Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ojämn gång/svajande varvtal og9-3

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405

    ojämn gång/svajande varvtal og9-3

    köpte en og9-3 med trasig topplockspackning,
    har planat toppen och bytt packning, men får inte bilen att gå riktigt bra, den misständer och går lite "rått" på tomgång, motorn och bilen vibrerar lite, håller man gasen still på tex 1500rpm vibrerar det inget men varvräknaren hoppar upp/ner lite sporadiskt, +-100rpm kanske, och ibland blir det motorstopp när man växlar ner vid rödljus tex.
    felkod p0300 har jag fått en gång.

    har bytt:
    DI
    stift
    alla vakumslangar
    bränslefilter
    vevaxelgivare
    spjällhus
    programvara och box
    trycktestat och fixat ett par små läckor
    gjorde komptest som visade lite olika, körde wd40 metoden och det blev jämnare komp.

    men inget av ovanstående gjorde nån skillnad på problemet... bilen har bara gått 8500mil också, vevhusventilationen är den äldsta visserligen men det kvittar väl i detta fall. tittar jag i open sid visar mreq och mair ganska lika, skiljer kanske +-5-10mg, nån gång +- 20.

  2. #2

    Re: ojämn gång/svajande varvtal og9-3

    Kollat att kamkedjeriet sitter rätt?
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405

    Re: ojämn gång/svajande varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Kollat att kamkedjeriet sitter rätt?
    ja snurrade motorn två varv och kollade när ja satte på toppen, går det köra bilen om en kam är ett kugg

    fel?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156

    Re: ojämn gång/svajande varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Kollat att kamkedjeriet sitter rätt?
    Håller med. Kan mycket väl vara det.

    Hur går bilen i övrigt? Känns den slö? Hur är toppfart (testa på något vettigt ställe).

    Hur är bränsleförbrukningen?

    og9-3,an i signaturen råkade få kamkedjan felkuggad en kugge vid toppackningsbyte och den reagerade som din. Rå/ojämn/hoppig tomgång, som en gammal Volvo 240 på full choke ungefär. Check engine lysande (vet ej felkod), Jävligt slö (gick max 160 och slö som attan dit) och kunde dö vid rondeller/rödljus och när man ska iväg osv.

    Åtgärdades med en ny kedja och fick då dit markeringarna där de ska va. Tjatigt med dubbeljobb men verkstaden stod för jobbet tack och lov.

    Efter det var gången på motorn jättefin och bilen gick bra igen men var fortfarande lite jollig vid rödljus och hade väl så låg tomgång. Det åtgärdade jag genom att skruva upp tomgången på ställhylsan till gasviren på insuget till de mer normala 800-900rpm någonstans. Antagligen hade de varit där och micklat eller kommit åt också.

    Funkar riktigt fint nu (till slut).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405

    Re: ojämn gång/svajande varvtal og9-3

    Tyckte den kändes pigg för150hk, dock väldigt klen på tomgång, behöver en del gas för att inte stanna. Har inte vågat pressa den riktigt heller men toppfarten är nog som den ska, bränsleförbrukning vet jag inte, sid är kass och har inte kört den mer än 6-7 mil.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156

    Re: ojämn gång/svajande varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    Har inte vågat pressa den riktigt heller men toppfarten är nog som den ska
    Ett vänskapligt råd om du ska hitta felet på bilen så får du inte "anta" att någonting är på ett visst sätt.

    (Med toppfart menar jag alltså inte att du ska ut och köra i bilens teoretiska toppfart, typ över 200km/h, utan vad jag menar är om bilen efter toppackningsbytet upplevs inte klara att köra i samma hastigheter som förut och inte är lika pigg dit).

    I mitt exempel så innan kedjan blev felkuggad så kunde bilen innan bytet mata på så gott den kunde för sina 154hk upp i hastigheter som man inte var bekväm med. När kedjan var felkuggad så orkade bilen inte alls på samma sätt utan kändes "strypt" egentligen över hela registret men märktes väldigt tydligt i högre farter, över 110km/h om man säger så. Det var väl lite det jag ute efter - Hur "kändes" bilen före och efter bytet av packning, annat än att tomgången inte är som den ska?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405

    Re: ojämn gång/svajande varvtal og9-3

    Jag köpte den med trasig packning så jag vet inget om hur den gick innan, kan en slapp kamkedja påverka detta? Håller just nu på att justera om kammarna och kedjebiten mellan kamdreven går röra upp och ner kanske 10mm, med spännaren på plats.

    Edit: en kam måste varit en kugg fel för nu går bilen fint... Alltid lär man sig nåt nytt tack för tipsen.

  8. #8

    Re: ojämn gång/svajande varvtal og9-3

    Gott att det löste sig.
    Då är vi värda en sista öl i solnedgången.
    Signaturlös

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156

    Re: ojämn gång/svajande varvtal og9-3

    Härligt att höra att det löste sig.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. 9-5 automat, svajande varvtal
    Av pluppiee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 09:45
  2. [LÖST] Hackig gång vid lågt och jämt varvtal 1,9TiD -05
    Av magnisson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 18:45
  3. Ryckig gång på konstant varvtal/gas
    Av Mazarin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •