Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ACC strul 9-5 *löst*

  1. #1

    ACC strul 9-5 *löst*

    Hej
    Haft en ACC på 9-5 2.0T -99 som bara blir sämre och sämre.
    Sätter jag på LO blir det iskallt, så kyla finns det, på båda sidor. Men sätter jag tex. 15 så blir det full värme istället. Tidigare kunde den hoppa igång och börja reglera rätt som det var, men nuförtiden händer det aldrig.
    Dock har jag märkt att om jag sätter den på HI och väntar nån halvminut och sen går neråt så reglerar den som den ska. Åtminstone ett tag

    Det är ingen skillnad på förarsidan eller passagerarsidan, så känns som det är något spjäll som kärvar som har med kylan till båda sidor att göra.
    Kan man hitta ett sådant spjäll nånstans?

  2. #2

    Re: ACC strul 9-5

    Börja med att kalibrera (auto+off) för att få fram ev. felkoder.
    Signaturlös

  3. #3

    Re: ACC strul 9-5

    Ja det glömde jag ju säga.
    Jag har gjort det flera gånger, är rätt säker på att jag sett 13 nån gång och 21 nån gång men oftast (som precis nyss) är det bara 0.

    Men om man nu ska gå på nummer 13: Air Distribution Motor. Flap Jammed. Var hittar jag den motorn?

  4. #4

    Re: ACC strul 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Heavymental
    Men om man nu ska gå på nummer 13: Air Distribution Motor. Flap Jammed. Var hittar jag den motorn?
    http://photo.platonoff.com/Auto/2008073 ... ion_Motor/

    Det kan vara problem med själva stegmotorn och att den kuggar över i växeln. Då får man ta isär motorn och knacka tillbaka axeln i elmotorn. Ska finnas nån tråd med bilder som visar detta.
    Signaturlös

  5. #5

    Re: ACC strul 9-5

    Tack för länken.

    Kollade lite idag, men har jag fattat det rätt så sköter den övre motorn spjället som riktar luften (och det har aldrig varit problemet) och den undre på passagerarsidan sköter tempen på just passagerarsidan och har inget med luftblandningen på förarsidan att göra.

    Jag hade isär den undre motorn bakom handskfacket ändå och knackade på axeln lite. Satte ihop och kalibrerade. Jag kan inte se nån tendens till överkuggning. Sätter jag passagerarsidan på LO går metallpinnen hela vägen åt ena hållet, och sätter jag den på 15 eller högre går den hela vägen åt andra hållet, kan inte känna något glapp med fingrarna.

    Nu kan jag inte provköra fullt ut då bilen står i garaget och kan inte varmköras ordentligt (för bakluckan är nedmonterad), men det känns lite galet att spjället går hela vägen från kallt till max varmt direkt. Samt att problemet är samma på båda sidor i bilen så det känns inte som det är fel på spjället.

    Jag har mätt inne-temp givaren såpass att jag ser att den reagerar på värme/kyla (ändrar ohm-tal) men kanske skulle testa att byta den ändå. Eller byta ACC-panelen?

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: ACC strul 9-5

    Hur varmt är det utomhus enligt SID? Funkar inte yttertempgivaren så kan den bli sådär. Men om det funkar genom att köra upp på high och stega neråt borde det ju inte vara den heller. Finns det någon form av värmekran någonstans som kanske kärvar?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Re: ACC strul 9-5

    Ute-temp givaren har jag aldrig märkt nåt skumt med, den visar 19 i garaget för tillfället.

    Med 19 utanför bilen tycker jag den borde ha rätt mycket kyla när jag vill ha 15, inte slå om till full värme direkt. Eller nån som vet hur spjället borde bete sig? Kanske öppnar den full värme och väntar på att få in varmluft för att sen börja reglera mot kyla.. Så hade jag inte programmerat den men vem vet

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: ACC strul 9-5

    Nä, då är det ok i så fall.

    Det jag tänkte på är att om tempgivaren är paj eller lossnat och ligger under motorn så händer olika saker med ACC,n eftersom den använder den för att beräkna hur mycket kyla eller värme den behöver pytsa in för att få den begärda temperaturen i kupén. Om yttertempgivaren skulle säga "-30" "+50" eller "error" när det i själva verket är 17 grader ute så blir det lite fel för luftberäkningen i kupén om vi säger så (i fallet -30 skulle t ex inte ens kompressorn starta).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9

    Re: ACC strul 9-5

    Tack för tipsen men det verkar ha löst sig "av sig själv". Passade på att byta lite lampor i acc och sid och när jag haft loss acc panelen och monterat dit den igen så försvann problemet.

    Kört 100 mil nu med klockren kyla, så det verkar ha varit glapp någonstans, inne i panelen eller i anslutningen.

Liknande ämnen

  1. AC-strul Saab OG93 2002 T7 *löst*
    Av Mr_MAd i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 10:50
  2. Strul med elinfällda speglar (9-5 SC 2007) LÖST
    Av MaMa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 18:50
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 15:43
  4. ACC strul (LÖST)
    Av Nord_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •