Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

  1. #1

    Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Tjena grabbar! (och tjejer, även om vi kanske är få här ^^) Jag är ägare till en fin Saab 9-5 av årsmodell -98 som jag fick av pappa då han gick bort förra året i cancer. Denna bilen har varit i vår familj i över nio år och är samma bil som jag en gång övningskörde i. Älskar denna bilen högt och vill att hon ska leva många år till! Men jag är lite orolig över några grejer.

    Det är nämligen så att turbon i bilen är original och har i skrivande stund gått 24800+ mil. Hur normalt är detta? Bilen går fantastiskt bra och har ett riktigt fint motorljud. Men borde jag vara orolig över att turbon lägger av i den närmsta framtiden? Jag, precis som pappa, "gubbkör" bilen så den har aldrig körts hårt direkt.

    Vad tror ni? MVH en saabälskande tjej ^^

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9299

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Hej och välkommen till forumet!

    Min fars 9-5a gick strax över 25000 mil innan turbon sa upp sig. Dem brukar ju ge sig innan men jag antar väl att din kommer rasa förr eller senare. Finns billiga turbos att köpa om bilen bara är original och används som pendlarbil. Biltema har turbo bland annat. Sen kan man säkert hitta någon liten duktig verkstad som kan byta den till ett bra pris
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Den kan gå sönder imorgon, eller den kan hålla 10 000 mil. Omöjligt att säga.

    Körstil och oljekvalitet har väldigt mycket att säga på turbons livslängd.

    En del turbo lägger av innan bilen har gått 10 000 mil.
    Många lägger av innan 20 000 mil.
    De flesta har lagt av innan 30 000 mil.

    Grattis till bra bil iallafall, men med tanke på milen så kan den kräva lite omvårdnad då och då. Bli inte förvånad om saker går sönder. Om den är fin så kan det vara värt det.

  4. #4

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    tack Titta på min avatar så ser ni den ^^ ja den är väldigt fin och har ett mkt högt sentimentalt värde för mig Har lagt ner en hel del cash på den för att hålla den fin Har just nu olja i den av mkt bra kvalitet (påfyllt på märkesverkstad). Bara tanken på att den kanske kommer dö i framtiden och måste skrotas får mig typ att vilja gråta. Så tar hand om henne efter bästa förmåga eftersom hon är arvet efter pappa . Men ska fortsätta köra den som jag gör nu då, alltså inga hårda gaspådrag, regelbunden service osv Tack för svaren!

  5. #5
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Vår 9-5a har passerat 23000mil, ingen antydan till problem.
    För att ge lite positiv känsla, om turbon är på upphällningen. Byt, det är en förbrukningsvara och är ytterst enkel att byta. Tar ett par timmar på vilken Svenssonuppfart som helst. Och kostar ett par tusenlappar.
    Det svåra är kanske att avgöra när den skall bytas. Du vill inte att den brutalhavererar, då blir det jobbigt och dyrt.....
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borensberg (Östergötland)
    Inlägg
    20

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Min 00:a har rullat över 30.000 mil utan turbobyte. Har inget problem med vare sig glapp i axeln eller att den läcker olja. Har dock gjort tätare oljebyten än vad instruktionsboken föreslår.

    Däremot har ju andra saker behövt bytas såsom länkarmar, hjullager, stötdämpare, bromsrör bak, magnetventil, spruckna vacuumslangar, backventiler m.m
    Rullar just nu i en 9-5 Aero SC -05
    (har även en 9-5 Aero Sedan -00:a ståendes i avvaktan på lite omvårdnad)

  7. #7

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Jo har bytt en del på min med. Kamkedja, generatorgrejen till kamkedjan, kylpump, alla bränsle/vakuumslangar, bromsok, skivor, bromswajer, bromsbackar.. Osv osv :P allt verkar paja nu när bilen närmar sig de magiska 25000 milen, haha :P därför jag var orolig över turbon oxå. Jag är inte bra på att meka, men visst kan man enkelt kolla om turbon har glapp? Har för mig jag läst de men vet inte hur man gör för att titta

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Citat Ursprungligen postat av xtessix
    men visst kan man enkelt kolla om turbon har glapp? Har för mig jag läst de men vet inte hur man gör för att titta
    På 9-5 är det enklast att lossa "kobran", alltså insugsröret till turbokompressorn och sedan sticka ner handen och känna på kompressorhjulet om det finns glapp. Viktigt att känna både efter radiellt och axiellt glapp.

    Samtidigt kan man vara uppmärksam på om det finns mycket olja i insugsröret och turbo. Lite oljefilm på väggarna är väl normalt men det ska inte vara några oljepölar där nere.

    När insugsröret monteras tillbaka är det viktigt att det blir riktigt tätt, dvs. att anliggningsytorna är rena, ingenting sitter snett och att det dras fast lagom hårt.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    På vår bil havererade turbon vi 24200 mil. Turbinen slogs sönder och bitar lyckades ta sig till cylinder 4 där både kolv och cylinder förstördes. Inget man kunde förutse, och nog inte så vanligt. Men det kan vara värt att få turbon kollad. Du har kanske någon rutinerad forum-medlem i din närhet som kan hjälpa dig med det.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Det man kan göra för att minska risken för turbo-haveri är täta oljebyten, olja av god kvalitet, inte köra bara korta sträckor utan låta motorn gå ordentligt varm varje gång den startas, varmköra motorn vid minusgrader och inte varva eller belasta nystartad motor. Kör du dessutom hårt med bilen så skadar det inte att låta den stå på tomgång en minut innan du stänger av, detta för att ge turbon en chans att kyla ner sig ordentligt.

    Detta borde minska, men inte eliminera, risken för ett haveri.
    Det finns tyvärr ingen garanti när det gäller sådant här. Vissa turbos tål att plågas i 30.000 mil, andra dör efter 10.000 trots korrekt omvårdnad.

    Men skulle turbon rasa och du verkligen gillar bilen, så kosta på en ny. Att byta är som sagt inte alls särskilt svårt, och du kan säkert hitta någon här på forumet som kan hjälpa dig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Jo jag känner lite folk som är bra på saab ^^ Har några saabentusiaster i krokarna Får väl kolla med dem Brukar alltid låta bilen stå en stund och bli varm innan jag kör iväg med, samt efter en liten stund. Jo, jag tycker ju om denna bilen så mkt att om turbon skulle krascha så lär jag köpa en ny Och har jag inte råd så ställer jag av bilen så får hon stå tills jag har råd. Vägrar skicka henne till skroten i vilket fall som helst (Även om min mamma inte är förtjust i att jag lägger ner så mycket pengar på bilen haha :P)

    Ska till en polare i Hbg på tisdag, så vi kollar nog turbon då med om det finns glapp eller inte

  12. #12

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    På vår bil havererade turbon vi 24200 mil. Turbinen slogs sönder och bitar lyckades ta sig till cylinder 4 där både kolv och cylinder förstördes. Inget man kunde förutse, och nog inte så vanligt. Men det kan vara värt att få turbon kollad. Du har kanske någon rutinerad forum-medlem i din närhet som kan hjälpa dig med det.
    Usch, det låter inte skoj. Det vill jag verkligen inte råka ut för

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    På vår bil havererade turbon vi 24200 mil. Turbinen slogs sönder och bitar lyckades ta sig till cylinder 4 där både kolv och cylinder förstördes. Inget man kunde förutse, och nog inte så vanligt. Men det kan vara värt att få turbon kollad. Du har kanske någon rutinerad forum-medlem i din närhet som kan hjälpa dig med det.
    Skröna.

    En praktisk omöjlighet att det passerar skrot genom intercoolern o insuget o genom ventilens pyttesmala hål o ut i cylindern.
    Vad som hänt är att den tappat oljetrycket, kommit delar från turbon ner i tråget som täppt silen och då blir det lått kolvhaveri o lagerhaveri på fyran för den ligger sist i oljetryckskanalerna.
    Speciellt om turbon tokhavererade under körning o man körde en "bit till" innan man kunde stanna eller motorn dog ändå.

    Om bilen fått gå som den ska, få kortsträckor, mellanservice o man alltid har låtit den varva ner innan man stänger av så är frågan ungefär som "hur långt är ett snöre".
    Vet flera som gått över 30000 mil med allt original, t.o.m. kedjorna. Däremot ingen med automat som gått så långt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Skröna.
    Nu tar du väl i. Har du sett bilderna på de avkapade kolvringarna?
    En skröna är en återberättad historia om något som inte hänt.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Inget oljetryck, det skär o sletna kolvringar i småbitar.

    Inget ovanligt alls.
    En kemisk analys skulle inte kunna påvisa att det är material från turbon heller som orsakat detta.

    Och olja som blivit förstörd o tappat sin smörjförmåga pga begynnande fel på turbon som säkert läck lite ett tag innan raset o som gett sämre tryck så fyran gått varm o bränt sönder material o förmodligen rejäla repor i cylinderloppen.

    När myt heter det inte skröna. Men jag har sett dessa skador alldeles för ofta och vet numer vad det beror på för det mesta.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    42000 mil gick Garettturbon på min fd T16 Lux. Den byttes inte pga av nåt större glapp eller rök, utan för att waste-gate armen trögade i huset. Bilen var enägars (innan mig) och extremt välskött med helsyntet hela vägen. Den var nog i ärlighetens namn inte så hårt körd heller dom senaste 10 åren, men ändå! Den var ju inte ens vätskekyld heller.
    MEDLEM 7032.

  17. #17
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    En sak är säker i alla fall... när turbon går så går den sönder långt hemifrån... typ i Tyskland, ynka 120 mil hem...

  18. #18

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    En sak är säker i alla fall... när turbon går så går den sönder långt hemifrån... typ i Tyskland, ynka 120 mil hem...
    Haha, får hoppas inget händer på fredag då jag flyttar till Norrland från Skåne och ska köra 110 mil

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Det blir allvarligt om man "bara" ska köra hem med en tockrykande turbobil. Läcker det olja i turbon eldar man ju upp motoroljan och tillslut går det torrt. Går turbo eller om bilen plötsligt börjar ryka blått är det tändning av och bärgning även om man bara är ett par km hemifrån.
    Fredrik J

  20. #20
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Hur vanligt är det att en turbo går 24000+ mil?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det blir allvarligt om man "bara" ska köra hem med en tockrykande turbobil. Läcker det olja i turbon eldar man ju upp motoroljan och tillslut går det torrt. Går turbo eller om bilen plötsligt börjar ryka blått är det tändning av och bärgning även om man bara är ett par km hemifrån.
    Jag kom 70 mil till eller hur det var, Halmstad. Men då körde man försiktigt och laddade inget. Tror jag fyllde på endast 0.5L olja. Ska ta en bild på turbon imorgon, agerar nu trofé på kontoret

Liknande ämnen

  1. Turboras efter 24000 mil. Vilken turbo skall jag köpa?
    Av Patrick65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 14:18
  2. Lås/Larm Vanligt fel??
    Av LovelySaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 02:02
  3. Vanligt med täppta ljuddämpare 900NG Turbo? Orkeslös..
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 11:56
  4. Hur vanligt med TCS?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 17:01
  5. spindelled 9-5 vanligt?
    Av Leop i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-24, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •