Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Har inte satt igång men spontant kändes det som att det inte gick att trycka in de bitar som sitter med en "plastplupp". På min tidigare 9000 vill jag minnas att jag bara tryckte in och det satt fast.

    Är det en liten tång från insidan som gäller och dra pluppen genom hålet? Eller något annat?

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 570

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Har inte satt igång men spontant kändes det som att det inte gick att trycka in de bitar som sitter med en "plastplupp". På min tidigare 9000 vill jag minnas att jag bara tryckte in och det satt fast.

    Är det en liten tång från insidan som gäller och dra pluppen genom hålet? Eller något annat?

    Mvh H-M
    Du syftar på de små plasthylsorna som sitter i hålen!?
    Spontant så ska de sitta kvar efter demontering, men så är inte alltid verkligheten.
    De deformeras lätt av tänger, så var försiktig.
    Jag brukade lägga en liten fettklick i hålet, trycka in dem med tummarna så mycket som bara gick. De som inte kom in 100% tog jag en polygrip och en trasa. Trasa runt skärmkant som skydd mot skav, och trycka in dem med polygripen.
    Kan vara pilligt att inte stuka kragen på plastplutten. Vet inte om det spelar någon större roll... Efter alla år är det sällan alla är hela... Men kan vara värt att notera ändå!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Hej

    Tack för svar! Får gå ut och testa nu. Men skall det verkligen sitta något kvar i karossen efter demontering? Tycker det verkar som att plastplupp sitter i skärmlisten?

    Spelar kanske inte så roll men är ju bra om skärmkanten ligger dikt an. Hindrar smuts att lägga sig där ( den försiktige bör nog rengöra vart annat år ändå. De flesta 9000 får rost just här. Mkt beroende på att smuts samlas)

    Edit. Det verkar vara rätt som du skrev. Men då borde det räcka att köpa några nya plastpluppar och trycka in i hålen? Samtidigt ta bort de som sitter runt pinnarna/stiften. Men finns sånt i lager 15 år efter att produkten avslutadaes?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 570

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Hej

    Tack för svar! Får gå ut och testa nu. Men skall det verkligen sitta något kvar i karossen efter demontering? Tycker det verkar som att plastplupp sitter i skärmlisten?

    Spelar kanske inte så roll men är ju bra om skärmkanten ligger dikt an. Hindrar smuts att lägga sig där ( den försiktige bör nog rengöra vart annat år ändå. De flesta 9000 får rost just här. Mkt beroende på att smuts samlas)

    Edit. Det verkar vara rätt som du skrev. Men då borde det räcka att köpa några nya plastpluppar och trycka in i hålen? Samtidigt ta bort de som sitter runt pinnarna/stiften. Men finns sånt i lager 15 år efter att produkten avslutadaes?
    Jaaa du... Jag har ingen koll på vad de har på hyllan. Samtidigt så kan man tro/tycka att det fortfarande görs lite servicejobb på 9000, och vissa av dem kräver ju demontering av skärmkantslist och innerskärm. Självklart slarvar de nog en del med dessa plastpluttar, men samtidigt vill jag tro att de ersätter med nya om en/flera går sönder helt, eller saknas.
    Det är trotsallt rätt god marginal på "reservdelen" för dem, och kunden betalar tiden... Så de har "inget att förlora".

    Om du stöter på problem kan jag tänka mig att man kan finna en liten plastslang att använda, krympslang över gängan, eller kanske finns det plastpluttar på Feltema som man sätter i hålen efter hålrumsbehandling (rostskydd).
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 478

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Hej

    Tack för svar! Får gå ut och testa nu. Men skall det verkligen sitta något kvar i karossen efter demontering? Tycker det verkar som att plastplupp sitter i skärmlisten?

    Spelar kanske inte så roll men är ju bra om skärmkanten ligger dikt an. Hindrar smuts att lägga sig där ( den försiktige bör nog rengöra vart annat år ändå. De flesta 9000 får rost just här. Mkt beroende på att smuts samlas)

    Edit. Det verkar vara rätt som du skrev. Men då borde det räcka att köpa några nya plastpluppar och trycka in i hålen? Samtidigt ta bort de som sitter runt pinnarna/stiften. Men finns sånt i lager 15 år efter att produkten avslutadaes?
    Det är väl bara att ringa och kolla med Saab om det fortfarande finns. Bli inte förvånad om det finns på hyllan.
    Monteringssats hjulhusdekor främre art nr: 74 96 029 (Innehåller plastbussning, skruv och mutter, 8 st av varje).

    Monteringssats hjulhusdekor bakre art nr: 74 96 037 (Innehåller 7st bussning, skruv och mutter 3 av vardera samt clips 4st).

    Och ja, plasthylsorna ska normalt sitta kvar i skärmen efter att man lossat muttrarna på insidan och tagit bort listen. Det var tänkt så iaf och funkade när bilarna var relativt nya (ca 6-8 år). Hålen i skärmen kan ju också ha blivit större genom åren pga rost.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Ta lös metallclipset från listen och sätt muttern på insidan (kanske med brickor om det behövs) och dra åt när bussningen sitter på den gängade delen på clipset?

    Det lär väl pressa in bussningen tillbaka i hålet i skärmkanten

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Tack för fina tips! De hade allt jag behövde hos Br Holmström (gren?) iKramfors. Räckte med några lösa hylsor a 13 kr
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 071

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Jo plasthylsorna finns oftast på lager hos auktoriserade.

    Article : Bussning
    PartNo : 9278151
    Usage : NLS-USE 30521853
    Order Quantity : 14


    Fast till hela bilen går de åt 28 totalt. / på varje skärm o de måste sitta i karossen innan du trycker dit baklisterna igen.
    Aero/A50 har genomgående skruv även bak som inte CC/CD/CS har med std-listerna bak.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 545

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Sist jag skulle montera listerna bak tog jag en träklubba och dunkade på med.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 071

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    jaja du e så duktig så, fast då kanske plupparna satt i plåten. Milt våld funkar ju i det läget.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 545

    Re: Trycka tillbaka skärmslisterna på 9000- Knep?

    Stämmer - plupparna satt i hålen!
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?
    Av Saabeltand i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 20:02
  2. enkla knep för att köra lite fortare ?
    Av omegaman1 i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 16:24
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •