Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

  1. #1

    Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Hej.

    Såg att iso kontakterna ligger i skuffen vid huvudenheten. är dom delade och finns fram vid instrumentpanelen med? hittade nämligen ingen delning där framme.

    Är det bara slänga ut huvudenhet skärm och telefonsladdar, dra fram isokontakterna till instrumentbrädan och slänga in en ny huvudenhet och dra en adapter från rattknapparna.

    Eller är det massa problem med fiberoptik och annan kommunikation till dice osv

  2. #2

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Många som har läst. lite ovanlig enhet så kanske inte allt för många som sitter på kunskap om detta.

    Har kollat elscheman nu och det verkar inte vara några problem att koppla en stereo på isokontakterna som just nu ligger i bakluckan. och sedan slänga ut resten av skiten.

    Rattknapparna däremot är en annan femma. Får förmodligen löda en adapter så man får rätt signal till stereon. borde inte va några större problem så länge man vet vilka värden den nya stereon vill ha. får samtidigt hoppas att det inte stör växelknapparna på ratten då de går på samma lina.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Inte riktigt med på vad du menar?

    Men här viewtopic.php?f=30&t=325933&hilit=denso
    kan du läsa om att montera orginal navi...

    ISO i skuffen?

    har du orginal navi så har du inte samma kontakter som med AS3 stereon

    om du googlar angry kitchen saab så finns det en sida som berättar mycket om saab stereo..
    (den sidan funkade inte nyss)
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  4. #4

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Jag har original navi, den tidigare modellen från kenwood. Huvudenheten ligger i skuffen och och är kopplad med iso kontakter. från huvudenheten går det sedan kommunikation till övrig utrustning dvs manöverpanel, cd växlare, antenner och telefoni. Tänkte montera in en ny huvudenhet som är kompatibel med all vår nya teknik... iphone osv.

    Har skrivit ut angry kitchen redan men där berättar dom tyvärr inte mycket om den äldre navigations utrustningen från kenwood.

    / Sebastian

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Med "huvudenhet" menar du någon telefonhistoria eller GPS-utrustning då?

    För "Huvudenhet" i min värld är den som normalt har en bildskärm och sitter i instrumentpanelen? Låter konstigt att den ligger i skuffen?

    Kan du ta lite bilder och lägga upp så vi förstår hur det ser ut?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Med "huvudenhet" menar du någon telefonhistoria eller GPS-utrustning då?

    För "Huvudenhet" i min värld är den som normalt har en bildskärm och sitter i instrumentpanelen? Låter konstigt att den ligger i skuffen?

    Kan du ta lite bilder och lägga upp så vi förstår hur det ser ut?


    Låter skumt ,,, huvudenhet eller gps-enhet i skuffen det enda som jag vet ligger långt bak i bilen är enheten för backsensorerna som ligger bakom ryggstödena men framför resevhjulsbaljan.

    Ser gärna en bild på detta.
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  7. #7

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Med "huvudenhet" menar du någon telefonhistoria eller GPS-utrustning då?

    För "Huvudenhet" i min värld är den som normalt har en bildskärm och sitter i instrumentpanelen? Låter konstigt att den ligger i skuffen?

    Kan du ta lite bilder och lägga upp så vi förstår hur det ser ut?
    Huvudenheten (stereo) ligger brevid backsensor modulen i bagaget. Själva stereon som sitter i instrumentpanelen är endast en manöverpanel som kommunicerar genom en buss med huvudenheterna (både gps och audio huvudenhet)

    Systemet har följande komponenter.

    -huvudenhet audio - i bagaget där även iso kontakterna sitter
    -huvudenhet gps - i bagaget
    -cd växlare - i bagaget
    -manöverpanel - i instrumentpanelen
    -omkopplare navigation/telefon - bakom manöverpanelen
    -ibuss omvandlare för att kommunicera med ratten - vid instrumentpanelen

    har kollat lite kopplingscheman och verkar gå att endast dra om 15+ till iso kontakten eftersom den nu går igenom omkopplaren för navigation/telefon då den verkar ha som uppgift att även starta o stänga av system. sedan kan man nog kasta ut allt skit och dra fram iso kontakterna till instrumentpanelen och sedan montera en stereo/navigator samt en omvandlare till rattknapparna.

    Verkar inte vara så många som har grävt i detta system.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Det som du kallar manöverpanel kallar alla andra på forumet huvudenhet, och det du kallar huvudenhet kallas slutsteg
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #9

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Det som du kallar manöverpanel kallar alla andra på forumet huvudenhet, och det du kallar huvudenhet kallas slutsteg
    Har inte sett att någon på forumet har kallat kenwoods anpassade manöverpanel för huvudenhet och huvudenhet för slutsteg, om dom nu gör det så får jag ursäkta mig och rätta "alla" i detta inlägg. Densosystemet kanske ser ut som du beskriver men ej kenwoods anpassade system. Vill du ha en källa till mitt inlägg ovan så refererar jag till WIS. btw slutsteget ligger fram i bilen glömde skriva det i mitt förra inlägg.

    jag tror att man får dra om 15+ och sedan slänga ut allt annat och koppla in den nya enheten. får bli trial and error fall ingen annan har testat.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trångsund, Sthlm
    Inlägg
    33

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Hittade en tråd med nån som rivit ur en likadan anläggning, inte så jättemycket info dock: viewtopic.php?f=6&t=323817

  11. #11

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Ja där är det som jag beskrev.

    Tror dock det är min telefon/navigations omkopplare som spökar. tänkte koppla förbi den och se om allt funkar som det ska då.

    Isåfall finns det möjlighet att sälja det gamla systemet.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Denna kombo fanns bara 02-05 därav liteförvirring om utrustningen. Men tror inte denna behöver skiljas/giftas med tech2.
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  13. #13

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Har testat att bara koppla in en stereo i isokontakterna. stereon startade men det kom inget ljud i högtalarna.

    Frågan är vad man behöver göra om??
    Jag tror man måste ha en sån här kabel: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... l-iso.html

    Edit:
    Har testat en omvandlare från hög till lågnivå, Var fortfarande helt tyst.
    har mätt upp så slutsteget har jord och plus. samt remote plus från huvudenheten. Fortfarande inget ljud när man kopplar stereo i iso kontakterna.

    Ingen som har erfaranheter av att koppla in stereo i AS3?

  14. #14

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Ny fråga.

    Kan jag ha brännt steget när jag har kopplat in högnivå till lågnivå utgångarna?

  15. #15

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Slutsteget behöver Remote on control for
    amplifier (also antenna). Finns den tillgänglig efter stereobytet?

  16. #16

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Remoten har jag mätt på och den har 12v. samt alla 12v matningar och jord på steget

    Mute på steget jordas ner vid omkopplare för tel/nav. mätte på kablen och den var nerjordad när inte manöverpanelen är inkopplad. Får dra om mutekabeln till iso kontakten eller helt enkelt bara rycka ur kabeln.

    Ska testa löda om iso kontakten så jag får rca kontakter på den sen dra om mute kabeln sen tror jag att det blir ljud.

  17. #17

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Vet inte om det är någon som bryr sig om skiten men här kommer iallafal lite info om vad jag har gjort för att få igång den nya stereon.

    Det man får göra är att dra fram isokontakterna som ligger i bagageluckan mellan baksätet och reservhjulet. det är 2 kontakter men enklast är att dra fram alla 3 (brun grå och röd kontakt). Skruva bort skenan där insynsskyddet till bagageluckan sitter, ta sedan bort 3-4 skruv så det går att böja inredningen lite försiktigt. Kablarna går i kabelledningar vid tröskeln ända till slutsteget som sitter höger om där passageraren har sina fötter.

    När du drar fram kabeln måste du klippa av remoten från isokontakten (grön kabel) då den är skarvad längst bak eftersom den även går till antennen.

    Du måste sedan få bort "mute" som ligger i. Den är nerjordad och det är pin nr 11 svart/vit kabel på steget. Jag klippte bara av skiten.

    Kabeln som går till rattknapparna (0-5v) hittar du bakom SID (blå kabel).

    Vad jag vet är org systemet inte ingift med bilen.

  18. #18

    Re: Byta stereo i as3 med navigation 9-5 -03

    Vill bara tillägga.

    Man får generatorvin om man kör rca kontakter på iso kontakten. då det blir en obalanserad signal. Och de långa kablarna man har dragit fram från bagageluckan till stereon klarar inte av obalanserad signal. (Om man har as3 systemet utan navigation i bagageluckan går det förmodligen bättre med rca på iso kontakten då kablarna inte blir lika långa)

    Jag lödde 3 motstånd på varje ljudutgång på rca kontakten. En 120 ohm tvärs över +- och en 270 på varje kabel (8st)

    Kolla här för utförlig instruktion http://www.elektronikforumet.com/for...hp?f=2&t=37863

    Nu har man alltså dämpat signalerna från stereon till slutsteget och kör balanserad signal som tar ut störningar exempelvis generatortjut.

    Är inte så bra på att förklara får ursäkta för det. Har inte heller några bilder

Liknande ämnen

  1. Navigation och stereo 9-3 MY05
    Av djac93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 20:24
  2. byta stereo???
    Av Jocke86 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •