Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: t5 sugiskolvar i t7?

  1. #1

    t5 sugiskolvar i t7?

    Goddagens! Jag har suttit och letat och sökt och letat flera dagar på svar på min fråga, det är så att jag har en lite trimmad 9-5a som i dags dato rullat 35000 mil, så jag börjar tycka att en utbytesmotor av lite stadigare kaliber kan vara dags att plocka ihop. Jag har fått nys om en 9000 här på åland som jag skulle kunna plocka maskin ur för en väldigt rimlig penning. Problemet är att jag tror det kan vara en sugmotor (2,3i) men jag har inte kollat på den ännu och gubben visste inte -_-. Hur är det skillnaden mellan turbo- och sugmotorerna, är det enbart kolven som är högre och därmed högre komp, eller är det något annat som felar? Om det är kolven bara, går det att svarva ner dom till rätt komp? Känns lite tråkigt att släppa iväg en så billig motor om det funkar att modifiera lätt.

    MVH Oscar
    Saab 9-5 -99 2,0t SC ~230hk

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: t5 sugiskolvar i t7?

    Jag är ingen expert på i-motorerna men jag deltog i en diskussion på ett annat forum som handlade om en B234i kombinerad med B205R topp.

    Enligt den tråden så har B234i andra kolvar och stakar. De ska tydligen vara klenare än turbomotorerna men hur måtten skiljer är jag inte helt säker på. Kompressionen är 10,1:1 i B234i. Om man använder B205/B235 topp med T5 packning på B234i så sjunker kompressionen till runt 9,1:1.

  3. #3

    Re: t5 sugiskolvar i t7?

    Okej, då lär det ju i vilket fall inte vara någon idé eftersom hela tanken var att bygga en hållbarare motor... får hålla tummarna att det är en turbomaskin då!
    Saab 9-5 -99 2,0t SC ~230hk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •