Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Flödestest spridare Lucas 14.1 900 S-92

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    74

    Flödestest spridare Lucas 14.1 900 S-92

    Enligt instruktionen ska säkring 27 och 30 byglas, detta funkar, bränslepumpen startar. För att öppna spridarna ska sedan stift 11 i "handsken" till styrdonet jordas...., detta funkar ej. Pumpen går men spridarna är stängda... Vad har jag missat..? Hls BR

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: Flödestest spridare Lucas 14.1 900 S-92

    Om jag förstått dig du vill göra test utan att veva på starten?
    Tror inte att de går utan vev givar signal.?? Jag har testat mina spridare med att veva på starten med hjälp av min granne..Har plast coca cola flaskor skärade på halva som ska mäta mängd av soppa.
    http://www.ladda-upp.se/bilder/noktktnmerckh
    Min bil har LH jetronic-9000-91 och kanske fungerar även på lucas att göra på samma sätt?
    PS! man ser tydligt när den sprutar och mängd kan man kolla efteråt.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    74

    Re: Flödestest spridare Lucas 14.1 900 S-92

    ...tack för tips! Det står ganska tydligt i Lucas intruktionen att tändningen ska vara avslagen när testet görs. Men...något klickar...
    Mvh Björn

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: Flödestest spridare Lucas 14.1 900 S-92

    Citat Ursprungligen postat av BRo
    ...tack för tips! Det står ganska tydligt i Lucas intruktionen att tändningen ska vara avslagen när testet görs. Men...något klickar...
    Mvh Björn
    Hej Björn,
    Mycket bra funktion måste man säga.
    Varför vill du testa spridare?
    startar inte bilen då kan man läsa en annan tråd oxå Lucas & spridare..
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=343309
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    74

    Re: Flödestest spridare Lucas 14.1 900 S-92

    ..grunden till mitt efterfoskande är för högt HC (ca 300), dålig förbränning...
    Har testat annan temgivare, luftmassemätare, lambdasond.
    Tagit kompression, 10, 8, 8, 10. Inte riktigt bra men inte så dålig så HC skulle bli så högt enligt "expertis". Har även manuellt trycktestat tätheten i cylindrarna med tryckluft och ett "tändstift" omgjort med koppling till tryckluft.
    Tätat några små läckor på avgassystemet efter att ha trycktestat med rökmaskin som avslöjar alla hål. Även kört rökmaskinen på insugssidan.
    Ny olja, nya stift, rotor, fördelare. Kollat att kammarna står rätt.
    Eftersom bilen verkar gå för fett så kan ju systemet tro att det kommer in med luft än det verkligen gör.
    Kvar att testa...spridarnas strålbild...?
    Tankade i 50% etanol, då sjönk HC från ca 300 till 70, alltså godkänt... men lambdavärdet kvar på ca 1,12,(eller till och med kanske ökade något) godkänt är ju 1,03.
    Puh....

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: Flödestest spridare Lucas 14.1 900 S-92

    spridarnas strålbild- jag du är på rätt väg enligt mig.
    Min sprutbild är inte bra och har samma öde som du. (9000-91 di-apc- lh jetronic)
    Därför håller jag på att konstruera en test för spridare samt rengöra dom , men saknar endast tid ty min dotters bil tar livet av mig, dvs mekar sista 4 veckor endast hennes BMW varje dag.

    Du kan testa spridarnas strålbild om du gör så här:
    a-lossa matning till B-pumpen och lägg din egen, typ batteriladdare (min är 4A) eller enbart batteri.
    b.-Mina och jag tror dina spridare sprutar samtidigt, kan ses på färgkablar på spridarkontakt. och blå/röd kablar är + den andra grön/röd är - gäller för alla spridare.
    Nu måste du bryta båda kablar( eller lossa i handske) från ECU och ansluta 12 volt och jorda att nudda kabel mot minus av laddare,eller ha en brytare i handen dvs vid sluten krets då sprutar dom. Laddare matar B-pumpen och spridare men spridarens krets ska enbart brytas/slutas och inte pumpens.
    ---


    Bilden visar min testbänk, använde extra grejer som fanns hemma i garaget. Puls generator ska konstrueras som ska styra RPM-s motor vs gnista/soppa och pulsbredd.... tomgång =900rpm/min = 15 milsec gnista/soppa, även här bör filas....

    PS! min sprutbild var tjocka strålar och ingen dimma vid 300 rpm,inget bra...
    Att jag rekommenderar separat matning är att utesluta andra kretsar i bilen som ECU , relä osv...eller skada dom.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7

    Re: Flödestest spridare Lucas 14.1 900 S-92

    Citat Ursprungligen postat av BRo
    ..grunden till mitt efterfoskande är för högt HC (ca 300), dålig förbränning...
    Har testat annan temgivare, luftmassemätare, lambdasond.
    Tagit kompression, 10, 8, 8, 10. Inte riktigt bra men inte så dålig så HC skulle bli så högt enligt "expertis". Har även manuellt trycktestat tätheten i cylindrarna med tryckluft och ett "tändstift" omgjort med koppling till tryckluft.
    Tätat några små läckor på avgassystemet efter att ha trycktestat med rökmaskin som avslöjar alla hål. Även kört rökmaskinen på insugssidan.
    Ny olja, nya stift, rotor, fördelare. Kollat att kammarna står rätt.
    Eftersom bilen verkar gå för fett så kan ju systemet tro att det kommer in med luft än det verkligen gör.
    Kvar att testa...spridarnas strålbild...?
    Tankade i 50% etanol, då sjönk HC från ca 300 till 70, alltså godkänt... men lambdavärdet kvar på ca 1,12,(eller till och med kanske ökade något) godkänt är ju 1,03.
    Puh....
    Lambda = 1,12, den går magert. Högt HC = oförbränd bensin i avgaserna.
    Säker på att inte avgaskammen står en kugge fel?
    Signaturlös

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: Flödestest spridare Lucas 14.1 900 S-92

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av BRo
    ..grunden till mitt efterfoskande är för högt HC (ca 300), dålig förbränning...
    Har testat annan temgivare, luftmassemätare, lambdasond.
    Tagit kompression, 10, 8, 8, 10. Inte riktigt bra men inte så dålig så HC skulle bli så högt enligt "expertis". Har även manuellt trycktestat tätheten i cylindrarna med tryckluft och ett "tändstift" omgjort med koppling till tryckluft.
    Tätat några små läckor på avgassystemet efter att ha trycktestat med rökmaskin som avslöjar alla hål. Även kört rökmaskinen på insugssidan.
    Ny olja, nya stift, rotor, fördelare. Kollat att kammarna står rätt.
    Eftersom bilen verkar gå för fett så kan ju systemet tro att det kommer in med luft än det verkligen gör.
    Kvar att testa...spridarnas strålbild...?
    Tankade i 50% etanol, då sjönk HC från ca 300 till 70, alltså godkänt... men lambdavärdet kvar på ca 1,12,(eller till och med kanske ökade något) godkänt är ju 1,03.
    Puh....
    Lambda = 1,12, den går magert. Högt HC = oförbränd bensin i avgaserna.
    Säker på att inte avgaskammen står en kugge fel?
    @frippe64-De stämmer bra vad du skrev.
    Egen erfarenhet är att tomgång måste ligga mellan 800-850 rpm annars lambda
    felar åt nåt hål ><(0,97-1,03) som i ditt fall> 1,03.

    PS! Några årsen min icke fungerande AC , sommartid, på SBP, höjde tomgång till ca 1100 rpm och lambda vart fel, jag stängd av AC omedelbart på stationen och då blev bra lambda genast. (katten var varm som f.. annars)
    Har du bra och stabil tomgång ?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Flödestest av spridare
    Av Echonator i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 15:45
  2. lucas spridare på LH 2.4
    Av fiskman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 15:48
  3. Vad ska jag ha för spridare (LUCAS)???
    Av vrid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 13:22
  4. Fråga om spridare og900 t16 lucas
    Av Erick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 13:14
  5. lucas spridare
    Av SL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •