Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ljus automatik färdljus NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635

    Ljus automatik färdljus NG9-3

    Finns säkert någon som tagit upp detta tidigare. Hittar dock inget.

    Mötte en ng 9-3 här om dagen. Den körde enbart med dimljus på. Ej varsel/p-ljus.
    Lade även märket till att baljusen var släckta.

    Har även en VW Golf -13 som fungerar så på dagen. Med ljusautomatik med någon typ av skymningsrelä. Ny Eu regler sedan några år.

    Ni som sett vet vad jag menar. Nu kommer från, någon som fått till detta på en SAAB?
    Är det okej att eftermontera? Tänker på helbilsgodkänande osv.

    //Hjelm

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Re: Ljus automatik färdljus

    Tror det är OK att eftermontera DRL (LED-lampor) men det är inte OK att endast ha dem tända och köra med släckta lampor bak.
    Har fått för mig att det är så iallafall!
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635

    Sv: Ljus automatik färdljus

    Menar du wannebe ljus som endel eftermonterar? Sådana ledslingor så bilen får en "nyare look"?

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ljus automatik färdljus

    Saxat från transportstyrelsen idag:
    Fordonsbelysning

    Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken. Det är viktigt att du syns i trafiken!

    Några tumregler:

    I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
    Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
    Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
    Av det tolkar jag det som att det fortfarande är de gamla hederliga reglerna halvljus eller dimljus/DRL+parkeringsljus som gäller dagtid.

    Om du trots det vill åka runt med bara DRL (fattar dock inte varför) och det är eftermonterade DRL-ljus som du menar så är det väl helt enkelt så att det räcker med att koppla de via en knapp till en strömkälla som är på när nyckeln är på eller på batteriet i sig. Vill du slippa kabeldragning extraknappar osv så kan du ju skaffa en fjärrströmbrytare för 12V.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Ljus automatik färdljus

    Nja

    http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... ljus-34901

    Läs gärna kommentarerna.

    Rött ljus bakåt behövs inte dagtid, min nya Seat har exakt detta nya tänk att med sensorer sätta på halvljus och ljus bak vid behov.

    Men jag har inte heller hittat det i klartext på Transportstyrelsen. mewn jag har frågat runt hos bilhandlare och dessa regler kom för ca 2 år sedan.

    Men detta gäller bara nya bilar, dom med rött ljus original bak skall ha det kvar som det kom från fabrik.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6

    Re: Ljus automatik färdljus

    Sry om jag snor tråd lite. Men har någon en enkel manual om hur man kopplar så led slingorna kan sättas på o av med en knapp? Hur koppla o vad som behövs.?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-30 klockan 09:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255

    Re: Ljus automatik färdljus

    Jag läste i sista nummret av Motor (Nr.5) att om man har ljusautomatik så kan bakljusen vara släckta och att man får montera DRL ljus (E-godkända) istället för halvljus. Men det verkar vara mycket som är ologiskt och rörigt. Så jag kör olagligt med baklysena på ajabaja....Tyvärr hitta jag inte någon länk till artikeln.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635

    Sv: Ljus automatik färdljus

    Nej glöm DRL ljus. Förstöra bilen på det sättet.

    Kolla nya volvo. Där kör man med ljusautomatik. Endast dimstrålkastaren när det är ljust. Och sedan halvljus/bakljus vid mörker.

    Glöm allt vad fler lampor än orginal heter.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ljus automatik färdljus

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe08
    Sry om jag snor tråd lite. Men har någon en enkel manual om hur man kopplar så led slingorna kan sättas på o av med en knapp? Hur koppla o vad som behövs.?
    Visst,

    Vad som behövs? Lämpligen: Kabel, eventuellt "strömtjuv" för lämplighets skull, isolerade kabelskor, kabelskotång, knapp. Kan också behövas enkelslutande fordonsrelä, se nedan. Kabelskor kan också bytas ut mot eltejp (lite mer fullösning) eller lödkolv/krympslang om så önskas.

    Koppling:


    +12V Strömkälla-->Säkring-->Knapp-->+ (röd) sida ljuskälla.
    - (svart) sida ljuskälla-->Jord.

    Förklaring:
    +12V Strömkälla - Plussidan från en valfri strömkälla. Antingen sådan som aktiveras när du vrider på nyckeln eller en som alltid har ström (+ polen på batteriet). Används pluspolen på batteriet måste man komma ihåg att knäppa av ljuskällan för att inte dra ur batteri.
    Jord - metallyta (färgfri) där man kan fästa - kabeln från ljuskällan. Mutter, skruv etc. Eller ansluts direkt på batteriets -pol.

    Om bilen har känslig ljusövervakning och att +12V strömkällan kommer från ett befintligt ljus (exempelvis parkeringsljus) kan bilen tolka det som att en lampa är trasig då belastningen blir sned om man tar ström från bara den ena sidan på bilen. Vanligen övervakas inte parkeringsljusen (i alla fall inte så att bilen varnar för det) men t ex helljusen brukar övervakas om ljuskällan man kopplar in ska vara extraljus, xenonljus eller liknande, ELLER om ljuskällan man kopplar in drar mycket ström så behövs ett relä för att skilja eller avlasta bilens befintliga kablar. "Benen" på fordonsreläet kopplas i så fall följande:

    * Batteriets +pol-->säkring (placerad nära batteriet)-->Reläets ben nr 30.

    * +12V strömkälla för att aktivera relä (t ex befintligt parkeringsljus, helljus etc)-->Knapp-->Reläets ben nr 86.

    * Reläets ben nr 85--> Jord (se förklaring av jord i kursiv text ovan)

    * Reläets ben nr 87--> Ljuskällans plussida (+) röd.

    * Ljuskällans minussida (-) svart--> Jord (Se förklaring av jord i kursiv text ovan)

    Vill man kan man också byta ut "knapp" i förklaringen ovan mot (t ex): http://www.stylingwebben.se/el-tillbeho ... rombrytare

    Se också till att inga tåtar från någon av plussidans matningar kan komma i kontakt med bilens plåt och metall. Använd isolerade kabelskor eller se till att isolera alla tveksamma elkopplingar med eltejp eller krympslang.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem "Färdljus" höger bak 9-3 sc 2007
    Av J.W i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-10-20, 23:14
  2. parkering + dimljus går igång med automatik?
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 22:43
  3. DRL ljus?
    Av Tchn226 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 15:01
  4. Dim-ljus??
    Av Eddy081 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 09:07
  5. Led ljus?
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •