Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Misständningar OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    198

    Misständningar OG9-5

    När jag startar bilen som i morse så går den utan problem Kör i ca 5 minuter och stänger av den för att hämta en sak. Startar den igen och plötsligt börjar den misstända dvs går enbart på 2 eller tre cylindrar vid ca 2000 varv (eller för lite soppa) . Ibland känns det som den även kan misstända vid tomgång. Detta kan ske med eller utan belastning. Efter en stunds körning så upphör detta och bilen går jämt och fint igen.

    Igen felkod. Min känsla är att det kan vara vevaxelgivaren som börjar ge med sig. Eller tändkassetten eller så klart pumpen. Har inte bytt någon av dessa. TAcksam för tips eller trolig orsak.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    198
    Har idag felsökt bilen och har bytte tändstift och bränslefilter för att se om det gjorde någon skillnad. Det gjorde det inte. Så då tog jag felkodsavläsaren och fick faktiskt en felkod trots att motorlampan inte lös. p0303. Startademotorn och knackade på tändkassetten och då började den ända igen som den skulle. Nu gisssar jag att det är något glapp i tändkassetten. Någon som har hört om glapp i tändkassetten tidigare ? Hittade även en spricka i kassetten på undersidan och det ser ut som det har blivit varm.

    Åker och köper en ny imorgon.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090
    p0303 = misständningar cyl 3

    Så känn och kläm/dra lite på kablaget kontakterna till kassetten ingen skillnad så är det troligen kassetten.
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Kolla vad du har för version på din TK. Är det TK3,6 eller äldre så brukar de ge upp oftare än den senaste versionen TK3,7. Har känslan att det händer oftare när det blir lite varmare ute iom sämre avkylning.
    Men du kan ju också som test ta av & återmontera kontakten från TK som sitter på ena kortsidan för att rensa kontakterna från ev. oxid.

    Tändstiften kan ju också vara på plats att kolla över.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    198
    Började med att byta stift och det gjorde ingen skillnad. Jag tog också bort TK och kopplade bort kontakten på sidan och det gjorde ingen skillnad heller. Den tidigare TK var 3.7. Idag har jag bytt TK och nu går bilen fint igen . Så här bra har den inte gått på länge. Jag har haft spikningar och att den rycker och har gått väldigt dåligt vid gaspådrag när "turbo/luftmätaren" är i det gula fältet. Jag öppnade TK och såg att den såg bränd på plasten samt att det var en spricka i den.

    Så det kanske är så att när den tidigare versionen av TK går sönder så dör motorn tvärt medan den nyare kan vara halvtrasig.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Se misständningar i T8-suite NG9-3 -05
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 15:23
  2. [LÖST] Misständningar? NG900 steg5
    Av Gamedawg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 18:52
  3. [LÖST] Misständningar 9000turbo -85
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 18:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •