Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tvättregler för ny bil!?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Tvättregler för ny bil!?

    Halloj alla glada,

    Fick hem min "nya" bil igår men efter hemresan från Göteborg så blev det en jäkla massa bug-splats på fronten/rutan. Vad är det nu som gäller med nyare bilar, denna är en 2012, KAN man köra den i maskintvätten på Statoil (bortslös) eller är det fyfy!!?

    Bilen har panoramaglastak så man är ju lite nervös att det skulle börja läcka i taket när den får högt tryck?

    Tacksam för svar även om det inte råkar handla om en SAAB just nu...
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Tvättregler för ny bil!?

    Varför skulle man nu helt plötsligt inte kunna tvätta en bil... fattar inte frågan ärligt talat, klart man kan tvätta en nyare beg bil

    Sen tvättar jag inte i biltvättar ändå, men det är ju en annan sak, jag gillar att göra det själv helt enkelt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Sv: Tvättregler för ny bil!?

    Verkar vara olika regler för olika bilar. I instruktionsboken på Lexus'en stod det att man de första två åren inte bör tvätta maskintvätt, speciellt med borstar pga nånting med lacken. I den här kärran (Skoda Superb) så gick det bra.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Tvättregler för ny bil!?

    finns inget speciellt med nån bil på det viset. Alla maskintvättar gör likartade "skador" på all lack oavsett bilmodell. Är man noga så avstår man alltså maskintvätt.
    Hur dyra och fina borstar de än har så kommer det alltid med smuts och annat som kan skada lacken och tvättar man nog många ggr i maskin så är det ju i slutändan borstslitaget som syns

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •