Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skuren turbo garret saab 9-5?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Skuren turbo garret saab 9-5?

    Hej!

    Min far har en saab 9-5 -99 som turbon skurit på vad jag kan läsa ut. Turbinen sitter som sten

    Har bytt X-antal hela turboaggregat genom tiderna men aldrig riktigt gått igenomfunktionen på dessa. Anledningen till frågan är att jag kan få tag på ett begagnat turbinhus till bra pris dvs utan avgasdelen. Men jag vet inte om det räcker att bara byta den om turbon har skurit?

    konstigt nog så har den inte skjutit ut oljan enligt min far. Bilen är körbar så att säga men utan turbotryck.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 805
    Medlem#
    4458

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Såg precis detta...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Såg precis detta...
    Kanske funkar men då den gått mellan 0mil och 28000mil så känns det lite osäkert. Skickade han ett PM oavsett. En ny turbo var inte så blodigt dyr nu med erbjudande på 2300kr dock. Men turbinhuset kan jag få för några hundralappar därmed frågan i första inlägget.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    aldrig riktigt gått igenomfunktionen på dessa.
    Hur vet du då att turbon är skuren?

    Hur har du tänkt laga en skuren turbo med endast ett nytt turbinhus? Svart magi?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    aldrig riktigt gått igenomfunktionen på dessa.
    Hur vet du då att turbon är skuren?

    Hur har du tänkt laga en skuren turbo med endast ett nytt turbinhus? Svart magi?
    Jag skall förtydliga då det verkar behövas. Det jag skrev var "Har bytt X-antal hela turboaggregat genom tiderna men aldrig riktigt gått igenomfunktionen på dessa" - Detta borde tolkas som jag skrev det dvs att jag har bytt ett par turboaggregat förut men jag har aldrig gått igenom och tagit isär dem i molekyler för att lära mig hur en sådan fungerar.

    Därav min fråga i detta forum om det räcker med att byta endast turbinhuset dvs om turbinen har koppling till avgashuset då jag är osäker. Hade jag varit expert så hade jag inte skrivit ett inlägg ellerhur? Jag skrev även att turbinen sitter som sten.....så tack för ditt fantastiska bidrag till hjälp....

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    så tack för ditt fantastiska bidrag till hjälp....
    Jag förstår att det inte verkade vara mycket hjälp men jag tror du måste börja om från början och ta reda på vad som är fel på bilen. Risken är att du byter ut en turbo som fungerar.

    Berätta exakt vilka symptom bilen lider av så ska vi försöka hjälpa dig. Jag är inte så hemsk som mitt första inlägg gav intryck av.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    så tack för ditt fantastiska bidrag till hjälp....
    Jag förstår att det inte verkade vara mycket hjälp men jag tror du måste börja om från början och ta reda på vad som är fel på bilen. Risken är att du byter ut en turbo som fungerar.

    Berätta exakt vilka symptom bilen lider av så ska vi försöka hjälpa dig. Jag är inte så hemsk som mitt första inlägg gav intryck av.
    Ingen fara och tack för att du tog dig tid till en förklaring.

    Det enda jag vet nu är som sagt att turbinen sitter som sten. Skall se om jag får ut hela idag.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Alright!
    När du säger att turbinen sitter som sten, menar du att turbinhjulet inte går att snurra med fingrarna, eller menar du att du inte kan lossa turbinhuset från downpipe/grenrör?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Har hunnit med att lossa insuget och kan inte rubba turbinhjulet med fingrarna.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Har hunnit med att lossa insuget och kan inte rubba turbinhjulet med fingrarna.
    Då har du rätt. Den har skurit

    Det är bara att byta hela turbon isåfall.
    Visst, det kanske går att renovera den men det är inget man ska ge sig på själv.
    Glöm inte ta ner oljesumpen och inspektera efter metallflisor och gör rent silen till oljesuget. Kolla så att turbons oljeretur inte är blockerad. Gör rent intercooler.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Renovera hade jag inte tänkt göra men som sagt så kan man dela på den.

    tanken var denna:
    http://www.blocket.se/vi/48106354.htm

    dvs endast turbinhuset.

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Renovera hade jag inte tänkt göra men som sagt så kan man dela på den.

    tanken var denna:
    http://www.blocket.se/vi/48106354.htm

    dvs endast turbinhuset.
    Hade jag hellre köpt biltemas än en som legat på marken i småsten och grus..

    Eller köpt en bättre begagnad som du inte behöver dela på och som kanske inte legat på en grusplan, Brukar dyka upp för 1500kr eller mindre ..

    Den bilden gjorde mig allergisk ..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Renovera hade jag inte tänkt göra men som sagt så kan man dela på den.

    tanken var denna:
    http://www.blocket.se/vi/48106354.htm

    dvs endast turbinhuset.
    Hade jag hellre köpt biltemas än en som legat på marken i småsten och grus..

    Eller köpt en bättre begagnad som du inte behöver dela på. Brukar dyka upp för 1500kr eller mindre ..
    Anledningen till varför vi ens funderar i dessa banor var att bilen skulle säljas redan innan turbon rasade och tanken var att inte lägga ut 3-4000kr på en turbo som min far inte får tillbaks vid försäljning. En hel begagnad är då nästa kanske nästa alternativ.

    Kan bli lite tjatigt men jag har inte fått svar på ursprungsfrågan dvs räcker det med att byta bara turbinhuset om den skurit. Går detta så rengör vi hellre det turbinhuset från ev. stenar

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Renovera hade jag inte tänkt göra men som sagt så kan man dela på den.

    tanken var denna:
    http://www.blocket.se/vi/48106354.htm

    dvs endast turbinhuset.
    1. Det är inte ett turbinhus i den annonsen.

    2. Den ser inte ut att ha behandlats väl

    3. Den löser inte problemet. Den kommer inte göra så att bilen fungerar igen.

    Gör dig själv en tjänst och köp en komplett turbo. Det enda alternativet är att renovera och det krävs specialkunskap och specialverktyg som t.ex. balanseringsmaskin för att kunna renovera. Det är inte ens säkert att den går att renovera.

    Om du vill fixa bilen så billigt som möjligt så köper du en kina-kopia eller en renoverad turbo (från proffs/känd firma givetvis).

    Bilen kan även läggas ut i annons som rep-objekt men då är den inte värd mer än kaffepengar, men du slipper jobbet.

  15. #15
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    Ska förklara ...

    Vi tar det enkelt .

    Turbon har 3 delar

    1 . Avgashus
    2. Core ( Lagerdelen ) i mitten med hjulen till avgas och kompressor
    3. Kompressorhuset

    Om nr 2 har skurit hjälps inte att byta 1 el 3

    Ny core gäller men är inte mkt dyrare att köpa ny turbo eller bättre spara energi och köpa en begagnad om bilen ska säljas..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Re: Skuren turbo garret saab 9-5?

    ok! då är jag med. Tack för det!

    Vi får se hur vi löser det. Är en "tredjebil" som tur är så att den går inte långt. Har gått 28000mil idag så får vi inte en relativt billig lösning så blir det nog att sälja lite delar.

    Gällande biltema turbon så har jag sedan den sålts varit med om tre ras varav denna som nu diskuteras är en av dem med cirka 6000mil. De andra två har suttit i vänners bilar och ingen har nått över 7000mil. Nämnde även biltematurbon till verkstaden jag använt mig av innan men han fick migrän bara jag sa det....

    Får se hur lösningen bli men min ursprungsfråga är besvarad så tack för alla förklaringar!

Liknande ämnen

  1. Vad har jag för modell på min garret turbo?
    Av Backlundaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 01:01
  2. ang. garret turbo agg
    Av _Adde_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •