ingen mästare på elektrodavståndet, men som jag förstått det hela underlättar det för tändkassetten att antända luft/bränslemixen vid högre laddtryck då elektrodavståndet minskas.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 503

    Sv: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Spontant skulle jag säga btr eller map-sensor. Verkligen kollat ALLA vacuumslangar?

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Spontant skulle jag säga btr eller map-sensor. Verkligen kollat ALLA vacuumslangar?/M
    Jag kollade följande slangar:
    1) Insug till MAP-sensor
    2) Insug till vevhusventilationen
    3) Insug till BTR
    4) Insug till avlastningsventilen
    5) Grövre slang mellan intercoolerns rör till avlastningsventilen
    6) Grövre slang mellan avlastningsventilen och gummiröret från luftfiltret ner mot turbon (ursäkta för icke korrekt benämning
    7) Slang/rör mellan ventilkåpan och s-röret till turbon från luftfiltret

    Som följdfråga på BTR:en - kan jag mäta upp trycket på något sätt eller kontrollera huruvida den fungerar som den skall?

    MAP-sensorn ger ju värden, men den kan såklart vara lite halvkass för det

    Tackar för alla tips och fortsätter felsökning i morgon!

    Nu blir det

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    igensatta / kärvande spridare?
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  8. #8

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Citat Ursprungligen postat av Phixit
    igensatta / kärvande spridare?
    Spridarna är utbytta mot ett gäng jag hade i reserv med samma resultat.

  9. #9

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Lite mer info:

    Resistansen på vevaxelgivaren mellan pinne 1 och 2 är uppmätt till ~590 ohm vid kall motor, och vad jag kan läsa mig till verkar det ligga i rätt område för T5-givaren.

    Fortsättning följer!

  10. #10

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Ännu mer info:

    "Vakuumslangen" som går från spjällhuset till "Evap emission system purge valve" hade en spricka.
    Slangen byttes till lite mer robust variant som jag råkade ha liggandes hemma.

    Ej provstartat ännu då jag inte vill störa mina kära grannar...

    Vi får se vad framtiden visar under morgondagen!

  11. #11

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Ny teststart med vakuumslangen fixad.

    Tyvärr samma problem.

    *Funderar på att skaffa en ny BTR*

  12. #12

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Begagnad BTR införskaffad från Beg. Bildelar i Linköping.

    Tyvärr är det samma symptom med den nybegagnade BTR:en.

    Misstanke:
    Kan min lambdasensor ha börjat bli dålig och gjort så att en alldeles för fet blandning har adapterats in?
    Det är inte helt omöjligt, med tanke på att jag för någon vecka sedan började få felkod på lambdasensorns förvärmningselement, och att jag har fått adapteringsfel tidigare i sommar.

    Som tur är har jag en ny sensor hemma i reserv, tyvärr inte original vad jag kan minnas, men jag monterar dit den när det svalnat i motorrummet och tar en provtur.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Ett tips är ju att försöka komma tillbaka till "original" innan man felsöker vidare. Försök få tillbaka 154-programmet och på bensin. Därefter skulle jag gå till ett bensin-steg 1. Fungerar allt bra där och det sen går åt skogen med E85 så ligger ju felet där, ju.

  14. #14

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Skall flasha om till original och se vad som händer...

    Under tiden mätte jag upp resistansen på vevaxelgivaren på en annan 9-3:a vilket gav värdet 680 ohm.
    Det är ju 90 ohm off från min egen givare, men jag vet inte om det kan orsaka problem eller om det är vanligt toleransintervall.

    Jag mätte också upp trycket med både T5suite och en analog mätare samtidigt, och båda visar på ungefär samma värden (runt -0.4 vid tomgång och ökande undertryck vid gaspådrag).

    Resistans mellan batteriets minuspol och jordpunkt på toppen gav runt 0.8 ohm med min lågbudgetmätare.
    Likväl visar multimetern på resistanser i samma storleksordning mellan chassi och jord i T5-kontaktdonet.

    Felsökning fortsätter...

  15. #15

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Nu även testat med originalmjukvaran.
    Motorn betedde sig lite lugnare, men inte mycket.

    Liten film:
    http://www.youtube.com/watch?v=lQuU5v-j ... e=youtu.be

    Tomgången håller ju sig relativt stabil, men motorn går ändå skit.
    Kan en knasig vevaxelgivare göra att T5 fattar fel gällande i vilken vinkel vevaxeln står, och därför blir tändpunkterna helt åt skogen?

  16. #16

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    har du testat byta MAP sensor (kanske kan låna av en kompis) eller alternativt rycka bort kabeln under drift och se hur den beter sig? Så där gick min 9000 med en kina 3 bar maps sensor som inte var helt kry..
    Saab 9-3 MY06 SS, E85, "the new project..."
    Saab 9-3 MY06 SC, BF95 "t8suited"
    SOLD Saab 9000 MY96 2.0T, 3" DP, 875CC, T7 APC, E85, 3bar MAP, TD04-19T#6

  17. #17

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Problemet *kanske* löst!

    Jag noterade att innerdiametern på mina vakuumslangar som jag bytte ut för ett tag sedan var 5mm, och vad jag förstått borde det vara 4mm.

    Så, jag åkte till Mekonomen och köpte 2m vakuumslang med 4mm innerdiameter.

    Åkte en ganska bra sträcka och testade att varva ur motorn rejält, samt att köra i låg hastighet med hög växel, och de hemska misständningarna och ryckningarna är nu borta.
    Tomgången var lite svajjig, men det beror troligtvis på att jag körde originalmjukvara för bensin fast med bränslekonstanten uppskruvad från 20 till 26 eftersom jag hade en god mängd E85 i tanken.

    Nästa prov blir att återställa till helt original mjukvara och köra på enbart BF95 och se hur den beter sig.

  18. #18

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Boxen är nu helt återställd till originalmjukvara och tanken påfylld med 54 liter BF95.

    Bilen går nu bra (med lite tvekan på tomgång) och har en snittförbrukning på 0.84l/mil med blandat stads- och landsvägskörning.

    Frågan som uppkommer nu är ju varför bilen började gå dåligt på den mjukvaran jag körde och med E85 trots att jag kört den under lång tid.

    Kanske är det mitt eget fel som inte bytt bränslefilter på flera tusen mil, och heller inte tankat någon bensin på åt minstone 2000 mil.

    Jag kommer att köra två fulla tankar med BF95 samt byta bränslefiltret innan jag återgår till min lite hetsvänligare parametersättning.

  19. #19

    Re: Motorproblem 9-3 1999 B204E LTT

    Jag har nu kört mellan Mjölby -> Halmstad -> Göteborg och motorn har gått som en dröm, med några få undantag...

    Jag skulle köra en kort runda i Halmstad, och då började motorn tappa sin tomgång och tände CEL med följande felkoder:
    mis_cvs_error
    r_sond_error
    sond_error
    int_error
    adapt_error

    Den första felkoden har med ett antal misständningar att göra, medan de andra har med lambdaregleringen och dess adaptering att göra.

    Kan det vara så att mina lambdasonder börjar bli lite gamla, och trionic försöker använda sensorvärdena innan de är varma nog att ge vettiga värden?

    To be continued...

  20. #20

    Topplockspackningen har gått igen!

    Nu har jag gjort det igen!
    Dålig topplockspackning, eller i alla fall är det otätt mellan topp och block.
    (Vatten läcker ner både i förbränningsrummen och i någon oljekanal då oljan har börjat få den fina chokladaktiga färgen, och motorn börjat gå som en påse nötter. Ikväll började även en (eller flera) ventiler att knacka.

    Bilen i fråga är en 9-3 från -99 med B204 som jag såklart kör med E85 och oreglerat laddtryck, så jag har ju ingen annan att skylla än mig själv.

    Eftersom jag vet att jag kör motorn och den stackars turbon ganska hårt så går jag i funderingar kring att inte bara plana toppen, skaffa ny topplockspackning och bultar, utan även kanske byta till en T7-topp med stålpackning.

    Vad jag läst här tidigare på forumet så är B205-toppen starkare än B204-toppen, vilket motiverar mig att "uppgradera".

    Det jag vill höra är att det är en dum ide att byta till B205-topp, och att jag bör sälja av bilen i delar (för det är antagligen för mig den mest ekonomiska lösningen).

    Men om vi resonerar kring att jag skaffar en B205-topp och gör bytet, har ni några specifika erfarenheter som inte täcks i resten av alla forumtrådar som finns?

    Tackar för visat intresse

Liknande ämnen

  1. Få en B204E piggare..
    Av two40 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 14:05
  2. [LÖST] 900 -94/95 B204L box i 9k -96 B204E
    Av forester i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 23:32
  3. Vad behövs, b204e
    Av acreature i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 19:27
  4. V-låda B204E
    Av Arc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 23:40
  5. Renovering av B204E
    Av Estranged i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •