Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: ovanlig Saab 9000 modell ?

  1. #1

    ovanlig Saab 9000 modell ?

    Hej gott folk!

    För 1 år sedan köpte jag mig en 9000 CDE och är helnöjd med bilen !

    Såhär i efterhand har jag faktiskt inte sett så många som har samma motoreffekt som min original så jag undrar vad detta är för en bil !

    SAAB 9000 T16 CD45L-E
    120kw
    163hk

    Håller på att byta ut lite smådelar som LMM osv. Jag vill minnas att varken 150hk 2.0t eller 199 hk 2.3t har samma bosch nr på LMM som denna bil och undrar därför vad detta är för någon bil !

    Kan det kanske gå att använda sig av en annan LMM utan större ingrepp ?

    Tacksam för alla svar vid frågor så äre det bara att fråga på !

    Mvh Alex

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Årsmodell på denna?

    Låter som LH 2.4 och en bil med katalysator. 900 turbo 16 fick i alla fall 165hk istället för 175hk när de fick katalysator, Aero hade fortfarande 175hk.

    Så det låter som en helt "vanlig" 9000 turbo med katalysator årgång -88 typ

    Att det står 163hk är nog bara för att de inte alltid har full koll när bilarna reggades... 900 S finns reggade med lite olika effekt också, har sett både 141hk och 145hk. Kan även vara lite olika effektnormer som har använts, beroende på årsmodell

  3. #3

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Det är en årsmod -90 så du kan nog ha rätt !

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Jag satt o funderade på vad du hade för årsmoell jag med..... Ty jag reagerade på -E i regbeviset.
    Mina tankar besannades!

    Ja, du har en ovanligt och underskattad modell.

    1990 års Saab 9000CDE är en "i det närmsta" fullutrustad modell där du som köpare nästan bara kunde välja motoralternativ 2.3i eller 2.0t. Till en turbobil kunde man dessutom få trimboxen monterad, för att verkligen länsa katalogen på utrustning.

    Du borde, om allt stämmer ha
    Airflow kjolpaket
    15" Crosspokefälgar (om de inte bytts, eller ett 16" tillval gjordes)
    Utrustningmäsdigt borde du ha "allt".
    Skinn, elstolar, träpaneler, färddator (musbio), elhissar, elspglar, Abs and you name it...
    Glastaklucka är jag osäker om den var tillval.....
    Dessutom utrustades dessa med Saab original ljudanläggning känd som 9000 Audio System. Det är väl sannolikt att detta inte finns kvar idag, men kanske rester av det.
    Radio/kassettband utan inbyggt slutsteg.
    Under satt ett separat slutsteg som drev diskande och mellanregister (fram och bak).
    Extrautrustning var en separat CD-spelare, som kompletterade upp så alla tre DIN-facken blev fyllda.
    Det fanns en speciell taklampa till detta ljudsystem, som möjliggjorde att baksätespassagerarna kunde lyssna på separat ljuskälla i hörlurar, medan framsätespersonerna lyssnade på radio.
    Bakom sidoklädseln i bagageutrymmet finner man ett slutsteg som driver de två 8" bashögtalarna.
    Självklart hade bilarna elantenn.

    Notera att de bakre högtalarna är unika för detta ljudsystem


    De flesta av de kvarvarande 9000CDE 1990 har det tråkiga alternativet 2.3i, och konstigt nog är de flesta man ser ljusblåmetallic.

    Av de kvarvarande CDE 1990 kan du räkna turbobilar på ena handen. Tror inte du behöver använda många av den handens fingrar.. Vill minnas att ingen är registrerad med trimboxen.

    Dessa bilar kallas "felaktigt" av många för "Limited Edition" eftersom det i vissa monterades en liten plakett på panelen. Denna plakett sattes inte i många, den påtalar inget om "Limited", utan ger dig bara "en siffra" utan någon övre gräns. Bli inte förvånad om du har den, bli inte förvånad om du inte har den.


    Så ja. Det du har är udda och speciellt. Om tio, tjugo år kommer någon enstaka person imponerad och avvundas, men modellen är bortglömd och lika kall hos entusiaster som vilken random Volvo 740 som helst. Nästan kallare än en standard CD, då den lider av brist på överladdade fordon och de dessutom utrustades med det nästan vulgära kjolpaketet.



    Hade jag rätt?
    Bilder tack!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #5

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Ser man på !

    Det jag saknar av det du skrivit är Glastaklucka och Cd Spelare till Audio 9000 ( Har bandare)

    Crosspoke Fälgarna är utbytta till 16" Super Aero

    Den ska snart åka in på lack då rosten kommmit fram då föregående ägare måste ha rostlagat dessa under en våldsam fylla, (underarbetet kan ej varit helt galant)

    har en donator bil -94 CDE som jag ska ta dörrar ifrån och lämna in på lackering hos en firma!

    Vart kan man tänkas finna etiketten med kulör nr förresten ? hittar det ej

    Bilder kommer !

    Bilen går i någon annorlunda ljusgrön färg som jag inte sett tidigare

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    DCE -90 är häftiga! Har den TCS också?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    nej denna har ingen TCS

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Låter som den CDE jag har. Men min hade TCS innan jag bytte till T5.
    Men jag har sett en med en platta det står Limited Edition på sen ett nummer.


    Mvh

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    TCS fanns inte officiellt 1990.

    CDE 1991 är en knepig sak. Verkar varken vara utrustningspaket, eller så lyxinfluerat som 1990.
    1991 hade den inte kjolpaket, vilket gör det svårt att känna igen dem. Skulle vilja påstå, utan någon vetenskaplig grund, att CDE 1991 är den ovanligaste 9000-modellen.
    Däremot har jag sett "flera stycken" 1991or som har Limited Edition"-plaketten....
    Dessutom med lägre nummer än jag sett på 90:or.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    TCS fanns inte officiellt 1990.

    CDE 1991 är en knepig sak. Verkar varken vara utrustningspaket, eller så lyxinfluerat som 1990.
    1991 hade den inte kjolpaket, vilket gör det svårt att känna igen dem. Skulle vilja påstå, utan någon vetenskaplig grund, att CDE 1991 är den ovanligaste 9000-modellen.
    Däremot har jag sett "flera stycken" 1991or som har Limited Edition"-plaketten....
    Dessutom med lägre nummer än jag sett på 90:or.....
    Article : Elektronikenhet
    PartNo : 7872260
    Usage : 1990-1992, TURBO, TCS, NLS
    Med katalytisk reaktor.
    Finns även som utbytesenhet.
    B234.
    Order Quantity : 1
    Så denna uppgift från EPC är inte officiell då?
    Och TS har ju en från -90.

    Likadant med ABS-enheten;
    Article : Hydraulenhet
    PartNo : 4003406
    Usage : 1990-1992, M, TCS, NLS
    Order Quantity : 1

    En CDE-90 med TCS är nog väldigt ovanlig. Dessutom fanns ingen avstängningsknapp för detta förrän -93 då ABS Mk-IV introducerades och gav möjlighet till avstängning av TCS.
    Så bara för att det saknas en kanpp i panelen behöver det inte betyda att bilen inte har TCS.
    Nu har väl TS kollat under huven antar jag o sett ett normalt spjällhus.
    Enklaste sättet faktiskt på de äldre o kolla förekomst av sådant.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Dessutom fanns ingen avstängningsknapp för detta förrän -93 då ABS Mk-IV introducerades och gav möjlighet till avstängning av TCS.
    Nja, Mark III användes på alla 9000 med TCS. Däremot så behöver man byta ut ABS-boxen om man vill montera knappen på en äldre 9000 med TCS. Har man en 1990-1992 så behöver man en ABS-box från 1993 eller nyare.

    Så var det senast jag kollade upp det i alla fall

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Åhåååå. Suck.
    Nä. På svensk marknad kunde du inte få TCS på årsmodell 1990.... OFFICIELLT.
    Det innebär inte att det inte finns.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Dessutom fanns ingen avstängningsknapp för detta förrän -93 då ABS Mk-IV introducerades och gav möjlighet till avstängning av TCS.
    Nja, Mark III användes på alla 9000 med TCS. Däremot så behöver man byta ut ABS-boxen om man vill montera knappen på en äldre 9000 med TCS. Har man en 1990-1992 så behöver man en ABS-box från 1993 eller nyare.

    Så var det senast jag kollade upp det i alla fall
    Ja så e de ju. MkII o TCS. Man glömmer så lätt. Såg att även -96, de sista TCS-kärrorna hade MkII-enheten.

    tackar, men det går inte att läsa att det är för vissa marknader o inte sålts i sverige, ens i en riktigt gammmal EPC o inte i den senaste heller, som jag refererar till. Brukar stå anmärkning JP, US, EN AU mm. och då är det en marknadsspecifik produkt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    I Sverige lanserades TCS samtidigt som 2.3T, dvs hösten 1990 som årsmodell 1991.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  15. #15

    Re: ovanlig Saab 9000 modell ?

    Har nu tagit reda på att färgen som jag tyckte var så konstigt är Saabs egen "Beryllgrön" "Kulörkod 216"

    Så vitt jag vet är det en 2 nyans färg som går lite i grön blå, Såg på brytmaskinen på jobbet att den innhåller 9 olika brytfärger

    Ser nog ut som att det kanske får bli en hellackering då jag tror att det blir svårt att bara lacka 1-2 dörrar och få det att se schysst ut.

Liknande ämnen

  1. Ovanlig 9000?
    Av lundgreSH i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 09:55
  2. ovanlig färg på saab 9000 cse?
    Av klracing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 21:57
  3. Pearlwhite Saab 9000 hur ovanlig?
    Av NS i forum Allmänt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 01:04
  4. Ovanlig 9000 siktad
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 01:22
  5. Köpa saab 9000 äldre modell...
    Av Ynnoj i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •