Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motorhaveri 2,5 V6

  1. #1

    Motorhaveri 2,5 V6

    Mitt i sommaren gick kamremmen av och min 900 cab 2,5 v6 blev stående på vägen Har inte kollat närmare men detta är vad bärgaren påstod. Antar då att det är ett motorbyte som behöver till eller kan man laga motorn på något sätt? Är det värt att byta motor med tanke på bilens ålder och värde (är en 95:a i gott skick förövrigt)? Förmodar att om man vänder sig till en verkstad kan det bli dyrt... Råd och tips mottages tacksamt.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 114

    Re: Motorhaveri 2,5 V6

    Om det är kamremmen så tittar du nog på rätt så rejäla summor om du inte är mekarhändig själv. När kamremmen ger sig så lär ju flertalet ventiler ha fått närkontakt med kolvar och då är det nog inte riktigt försvarligt att reparera den motorn.
    Bildelsbasen har 3st motorer, varav 2 "reservdelsmotorer" och en som har gått 29000 mil utan prisuppgift.
    Det går säkert att hitta en utbytes, frågan är ju bara till vilket pris, och så skall du betänka värdet på din cab i väl fungerande skick, som kanske är runt 30k?

    Med tanke på att priserna på helt ok 9-3-cabbar idag närmar sig 30-40 så börjar man ju undra om det verkligen skulle löna sig med en reparation på verkstad.
    Hade det varit en 4-cylindrig så hade du ju haft mängder av motorer att välja på, men just V6 är det ju värre med, det var ju aldrig en volymmotor, och den är ju inte direkt eftertraktad som begagnad heller.

  3. #3

    Re: Motorhaveri 2,5 V6

    Ja det känns ju trist att köpa en motor som gått 30 000 mil när bilen rullat 15 500... Återstår kanske att sälja billigt till någon mekarkunnig. Bilen är påkostad en del och i bra skick i övrigt, skrota känns inte roligt. Måste ändå säga att v6:an är en skön motor.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: Motorhaveri 2,5 V6

    Håller med om att V6'an är trevlig.
    Ett alternativ är att köpa en icke cab med V6 för att plocka motorn från.
    Dock bör man ändå ta och byta kamrem etc före montage vilket gör att kostnaderna rasslar iväg tyvärr.
    Blocket är ett annat om än trist alternativ. Skrotning är lite väl dramatiskt om den är i bra skick för övrigt.

    MVH Micke

  5. #5
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    262
    Medlem#
    5341

    Re: Motorhaveri 2,5 V6

    Jag har för mig att ANA för nåt år sen (vet inte igentligen hur länge sen) hade helt nya 2,5 V6 för 10000:-
    Men don är säkert slut sen länge, men det kostar ju bara ett samtal att kolla..
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 122
    Medlem#
    7182

    Re: Motorhaveri 2,5 V6

    Hur mycket har Saab ändrat på dessa Opel V6or (B258 i ng900 och B308 i 9000)? Tänkte om nån gammal Omega eller kanske Vectra kan donera vissa delar eller eller typ hela motorn

  7. #7
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    203

    Re: Motorhaveri 2,5 V6

    Det är ju inte helt säkert att det är så illa med motorn. Gick motorn för fullvarv eller på tomgång då det hände?
    Det finns tydligen motorer som klarat sig med mindre skador, och där byte av några ventiler räckt. Du kan ju kolla vad mekanikern tar för att kontrollera.

  8. #8

    Re: Motorhaveri 2,5 V6

    Körde i ca 80 när det hände. Motorn bara dog. Har själv bara kört 700 mil. Tidigare ägare hade då bytt kamrem precis vilket kändes bra. Dock kan det slarvats med att byta spännrullar eller vad det heter, vad jag förstår.

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 543
    Medlem#
    4156

    Re: Motorhaveri 2,5 V6

    Vad tråkigt att du inte hunnit köra med den så mycket innan det blir ett sådant här fel.

    Även om det mycket väl kan vara som bärgaren säger så kan du ju försöka försäkra dig om att det stämmer. Vore ju jäkligt snöpligt om det vore något annat, enklare fel.

    Hade det varit en vanlig 900 V6 hade jag sagt att det inte är lönt att laga om du inte är händig och kan göra det själv (om ens då). Men då det är en för årtalet rimligt lågmilad Cab tycker jag att du bör försöka laga den. Även om du eventuellt inte kan "räkna hem" kostnaden vid en eventuell senare försäljning så vore det ju synd att skrota en, vad jag kan förstå, i övrigt fin Cabbe. Om du inte säljer den till någon som lagar upp den så kan du kanske tänka att du gör en kulturell välgärning som håller ett fint exemplar av sveriges bilhistoria kvar på vägen?

    Men om du lagar den, gör som MickeKr säger och byt kamrem och rullar och kanske packningar och sådär när den ändå är ur bilen. Ofta är det hjulen som ger sig, inte nödvändigtvis remmen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorhaveri OG9-3 Aero B205R
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •