Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem att ställa in kamkedja/drev

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    24

    Problem att ställa in kamkedja/drev

    Hej!
    Jag har bytt topp på min 2.3t
    När jag ska sätta dit kamkedjan så lyckas jag inte få markeringarna på kamaxeln att stämma 100% med överfallen, det skiljer ca 1-2mm. och flyttar jag ett kugg så blir det alldeles för mycket.
    Är det så att det brukar vara så, eller gör jag något fel?

    Jag monterar först avgasdrevet så att kedjan är spänd mellan drev och vevaxel, sedan insugsdrevet så det är spänt mellan avgas och insugsdrev, till slut spännaren.

    Jag har inte haft bort kåpan.

    Tacksam för svar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    Detta har många varit med om. Om du sätter dit kedjespännaren och försiktigt hjälper den ut det sista 'klicket' genom att med en lång rejäl skruvmejsel mota på plastskenan lite, kommer det plötsligt att stämma. Annars kommer det gå till sig när du startar motorn. Detta förutsätter dock att du fått på dreven rätt på kamaxlarna så att klackarna verkligen kommit i rätt läge.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    24

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    Tack, precis vad jag ville höra
    Det är andra gången jag monterar, och troligen (hoppas iaf) så fick jag inte dreven på rätt plats förra gången, då klacken var borta nu när jag tog isär det, alla insugsventiler var ju därmed krokiga.. Så hoppas att det går bättre nu

  4. #4

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    Citat Ursprungligen postat av Erjo
    Tack, precis vad jag ville höra
    Det är andra gången jag monterar, och troligen (hoppas iaf) så fick jag inte dreven på rätt plats förra gången, då klacken var borta nu när jag tog isär det, alla insugsventiler var ju därmed krokiga.. Så hoppas att det går bättre nu
    dreven ska du dra åt till det kommer blod ur ansiktet gjorde samma själv, så nu drog man till det tog stopp
    Saab 9-5 Aero

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    63Nm ska de dras med.
    Markeringen SKA stå något före markeringen på kamöverfallet. När du satt dit kamkedjesträckaren ska du spänna upp kedjan genom att sätta en 19mm nyckel i andra ändan av kammen o bryta upp mot torpedväggen så hör du att det klickar till lite i spännare. Dra runt motorn ett par varv, 2 brukar räcka o sätt i ÖD igen o kolla så båda markeringarna står rätt.
    Finns även på utsidan av kamdreven en markering som ska lina mot toppen på kamöverfallen.

    O skaffa eller låna en momentnyckel. Så slipper du fundera på om du har dragit tillräckligt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    Hej. Har för mig att det ska vara 16 länkar mellan insug och avgas kam. Räknat från drev toppen. Då vet du att dom är inbördes rätt. Börja med insug och sen avgas och håll koll på markeringen på renskrivande. Hoppas detta kan hjälpa dig. / Jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    Citat Ursprungligen postat av Jari-9K
    Hej. Har för mig att det ska vara 16 länkar mellan insug och avgas kam. Räknat från drev toppen. Då vet du att dom är inbördes rätt. Börja med insug och sen avgas och håll koll på markeringen på renskrivande. Hoppas detta kan hjälpa dig. / Jari
    15, inget annat.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    Citat Ursprungligen postat av Schottis
    Citat Ursprungligen postat av Jari-9K
    Hej. Har för mig att det ska vara 16 länkar mellan insug och avgas kam. Räknat från drev toppen. Då vet du att dom är inbördes rätt. Börja med insug och sen avgas och håll koll på markeringen på renskrivande. Hoppas detta kan hjälpa dig. / Jari
    15, inget annat.
    Jag har 16. Två mot en! Så 16 lär ju vara rätt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av Schottis

    15, inget annat.
    Jag har 16. Två mot en! Så 16 lär ju vara rätt.
    Tänkte jag skulle ta en screenshot på WIS'en men hittade inte rätt kapitel. Men båda våra tungmekaniker som jobbat på Svenska Bil innan säger samma sak. 15
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    Beror det inte lite på hur man räknar? Exempelvis så kan man ju räkna att det är 14 länkar mellan markeringarna. Dvs 14 "hela" länkar mellan markeringarna. Det har jag fått höra av en på mitt jobb iaf..

    Och det blir ju alltså 16 länkar om man räknar med dom länkar som ligger för markeringarna.

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Problem att ställa in kamkedja/drev

    Har varit flera trådar om det här innan och det beror som sagt på hur man räknar "länkar". Ungefär som att tvista om vem som har längst till jobbet, den med 10km eller den med 1mil.

    Finns trådar där det förekommer bilder i hur det ska se ut. Föreslår en "googling" och med parametern "site:forum.saabturboclub.com" så kanske ni kan hitta igen trådarna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Snabb hjälp Ställa t5 kamkedja.
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 22:17
  2. kamkedja + drev med toppen pa
    Av HenrikUK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •