Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Någon som drabbats av en oturs saab?

  1. #1

    Någon som drabbats av en oturs saab?

    Dvs mycket reperationer :P

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    477

    Re: Någon som drabbats av en oturs saab?

    Citat Ursprungligen postat av dave66_swe
    Dvs mycket reperationer :P
    Hehe, ja det kan man ju lungt säga. Men orsaken var nog mest bristande underhåll/högt miltal än att det var just en saab. 2st 9000 Aero av årgång 1991. Som novis blev man snabbt varm i mekarkläderna då den ena gick sönder 3-4ggr på en och samma bilsemester.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3

    Re: Någon som drabbats av en oturs saab?

    hehe slår aldrig fel :P Jag köpte en saab 900s 1996 som endast gått 12000 mil..
    Som drygt 2 år senare gått 16000 mil slogs itu på parkeringen.. Innan dess hade jag fått fixat en hel del saker på bilen bla bromsrörlängsgående,multirem,tändningslås,vä xellådan,främre avgasrör samt ena strålkastarn,ena hjulnavet ja bilen den rasade saker en efter en:P

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 449
    Medlem#
    11937

    Re: Någon som drabbats av en oturs saab?

    Vad pratar vi om för modell, årsmodell och miltal? Och vad är det för reparationer?

    Alla saabar har ju ett gäng typfel. Det är t.ex. mycket ovanligt att äga en 9-5SC lättryckare i 25k mil utan att ha fått byta stötdämpare bak, tändkassett, vevaxelgivare och turbo någon gång.

    Men självklart spelar skötsel och körsätt under bilens livstid stor roll i hur snabbt grejer rasar.

  5. #5

    Re: Någon som drabbats av en oturs saab?

    Jao det är ju heltklart men man kan ju hoppas att inte allt rasar under samma ägare så att säga men jag syftar inte direkt på någon speciell saab modell utan snarare rent allmänt...

  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: Någon som drabbats av en oturs saab?

    Nä, inte. Nu har vi haft 9-3 SC'n i snart 8 år och jag bara väntar på anledning att få byta bil men inte då. Det skulle räcka med lågt lufttryck i ett däck men inte ens det händer

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 217
    Medlem#
    13784

    Re: Någon som drabbats av en oturs saab?

    Jag köpte en 99 -83 när jag pluggade, detta var -92. Den hade jag i sju år och jag har ALDRIG skruvat så mycket med en och samma bil, den var totalt hopplös. Precis ALLT gick sönder på den, inklusive sådant som "aldrig" går sönder, åtminstone inte på en såpass ny bil (den var trots allt bara 8000 mil gammal vid tillfället).

    Således bytte jag under mina sju år och 10 tusen mil sådana märkliga saker som:

    * Styrväxel
    * Förgasare
    * Generator
    * Vindrutetorkarmotor

    Plus förstås de vanliga grejorna som bromsok fram (2 gånger), alla leder i framvagnen (2 hela varv runt), avgassystem, lagade rosthål i båda dörrar etc etc.

    Det låter inte så farligt nu när man berättar om det, men det var ALLTID något, precis hela tiden. Och varje gång jag fixat något tänkte jag "nu KAN det inte vara något mer att göra på ett bra tag, så mycket som jag gjort" men lik förb*at hände något nytt en eller två veckor senare. Jag fick nog och sålde den i princip gratis efter att jag mitt i natten klivit av ett tåg från Göteborg i spöregn, och bilen startade inte. KAM083 hette bilen och jag vet att den numera är skrotad och numret har hamnat på nåt annat.

    Jag är fortfarande djupt skeptisk till allt vad 99-og900 heter på grund av detta och skulle ha svårt att lita på en sådan
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 451

    Sv: Någon som drabbats av en oturs saab?

    Hade en Saab 96 V4 -68, Gr2-trimmad på 120 bänkade hästar. Den var det skruva på mest varje dag. Käkade växellådor till frukost, bytte tamesjutton all plåt utom huv, tak och baklucka. Motorn renoverade jag ett par gånger. Kylproblem etc,etc.

    Övriga privat ägda Saab'ar, ett gäng 99: or hade jag inga som helst problem med. Ingenting rasade på dom. Likadant var det med mina Og 900: or. Inga extravaganta eller plötsliga fel. Bara service och bromsklotsar då och då.

    Mina 9000 också tämligen bekymmersfria, (9000 i -89, 9000 i 2,3 GLE -91 och 9000 CSE 2,3 T A50, den i sign). Enda var att GLE -91 an behagade att ha rosthål på en ledning till automatens oljekyl och avrostat bromsrör precis när jag skulle sälja den. Men den hade då iof stått still över ett år utomhus på en grusplan, så jag förstår att den inte gillade fukten.
    A 50:in behagade inte starta en dag jag hade jäkligt bråttom.
    -Soppapumpen hade sagt upp sig. Men jag hade ny pump liggandes i garaget. Hade köpt ny pump 1 år tidigare som jag TÄNKT byta i förebyggande syfte! Men jag hade inte orkat byta, så nu gav bilen igen med en käftsmäll för bristande omvårdnad. :mrgreen:

    Nuvarande brukis, 9-5:an i sign går som en klocka. Enda strulet och det får jag skylla mig själv för, länkstagen till krängningshämmaren fram längtar efter byte igen. Bytte för knappt 900 mil sedan! Men det var Biltemas jag satte dit. Nu blir det OEM.

    Alla tjänsteholkar, 9-5 or, Ng 9-3 or utan problem, förutom en 9-5 Vector -02 som tändkassetten behagade säga upp sig i Eugeniatunneln på Essingeleden Sthlm. Bilen var då ca 200 mil gammal.

    Så överlag har mitt "Saabliv" varit väldigt bekymmersfritt, till skillnad från vänner och bekanta som kört VW, Audi, Volvo, BMW och MB.

    EDIT: Beklagliga stavfel, skyller det på små knappar på mobilen. :mrgreen:

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 042

    Re: Någon som drabbats av en oturs saab?

    9000Aero-97 automat.
    Köpt sommaren -12.
    Ventilkåpspackning som läckte, sen trasigt spjällhus, vevaxelgivare, kylare, turbo, servopump, drivknutar, bakbromsar o ett framok, bromsrör, c-lås, värmepaket, kupéfläkt m.m.
    När den äntligen verkade åtgärdad så stack toppackningen.
    Fick 6500 med läckande packning så det får man väl anse vara okej bara för å slippa den.
    Hämta en 9-5-99 automat som "bara" lät illa efter turbobyte. Tog ner tråget o där låg fyrans kolv i småbitar. Bara toppdelen o en ring kvar som gjorde att den faktiskt startade men dog så fort man la i D.
    Va beredd o hade en motor utan bröstkåpa o tråg hängande i stativet så de bidda motorbyte istället.
    Nu får ja CE P0142 fast den har ju bara en lambda??
    Uppgraderade till 02-spec hårdvarumässigt o mjukvara för de nyare spridarna. Då följde visst funktionen för 2 lambdor med på köpet o det finns ju uttag för L2 i kabelstammen. Hängde dit en löst bara men då kommer CE efter en kvart.
    Får väl dra ur pluggen bakom katten o stoppa i lambda 2 där så slipper man det problemet.
    Mina 2 senaste oturssaabar. Den första va en 99;a -74 automat som bara krånglade de 7 månader som man stod ut med den.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 683
    Medlem#
    2378

    Re: Någon som drabbats av en oturs saab?

    og9-3 -98
    Inte precis en oturssaab då jag hade mycket nöje av den i ca 10 år och den inte strulade speciellt mycket men jag bytte magnetkoppling till AC:n fem gånger under tio år samt hela kompressorn en gång under samma tid. Annars var det inga stora fel på den bilen.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    188

    Re: Någon som drabbats av en oturs saab?

    OG 9-3 -00.. Turbo x2, koppling, magnetkoppling till ac x2, kompressor, vattenpump, generator, rem, spännrulle x2, remspännare, ventilkåpspackning, stötdämpare bak, båda fjäderbenen fram, båda styrlederna, toppackning och till sist lagerras. Låt mig tillägga att det var en fruktansvärt rolig bil dom få milen den fick rulla felfritt

Liknande ämnen

  1. någon som vet ngt mer om denna saab?
    Av läppglans i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 08:46
  2. [LÖST] Är det någon som kan bekräfta ET på NG9-3 SC -07
    Av extreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 10:04
  3. tja !! e det någon som e bra på saab el ??
    Av kalle___ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •