Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

  1. #1
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Alla Saabar är ju bra, men vilken har ni varit mest nöjd med?

    Själv tror jag det var min första Saab, en 900i -91. Efter den var man fast i träsket

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Min nuvarande ng9-3 -07 är inte bara den Saab jag varit mest nöjd med utan den bil jag varit mest nöjd med hittills. Men den bästa Saaben jag haft var min 96 '62, vinner stort på charm och attityd.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Måste faktiskt säga min 9-5 2.3t -00.
    Jävligt tråkig bil egentligen, helt original 175hk och tygklädsel, ingen extrautrustning alls.
    Gubbigt gråblå och världens fulaste extraljus i fronten. Bucklig och smårepig som fan.

    Men ändå...bilfan bara funkar. Jämt. Den gör det den ska, utan problem, varenda gång. Startar som en klocka i alla väder och helt ok komfort. Sväljer hela familjen plus packning utan problem.
    Har väntat i typ 7 år på att pappersturbon ska ge upp så jag får en anledning att sätta på en TD04 istället, men inte då, inte en tendens till blårök eller sliten turbo.
    Åker oftast omkring i en 9-3 med 300+ hästar eller en Audi med 2.7 liters biturbo, men förvånas ändå varje gång jag går tillbaks till 9-5'an över hur pass bra den ändå går trots att det bara är en lätt-tryckare.
    9-5 får ofta skit för oilsludge och turbohaverier, rost på hundbenen och allt vad det nu är, och visst har den sina brister. Men min 9-5 är nog ändå den bästa bil jag haft. Inte snyggast, snabbast och definitivt inte roligast, men helt enkelt den bästa bilen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Min första 99 EMS. Höll för nästan allt, min första bil också.
    Klar tvåa blir 9000 jubileum 97:a, nordic-edition.
    Roligast? 900:an, Silversaaben aka. Massor med hästar som bara levererade och levererade!
    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Nuvarande 9-3 med automatlåda känns skottsäker åtminstonde maskinellt. Minus för den kassa inredningskvaliten trots att stolarna är bra med premiumskinnklädseln. Tyvärr gör automaten att den är i törstigaste laget.

    Hade en 9-5 aero tidigare och den fick jag lägga ut mycket på i repkostnader. Däremot var detaljkvaliten bättre 2001 innan GM började med besparingar.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Oj, vilken fråga.
    Svaren blir fullkomligt subjektiva. "Mest nöjd" blir en omöjlighet, men det viktigaste kanske är "Aldrig missnöjd"

    Saab 93 -59. Mest "må bra", men jag förstår att det inte är det du är ute efter. Bilen har helt klart somliga begränsningar

    og900Aero. Kört för lite, men gillar den. Men ska man verkligen vara tvungen att åka med oron över växellådan om man kör lite trimmat, lite aktivt, låt säga som T16forPresident-grabbarna. Tungt att spotta kugg på en serpentinväg i utlandet.

    9000CDi 2.0. Mest nöjd då den kanske är den tråkigaste, men helt omöjlig att ha ihjäl. Familjen hade bilen i 27000mil. Två driftstopp. Båda rätt nära inpå varann, men sedan gick den 15-20000mil utan vidare gnissel.

    9-5 2.0t -98. Förvisso min fars. Snart samma miltal i familjen som ovanstående 9000. Samma antal driftstopp, men lite längre mellan dem, vilket i sin tur inte medgett 15000mil utan driftstopp.
    Känns lite mer "skör". Man är medveten om att man kan få driftstopp, med tändkasetter, vevaxelgivare, soppapump "and you name it". 9000 var skottsäker. Gick säkert att köra utan vätskor tre varv runt jorden.
    Men 9-5an bjuder på andra kvaliteter. Original generator och en AC som aldrig behövt minsta underhåll är anmärkningsvärt i sig...

    Egen 9-5 Aero -00
    Bara tillryggalagt sträckan mellan 18500-21000.
    Underbar och fantastisk familjebil. Med Aero-05 utstyrsel på en sedan så är det en av Saab's snyggaste bilar genom tiderna.
    Bekvämt landsvägslok.
    Men som sagt... man måste bör ha ett "jordenrunt-paket" i bagaget innehållande tändkasett, vevaxelgivare, bränslepump samt verktyg för var och en. Ålar sig över vägen som en kåt huggorm om man inte har koll på bussningarna.

    Nä, det är nog så att jag är mest nöjd med alla, på sina sätt. Men om man som du sålt din og900 Aero och kikar på annat, tror jag inte gamla skorvar som 900 och 9000 är med i matchen, och kvar har jag bara min bedömning om 9-5.
    Jag gillar den. Min sambo förbjuder mig att sälja, och ska jag göra det måste jag ersätta med likvärdig 9-5 omedelbart.

    Någon ng9-3 har jag aldrig ägt, men kört en del.
    Är inte riktigt överens ng9-3 och jag angående interiören och subjektiva känslor. Där gillar jag 9-5 bättre. Men 9-5 är tung-gung bekväm gubbvagn, medan 9-3 är avsevärt yngre på vägen....

    Är du gammal nog att glida fram i 9-5?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #7
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Min 9-5 4D Aero '01.

    Bästa bilen jag någonsin ägt och kört!

    Fullsmetad! och underbar att åka/köra

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Min 9000 2.3t CDE -94 , bara gick och gick
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Min og9-3 -99 (köpt ny) jag ägde för 15 - 13år sedan väcker mest känslor. Det var där Trim eran började, hade en 900turbo -97 före det, men den minns jag knappt....

    Min nuvarande 9-5 -06 är allround bästa SvenssonSaaben, +23 000 mil, och inga krämpor. Bagage barnvagnar och barnstolar.... Min sambo har ett fullservice avtal och tycker detta är en fantastisk bil som aldrig behöver tvättas, dammsugas, servas, lagas, osv....

    Men min og 9-3 cab är jag nog mest nöjd med! Hur många soldagar utan tak som helst denna sommar, spöar Corvetter (C5) på motorvägen, och kostade som en vecka i Thailand i inköp (fotnot, innan modifieringarna började, bilen i sig var "gratis" ) Bilen i sig är ju med dagens mått mätt ganska röten, inget att bry sig om, Saabsjälen är det viktiga!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skene
    Inlägg
    1 007

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Min og900 e den bästa bilen jag haft....den har jag många minnen med haft den i 10 år å har nog kört minst 500-600 mil på bana med den....å de e fortfarande lika kul å ta på sig hjälmen å handskarna å sätta sig å ratta bilen....men 9-5:an jag har kommer väldigt tätt efter den här ja kört 12600 mil å e lika gå å köra nu som då.....mvh vrid
    Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
    In hoc signo vinces 5146

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    För min del är helt klart sena 9000 CSE de bästa SAABarna. Bra rostskydd, fantastiskt genomtänkt förarmiljö och sköna stolar. Lägger man sen till ett steg 1-trim har man den trevligaste bil jag har kört.
    På min andraplats kommer 900s. Helt enkelt en bil man blir glad av att köra! Det är nånting med hur den går på vägen som får mig på bra humör.

    Det enda jag föredrar med vår 9-5 Aero är bromsarna och motorljudet. Annars är jag inte så imponerad av den. Rörig förarmiljö som inte känns särskilt SAAB-ig. Denna känns dessutom mer Opel än SAAB på de senare og 9-5. Den är dessutom en rostburk i sällan skådad omfattning. Jag har inte sett en bil rosta så fort och omfattande sen min 900 EMS-80. Min uppfattning om 9-5 är att den är billigt byggd för att snabbt gå sönder.

    Alla tycker vi olika, och tur är väl det!

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    9000 CSE 2,3 Turbo A50 -97.
    Mer pålitlig och betydligt snålare på soppa än min 9-5. Dessutom mkt billigare att reparera de få fel som uppstod.
    9-5:an rostar ju minst lika mkt (om inte mer) som en gammal 9000, så där kan jag inte se att 9-5:an har någon fördel. Särskilt inte med tanke på konstruktionernas respektive ålder!
    Rostiga framskärmar på 9000 åtgärdas enkelt med glasfiberskärmar. Rostig baklucka på 9-5 åtgärdas hur?

    Saknar min 9000!

    Ps. Någon som tror på en marknad för bakluckor till 9-5 SC i rostfritt material, glasfiber kanske?
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Kul fråga!Så många aspekter att fundera på.Den absolut mest felfria av mina saabar var en gamal 99-a.Byggd i Finland.Rostade inte gick inte sönder,startade alltid.Hade ett fel på 20 000mil,vattenpumpen dog.Så tveklöst så blir denna trötta trista sega bil den jag har varit mest nöjd med.

    Nuvarande 9000CSE 2,3 Turbo är fantastiskt kul att åka i härlig komfort mycket pulver i motorn, men fel blir det lite då och då på denna bil.Angående rosten på sena 9000 så är det värst under bilen när det väl satt igång och rosta.Och syns det en liten rostbubbla på en skärm eller baklucka så är det garanterat redan hål i plåten för dom rostar inifrån.

  14. #14
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Det mest intressanta i tråden hittills är att det är väldigt olika bilar. Generellt är folk väldigt nöjda

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Citat Ursprungligen postat av Beeos
    Det mest intressanta i tråden hittills är att det är väldigt olika bilar. Generellt är folk väldigt nöjda
    Ursprungsfrågan är lite inramad för att bara få positiva svar. Du ber om "Vilken Saab", vilket utesluter alla andra märken. Du ber om "mest nöjd" vilket inte ger utrymme för klagomål.
    I mitt egna fall hade det inte blivit nån större skillnad mot det jag skrev, förutom att andra bilar/märken även hade varit inblandade.
    Men vi som fastnat för Saab är väl lätt fanatiska. Svårt att vara missnöjd med en bil som i regel har hög driftsäkerhet (nu kanske jag stack ut hakan enligt vissa), är bekväma och i många fall har lite prestanda (kanske bara upplevd prestanda, och inte siffergod prestanda) (speciellt jämfört med likvärdig konkurrent).

    Jag personligen är sådan som älskar alla bilar, oavsett om det är en 30tals HotRod eller en ny Korean. Jag ser möjligheter i allt. Men det innebär inte att allt faller så "rätt" som Saab har gjort för mig.

    BMW E34 och Audi A6 (runt 2000) är två modeller som jag tyckte att jag borde gilla. Men A6 är stötigare än en EPA-traktor, och det exemplaret trillade fullkomligt i bitar, trots fullkladdad servicebok. E34 både med 6:a och 8:a samt sin välkända bakhjulsdrift borde väl buda på nöje för en ungdom. Men icke. Inte heller där var jag belåten med Autobahninställningen och den fullkomliga befrielsen från körglädje om du inte stressade bilen till sladd. En gammal 735 passade mig bättre då, även om den var föråldrad (tidig 80talare). Att man dessutom inte kunde hålla rutorna imfria i en BMW i svenskt höst-klimat gjorde mig vansinnig, när 9000 aldrig hade några improblem... (de kom med åldern och rosthålen i Saaben med till sist )

    Nä.
    Saab kanske inte passar alla. Men för mig är det som "handen i handsken". Inte bäst på nåt, men bra på allt ger en vinnande kombination.... (sen tycker jag faktiskt att de är bäst i vissa avseenden)

    Så att det är många nöjda i denna tråd, är inte jag speciellt förvånad över.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Min första bil var 9-3SE 185hk

    Riktigt nöjd , ingen vidare snygg och tygklädsel men hade den problemfritt i 3år
    Pendlade ofta 17mil mellan Ljungby till Karlskrona

    9-3SS arc 2003 2000mil , köpt 2005 , chippade den Nordic steg1 och satte Saab sportvinge på, skinn o 150w infotaintment .
    Hade den tyvärr bara 1.5år
    Blev sur för att jag o tjejen skulle flytta ihop och fick inte plats med nån grej så jag bytte bil ?

    Blev då 9-5 aero sen 2004 manuell med nya aero paketet , 2 färgat skinn , allt utom navi.
    Steg 3 bsr blev det av den, under 24år steg försäkringen till 12500kr så Jag fick byta efter 1år lite drygt.
    Bra bil skönt drag , kanon komfort skit nöjd

    Sen blev det i desperat letande efter bil då vi gled i en golf 1 Cab så länge
    9-3OG aero
    Fullsmetad manuell
    Köpte sqr steg 4 med Alu ic
    Gick kanon , men som sagt för liten bil igen då vi köpte hus och det planerades barn, så hade vi 2 hundar oxå.

    Blev lite diverse bilar Renault , V70, Chevy uplander,
    Hade chevan och kom över en 9-5 bio power 2.0 2008 billigt, 19000mil
    Sålde chevan och bytte in 9-5an mot en Hyundai santa fe då frugan ville ha SUV
    Mitt i smeten av bilar blev det oxå nuvarande 9000 cse a50 98 b234r
    Som skulle bli projektbil 26500mil rostfri och fin.
    Blev snabbt lite mods som sqr steg4 lite andra bromsar chassi osv..
    Den har varit med om krock, stöld o annat , men den stannar kvar.

    Glider nu i fars 9-3 SC 2006 Vector Aut och Santan,
    Farsan har min 9000, han tyckte att jag skulle åka säkert , men han vill bara köra snabbt

    Min utvärdering är :
    9000 med b234r är min bästa bil.. Den är lagom stor, åker skönt , billigast i drift av alla hittills , trots sina 27800mil startar och går kanon , dock lite brister nu som flygrost vid framrutan, bakskärm på ena sidan och på passagerar dörr vid fönsterlisten .
    Dörrlås som kärvar , men med lite kärlek och ny lack hänger den säkert med länge till.
    Minst 5år till i min ägo.

    Den må va gammal men i mina ögon är en fin 9000 fortfarande bil som har allt.
    Acc
    Komfort
    Själ
    Kraft
    "Teknik" en dvd med Bluetooth så är den ju modern

    Love IT
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    För länge sedan hade jag en Saab V4 - 68 som hade gått under 12k mil, den hade ingen choke pga vajern gick av tror jag det var, kopplingen rasade men tack vare frihjul så körde jag den säkert 8 månader. Men den startade alltid även i minus 30c. Brutalt bra bil torris allt jag vet vart den står nu men den har nog inte körts på 15år och stått ute så jag har inte vågat syna den.
    Annars har alla mina 3 andra Saabs vart utmärkta bilar och jag har inte varit missnöjd med någon av dem.

    Skickat från min GT-I9505

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?

    Min första, en 66;a djungeltrumma med trippelförgasare o rejält trimmad. Kul o köra ifrån polarnas trimmade 142;or.Inhandlades 1976 o såldes -83. Sen va de första egna 9000-turbon som inskaffades -98 o byttes in först -05 efter att ha plågat den med allt tänkbart i 24000 mil.

    Just nu e ja jättenöjd med min gröna kombi -00 som inskaffades förra våren o iaf slagit mig med häpnad hur det totalt misshandlade exemplaret faktiskt rullar på utan några större problem. Uppgraderade den med skinnklädsel då den beiga tygklädseln va skrot redan då jag tog över den. Fräsha stötdämpare bak sen i förrgår o plötsligt vandrar den inte med rumpan i spåren på E4;an längre.

    Sen har man ju haft typ 51 bilar till, som mest tio st samtidigt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Vilken växellåda hade varit bäst? OG9-5
    Av Alfredsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 17:25
  2. Två 9-3 ss aero's, vilken är värd mest?
    Av icbm i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 17:24
  3. Kära gott folk. Vilken saab agg kan lämna mest pulver?
    Av Acke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 09:22
  4. Vilken sänkningssats sänker mest?
    Av Calsonic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •