Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dåligt tryck i turbo saab 9-3 00 T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    3

    Dåligt tryck i turbo saab 9-3 00 T5

    Hej,

    Har en saab 9-3 00 med T5 motorn på 154hk, på senaste tiden så har den börjat "läcka" jag hör ett sugande/blåsande (svårt o avgöra...) ljud ifrån motorrummet när laddtrycket ökar, jag stoppade i en magnetventil för ca 2 månader sedan och har gott bra till nu.

    Eftersom det är 154hk så finns det ingen laddtrycksmätare original i den så kopplade in en annan och mätte upp till laddtryck på endast 0.3 bar vilket jag tycker vore konstigt med tanke på att det borde vara 0.5-0,6 bar på lätttryckaren? och med magnetventilen + en säkring så borde ja fått 0.8 bar?

    Jag och en polare som är mekaniker har kollat igenom alla slangarna och hittar inga som kan vara spruckna men kan självklart ha missat ngn...

    ngn som har ett tips på vad det kan vara för fel?

    Tack på förhand!
    /Pontus Johansson
    http://www.garaget.org/?car=294158

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 440

    Re: Dåligt tryck i turbo saab 9-3 00 T5

    0,4 ska trycket vara. En magnetventil utan ny programvara gör ingenting. Säkring sitter redan i, om ingen stulit den för annat bruk.

    Jag skulle kolla slangarna mellan turbo och IC och IC och spjälljus samt själva ICn som har ålastgavlar. Skulle inte förvåna mig om nån slangklämma rostat bort. Då du har den s.k. labyrint-IC:n så är det ett antal gummikrökar samt ett auluminiumrör som går hela vägen bakom IC;n som är inblandad.

    För att se allt måste man ta bort plastshoket under bilen och spana underifrån. För att se anslutningarna till IC:n måste man ta bprt strålkastarna eller i värsa fall ta vort hela fronten beroende på klämmorna är vända. Att bara lyfta på locket och spana lite coolt ger inget i felsökningssyfte..

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    3

    Re: Dåligt tryck i turbo saab 9-3 00 T5

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    0,4 ska trycket vara. En magnetventil utan ny programvara gör ingenting. Säkring sitter redan i, om ingen stulit den för annat bruk.

    Jag skulle kolla slangarna mellan turbo och IC och IC och spjälljus samt själva ICn som har ålastgavlar. Skulle inte förvåna mig om nån slangklämma rostat bort. Då du har den s.k. labyrint-IC:n så är det ett antal gummikrökar samt ett auluminiumrör som går hela vägen bakom IC;n som är inblandad.

    För att se allt måste man ta bort plastshoket under bilen och spana underifrån. För att se anslutningarna till IC:n måste man ta bprt strålkastarna eller i värsa fall ta vort hela fronten beroende på klämmorna är vända. Att bara lyfta på locket och spana lite coolt ger inget i felsökningssyfte..
    hörde att det bara var 0.4 org från annat håll med nu...

    Tack för tipsen blir att lyfta upp den med lyft igen och kolla ICn.
    Återkommer om jag hittar ngn trasig slang...

    Om ngn mer har något tipps så bara skriv kan inte få för mkt hjälp

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    3

    Re: Dåligt tryck i turbo saab 9-3 00 T5

    Citat Ursprungligen postat av pontaxxr
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    0,4 ska trycket vara. En magnetventil utan ny programvara gör ingenting. Säkring sitter redan i, om ingen stulit den för annat bruk.

    Jag skulle kolla slangarna mellan turbo och IC och IC och spjälljus samt själva ICn som har ålastgavlar. Skulle inte förvåna mig om nån slangklämma rostat bort. Då du har den s.k. labyrint-IC:n så är det ett antal gummikrökar samt ett auluminiumrör som går hela vägen bakom IC;n som är inblandad.

    För att se allt måste man ta bort plastshoket under bilen och spana underifrån. För att se anslutningarna till IC:n måste man ta bprt strålkastarna eller i värsa fall ta vort hela fronten beroende på klämmorna är vända. Att bara lyfta på locket och spana lite coolt ger inget i felsökningssyfte..
    hörde att det bara var 0.4 org från annat håll med nu...

    Tack för tipsen blir att lyfta upp den med lyft igen och kolla ICn.
    Återkommer om jag hittar ngn trasig slang...

    Om ngn mer har något tipps så bara skriv kan inte få för mkt hjälp
    har luft upp den och kollat alla slangarna tagit bort kåpor o massa bröte o kollat men inte hittar ngn trasig slang eller lös för den delen heller....

    Kan det vara min magnetventil som spökar? köpte den begagnad.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dåligt turbotryck chippad OG9-3
    Av walden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 23:46
  2. 9000 aero går ej att stänga av o dåligt turbo tryck
    Av saalex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 17:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •