Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Open SID?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Open SID?

    Gäller min 9-5-99a.
    Markerade detta i steg1-mjukvaran som sitter i nu, Men hur funkar detta egentligen, alltså vad har jag, som inte e någon mjukvarukille, för nytta o vad kan man göra osv.
    Har sökt lite men intehittat nåt matnyttigt.
    Kryssade i ODB-stödet som ju är avbockat original i en 9-5 från -99. Kan va bra då ja har en Maptuner som ska lekas lite med snart.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Open SID?

    OBD ska du inte kryssa i på bilar äldre än 2001. De bilarna har inte hårdvarustöd och det kommer skapa problem.

    OpenSID kommer du åt genom att trycka + och - på SID samtidigt.

    Sist men inte minst: LÄS MANUALEN !

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Open SID?

    Men vänta här nu, att OBD2 inte finns på tidiga 9-5or är väl en mjukvarugrej & inte hårdvarurelaterat då T7-boxarna är identiska hela vägen. Och problemet ska gå att ordna så som TS gjort?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Open SID?

    Okaj den ligger hemma. Men trodde inte detta stod om OS i världens minst lästa bok, faktiskt.
    Men jo det finns hårdvarustöd i men va inget krav förrän modellår 2002 och nyare.
    Sen ska visst boxen vara tillverkad kvartal 3, 2001 eller nyare för att kunna läsa ut med vanlig odb2 va de nån som påstod för länge sen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Open SID?

    Notera att det finns OBD-hårdvara i 9-5 på bilar före 2001 men den är inte likadan hårdvarumässigt, och därför blir det problem.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Open SID?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Notera att det finns OBD-hårdvara i 9-5 på bilar före 2001 men den är inte likadan hårdvarumässigt, och därför blir det problem.
    Säger inte att du har fel nu, men det låter ju jättekorkat. Det är ju ungefär som att säga "vi har utrustat din bil med en sjätte växel, men du får problem om du använder den". Haha
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Open SID?

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Säger inte att du har fel nu, men det låter ju jättekorkat. Det är ju ungefär som att säga "vi har utrustat din bil med en sjätte växel, men du får problem om du använder den". Haha
    Saab'ar sålda i USA följer OBD2 standard från och med 1996 eftersom det blev lagkrav då.
    I Europa blev det inte lagkrav förrän 2001 och europeiska Saab'ar före 2001 följer inte standarden.

    Där finns givetvis en kontakt i alla 9-5 så man t.ex. kan koppla upp Tech2 i tidiga bilar men man kan inte säga att det är en OBD2 eftersom den inte följer den standarden.

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Open SID?

    Aero -00 har OBD2
    Och de första var väl tom tillverkade -99 men har för det bara var aeron som hade det just då.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Open SID?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Säger inte att du har fel nu, men det låter ju jättekorkat. Det är ju ungefär som att säga "vi har utrustat din bil med en sjätte växel, men du får problem om du använder den". Haha
    Saab'ar sålda i USA följer OBD2 standard från och med 1996 eftersom det blev lagkrav då.
    I Europa blev det inte lagkrav förrän 2001 och europeiska Saab'ar före 2001 följer inte standarden.

    Där finns givetvis en kontakt i alla 9-5 så man t.ex. kan koppla upp Tech2 i tidiga bilar men man kan inte säga att det är en OBD2 eftersom den inte följer den standarden.
    Vet du detta eller bara påstår. Har inga problem att köra ODB-IIläsare i T5-bilar med passande kontakt, och även flera T7-98-01 har jag inte haft några problem med. Däremot så har dessa fått odb-spärren hävd av saab då de gamla sk. svartfotsboxarna byttes ut när de krånglade.
    Min 99;a o 00;a har rätt boxar men odb-spärr på båda från början. 99;an som sagt aktiverat på nu. 00;an utlånad så den kan ja inte fixa detta på förrän den e tillbaka igen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Open SID?

    Tänkte lite samma sak. OBD2 är aktiverat i T5 bilarna..
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  11. #11

    Re: Open SID?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Säger inte att du har fel nu, men det låter ju jättekorkat. Det är ju ungefär som att säga "vi har utrustat din bil med en sjätte växel, men du får problem om du använder den". Haha
    Saab'ar sålda i USA följer OBD2 standard från och med 1996 eftersom det blev lagkrav då.
    I Europa blev det inte lagkrav förrän 2001 och europeiska Saab'ar före 2001 följer inte standarden.
    Jag trodde att alla från och med 1996 hade obd2, förutom tidiga 9-5?

    Tidiga 9-5 har en speciell setup för EU jämfört med US och saknar bl.a. bakre lambdasond, bara en katalysator, har luftomspolade (gröna/röda) spridare och ska inte ha obd2 aktiverat. Då blir det felkod på bakre lambdasonden (som inte finns). Möjligtvis går det att komma runt det problemet, men det får nån T7-guru svara på.
    Signaturlös

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Open SID?

    9000 fick OBD2 från och med årsmodell 1996.
    Tro nu inte att elsystemet i 9000 fördes över till 9-5.
    Det är helt olika bilar, vilket ni såklart redan vet.

    Jag kan inte alla detaljer, men jag själv har aldrig lyckats aktivera OBD2 i tidiga 9-5 utan att få felkod. Fullt stöd kom 2001 i samtliga 9-5 och år 2000 på Aero.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Open SID?

    Jag vet ja e bilmeck, men de där me vissa elektronistiska funktioner tar jag hjälp utifrån med för det mesta.

    Okej, felkod lambda 2 avbrott. Inte konstigt då den som hänger i luften i motorutrymmet bara indikerar luft och lärt mig att går den ström som mäts ner under börvärdena så indikeras avbrott trots att sonden e frisk.

    MEN, om jag lyckas få bort täckpluggen ur hålet bakom katten, mäter T7 värdena från den då o får man då indikatiion på om kattfan e dö. Som på de lite nyare.
    En -99 med box o mjukvara för 2002. Boxen e från -03 o motorns setup är med 02;ans insug, spridare mm.
    Ville slippa det delade insuget o de gröna spridarna samt kunna lägga i lite bättre mjukvara. 2-liters automater e inte några snålvargar direkt. Min andra 2-liters e ju manuell med steg1, drar bara lite drygt 0,8 blandad körning o drygt litern med släp o last. Hämtade den frostgrå som felkoden gäller tio mil från verkstan med trailern. Den gröna 00;an manuell sög i sig hela 1,05 snitt på den färden. Det stämmer med det jag tankade i föra o efter den trippen. Trodde först att SID fick lite fel info så förbrukningen visar lägre än verklig, men det verkar vara rätt.

    Blev lite mer men frågan ovan, kommer lambda2 att funka som på nyare bilar där det mäts på båda?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Open sid vad är det?
    Av Johan D i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 07:38
  2. OpenSID OG9-5 -98/-05
    Av Dahlberg_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 08:54
  3. Open-air på 9-3SS
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •