Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: SAAB sportchassi vs eftermarknad för en 9-3SC?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    SAAB sportchassi vs eftermarknad för en 9-3SC?

    Bilen det gäller är en MY07 9-3 SC 1,8t BioPower. Enligt vagnkortet har den standard Vector-chassi, alltså inte sportvarianten. Nu har bilen gått drygt 185.000 km och det kan vara läge för att byta fjädrar och dämpare. Jag har satt i Bilstein enkelrörsdämpare (alltså högtrycks-) och Biltemas sportstötdämpare (också enkelrör) på ett par andra SAABar och det var ju ett lyft i båda fallen.
    Fråga:
    Hur är SAABs eget sportchassie (alltså det man kunde välja till vid köp av ny bil) jämfört med olika kit från Speedparts mm? Jag tycker min bil är lite för mjuk med standardchassi men känner inte att jag vill sänka speciellt mycket. Å andra sidan har den väl sjunkit ihop en del sedan den var ny...
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB sportchassi vs eftermarknad för en 9-3SC?

    BUMP.

    90 läsningar och ingen har någon åsikt alls?
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: SAAB sportchassi vs eftermarknad för en 9-3SC?

    Enl min erfarenhet är det inte jätte stor skillnad mellan det vanliga och sportchassit org.
    Jag tycker Eibachfjädrar var en perfekt kompromiss men prestanda/komfort/utseende.

  4. #4
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: SAAB sportchassi vs eftermarknad för en 9-3SC?

    Byte av stötdämpare till Koni eller Bilstein exempelvis kommer förändra bilen något enormt. Till det positiva. Det tillsammans med ovanståendes kommentar blir perfekt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB sportchassi vs eftermarknad för en 9-3SC?

    Tack för svaren!

    Har ni tips på vilken Eibach-fjäder som skulle passa mig? Jag vill inte sänka bilen speciellt mycket. Det verkar vara minst 30mm sänkning med deras? Eller finns det någon hårdare standardfjäder som kan passa utan att sänka? (Typ "diesel fram, XWD bak"?)

    Det verkar som om SAABs egen chassi-sats innehåller krängningshämmarna med?
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #6

    Re: SAAB sportchassi vs eftermarknad för en 9-3SC?

    Jag köpte eibach fjädrar ifrån tyskland via ebay. sänker 30/20 kosta ca 1700:- ink frakt

Liknande ämnen

  1. Parkeringssensor - eftermarknad
    Av ime95mos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-10-07, 21:36
  2. eftermarknad, PDC
    Av asdfgh i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 09:54
  3. sportchassi....saab.....
    Av death-syndicate i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •