Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Byta vevaxelgivare OG9-5 B2x5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Byta vevaxelgivare OG9-5 B2x5

    Hej!

    Fick hem en ny givare från Maptun och ska montera denna.
    Har hittat lite instruktioner på nätet hur man ska gå tillväga
    och det verkar vara trångt, riktigt trångt att komma åt..
    Är det lättare om man hissar upp bilen??
    Mer regel än undantag att skruven till kåpan över givaren sitter som satan?

    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    Tror det är enklare uppifrån.
    Hur hårt det sitter kan ja inte svara på då ja aldrig behövt byta sensorn själv.
    https://web.archive.org/web/20220628...o.asp?nsteps=2

    Tips: Se till att du får med dig upp den gamla packningen.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-04 klockan 14:15. Anledning: Originallänk är död
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    Har du tillgång till en billyft så ska du garanterat använda den, det underlättar väldigt mycket. Tyvärr så lär det nog vara ganska trångt att byta givaren uppifrån, aldrig testat själv dock.

    Skruven brukar inte sitta så otroligt hårt, så länge man använder rätt verktyg så ska det inte vara något problem. Själv använder jag ett ledbart spärrskaft 3/8 modell längre med torx 30 bits på hylsa, funkar finfint.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-04 klockan 14:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    det är inga problem o byta vevgivaren, Mycket lätt både uppifrån samt underifrån.
    Saab 9-5 Sedan 2003

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    Här var det dubbla budskap
    Ska ut och testa så får vi se
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    Såg ju lätt ut och borde vara lika på en 9-3... Vad kostar givarn, hitrar den inte på maptuns sida... I preventivt syfte borde jag nog byta givare och bränslepump som båda gått snart 27.000 mil... ???

    Original, pirat?

    http://www.q-partssweden.com/impulsgiva ... rowser/off

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 57326.html
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    Alla kortmotorer från 1994-2010 har ju samma placering av denna givare.

    Torx30-skruv. Och använd inte en sliten torxbits. Runddrar du torxhålet har du problem, lovar.

    Att byta i preventivt syfte utan att det är något fel är väl inget jag gör.
    Enda som jag gör är att låta motorn svalna av ordentligt ett par timmar innan man byter givaren.
    Och gör rent skruvskallen och området runtomkring. Lite rostlösning som får dra ett tag är aldrig fel.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Byta vevaxelgivare 9-5

    Var ute och kikade på skruven och den är rostig och dålig ..inhandlade verktyg som rekommenderades men det började snurra på en gång. Jahapp vad gör man nu?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    KUUUUL NOT! För å citera Waynes World.

    Går å lösa om du har hylsa för yttre torx som kan slås på ytterdelen av skruvskallen.

    Sen finns ju verktyg för runddragna bultar som nyper på ytterdelen av skruvskallen på biltema. Skallen är ju rätt så hög så det borde gå.

    Ta ett dorn o slå på skallen så vinkelrätt det går så lossar rosten i gängorna innan så du inte drar av skruvskallen.

    Annars får man borra ur o gänga om hålet. Trångt som de e så är det INTE roligt.

    Lider med dej, lovar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Byta vevaxelgivare 9-5

    Måste lösa detta. Tack för tipsen, var bor du turbosug?
    Håller samma Torx fast själva givaren med eller är det två separata ?



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    Jo, det är samma skruv som håller fast värmeskölden och givaren. Huggmejsel kan nog vara en bra idé om man ska få bort den gamla skruven. Vill man kan man ju ta bort främre röret för att få mer plats.

    Lycka till!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-04 klockan 14:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    Bor i väsby men har verkstan i vallentuna.
    O huggmejsel riskerar bortslagen skruvskalle för man får sååå dålig slagvinkel där nere i hörnet.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-04 klockan 14:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Byta vevaxelgivare 9-5

    Ho ho! Fixat! Tog 3h men jag gav mig inte! Trångt och jävligt ..aldrig mer igen fyfasen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Byta vevaxelgivare 9-5

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Här var det dubbla budskap
    Ska ut och testa så får vi se
    Jag bytte uppifrån, inga problem förutom att man blev som en sågbock efteråt i ryggen
    Seriöst.... Det var faktiskt lite småjäkligt men inte själva givaren utan dess kontaktstycke som sitter ihop med lite andra kontaktstycken. Där var det småmeckigt att få loss den gamla kontakten från det kontakthuset som kommer från bilens originalpiska.
    Men är man försiktigt och har tålamod går det bra, det är plast man hanterar som suttit där ett tag tänk på det....
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Byta vevaxelgivare 9-5

    Tyckte skruven var svårast. Eller nej, att sätta tillbaka värmeplattan med en hand och skruven , fyfan är helt mör i ben och rygg idag..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Misstänker att min börjar bli mogen att bytas, ibland startar den på sekunden, ibland tar det över tre sekunder, och när det är en sån gång som tar lång tid på sig så rör sig inte varvräknaren förrän ögonblicket innan bilen startar igång. Vore skönt att få bekräftat, är det symtom som nån annan känner igen?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Vevaxelgivaren på min og9-3 följde den typiska problembilden. Det var aldrig några problem att starta kall motor. Den vägrade att starta första gången efter 30-40 minuter stop för att handla, lagom kul med fulla matkassar, tur att det hände mitt i vintern. Efter att ha stått ytterligare 15-20 minuter så startade den och fungerade som om inget hade hänt. Sedan tog det ca två veckor innan samma sak upprepade sig. Däremellan fungerade motorn helt problemfritt. Samma sak upprepade sig en vecka senare och strax därefter bytte jag vevaxelgivaren efter att ha läst på här på forumet. Motorn på den bilen startar innan varvräknarnålen rört sig. Motorn är B205R med T7. Bilen hade gått knappt 12000 mil när det hände, 13,5 år gammal. Betalade knappt 1000 kr för original givare för knappt 4 år sedan. Det felet har inte visat sig efter bytet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Hmm, nja, då låter ju min som en egen variant. Får forska lite i det. Har en lös givare liggande utifall att.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag har ett vagt minne av att vi har sett flera varianter på den typiska problembilden.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Symptomen på dålig vevaxelgivare kan variera, det kan vara allt från svårstartad till ryckig gång under körning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Köpråd - Vevaxelgivare B2x5
    Av Loket900t i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-08-06, 12:23
  2. [LÖST] Dålig vevaxelgivare? OG9-5 B2x5
    Av Jansen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-06-07, 20:00
  3. [LÖST] Vevaxelgivare? Ja! B2x5 / OG9-5
    Av MRH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-04-12, 12:45
  4. [LÖST] Samma vevaxelgivare i alla B2x5 / 9-5 bensinmotorer?
    Av 17Keys i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-16, 21:31
  5. [LÖST] Byte av vevaxelgivare OG9-5? B2x5
    Av andsv583 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 23:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •