Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bakrutetorkaren ur funktion NG9-3 SC

  1. #1

    Bakrutetorkaren ur funktion NG9-3 SC

    Saab 9-3 sc 2006.

    Bakrute torkaren lade av idag ock stannade mitt på rutan. Drog lite försiktigt i den å då rörde den sig ngt men sen va den död igen.

    Låter som ett byte är på gång av torkarmotor.

    Ngn som har en enkel beskrivning om hur man byter ock vad som behöver demonteras?

    Tacksam för det!

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: bakrute torkaren ur funktion

    Vet inte med motorn men för att komma åt den så behöver du i alla fall riva klädseln på luckan och det kan jag kanske hjälpa till med för den har jag rivit några gånger.

    * Börja med täckkåpan i överkant på luckan. Ta tag med fingrarna bakom kanten mot rutan och dra den rakt utåt. Sitter med clips.

    * Sen är det sidotäckningarna på rutan. Ta tag och skjut överdelen innåt mot bilen (mot torkarmotorn om vi säger så) så lossnar de lätt.

    * Efter det är det bara klädseln på luckan kvar - Ta bort högtalargallren genom att ta något att bända med och kör ner i skarven och "sprätta" upp gallren. Använd något i plast för att inte skada inredningen. Har du inte demontageverktyg så funkar t ex något överblivet kreditkort eller en smörkniv i plast eller liknande.

    * Under gallren finns två plastnitar eller vad vi ska säga. Dessa är jävliga att få bort och svår att inte förstöra. Personligen såg mina ut som skit efter att jag fick bort dom och när jag skulle tillbaka med dom så hade jag inget liknande hemma så jag fick ta vad jag hade hemma och då blev det korta metallexpander som jag fick sätta dit istället eftersom nitarna såg hemsk ut (titta på garaget-länken på 9-3x,en i signaturen för bild). Nitarna sitter i plastkorgarna till högtalarna så det är ingen plåt eller liknande som man förstör genom att göra så.

    * Slutligen är det skruvarna vid stängningshandtaget som ska bort. När allt detta är löst är det bara att ta tag i klädseln och dra den sektionsvis bort från luckan till dess att den lossnar. Sitter i ett antal plastclips.

    Två av plastclipsen är lite speciell, två vita långa "klykor" som sitter vid torkarmotorn. Dessa ramlar ofta bort när man tar bort tyget. Mitt tips när du ska tillbaka med de är att sätta dit de som de ska och sedan styra de så att de står så mycket uppåt på luckan som möjligt, sedan dit med klädseln och "banka" lagom hårt på klädseln för att de ska hoppa i spåren.

    Dessutom får du kolla att alla plastclipsen sitter kvar på klädseln och inte i plåten på luckan. Rekommenderar att du flytter över de som är kvar annars. Plastclipsen sitter inskjutna i spår på klädseln men sedan bara intryckta i plåten på luckan = Det går inte att trycka tillbaka dom om de sitter fast i plåten på luckan då de ska skjutas in i spår.

    Montage sedan omvänt. Ta gärna hjälp av någon som kan hålla i när du ska tillbaka med allting sen. Svårt (men inte omöjligt) att både hålla i och banka fast clipsen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: bakrute torkaren ur funktion

    Torkarmotorn utbytt ock funkar åter

    Tack för inlägget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Torkarmotor bak Saab 93 års 2007

    Hej.
    Torkarmotorn har plötslig lagt av bak och jag har gått över alla säkringar både i bagage,Kupe ,motorrum men allt verkar helt.Spolarvätska fungerar men torkar armen är helt fast får inte å röra på.Är den kass eller finns det nått jag kan testa mer?Mvh Sonny

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Har du mätt med en multimeter och kollat om du har ström fram till torkarmotorn?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Inte alls ovanligt att de kärvar ihop.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142
    Hej.
    Nej har inte haft koll på hur jag demonterat för att komma åt torkarmotorn bak men såg att det va länkat i detta inlägg.Får ta å ställa mig i garage å demontera ner allt så jag kommer åt anslutningarna till motorn å mäta Det skumma är att armen sitter helt fast går inte att rubba alls.

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Jättebra beskrivning hur man byter motor. Tog mig max 30 minuter och ingen plastdetalj gick sönder.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •