Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Magnetventilen?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    635

    Magnetventilen?

    Hej alla,
    Jo min MV va igenkletad och det var nog därför som den bröt när man körde på laddtrycket, så jag sprutade i lite bräkleen och sen så funkade det med enda skillnaden att den inte går mer än på grundladd
    Men jag märkte också att när man slår på tändningen så tickar det väldigt snabbt om den, vad jag vet så ska den ticka på tomgången men inte annars.

    nån som har nått bra tips? bilen ifråga är 9k 2,3t -94
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Hej,

    Din magnetventil har nog gjort sitt tyvärr. Provbyt med en som du vet fungerar så märker du direkt. Dock får du räkna med lite överslängar, ev. upp till att bränslet klipps, men det ger sig efter 2-3 fullgaspådrag.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    37
    Tjenare.

    Tror min magnetventil strular den också. Känns bara som att ingen av de som öppnar sin får igång den igen. Givetvis kan det vara så att alla som börjar meka med den redan har en som är defekt.

    Vågar jag öppna min, även då ja inte vet om felet ligger där?
    Saab 93-ss -03

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Dock får du räkna med lite överslängar, ev. upp till att bränslet klipps, men det ger sig efter 2-3 fullgaspådrag.

    KK
    Kanske du kan svara på "KK"

    Min bil slutar inte ladda, utan vid för högt pådrag slår han av själv. (gäller alla växlar )Får ett max tryck på ca:1.5 bar, och hade innan problem ca:1.2 som max. Upplevs som likadant som citatet. Måste väl nästan vara magnetventilen.
    Saab 93-ss -03

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797
    Citat Ursprungligen postat av Mosquito
    Vågar jag öppna min, även då ja inte vet om felet ligger där?
    Som sagt börja med att provbyta med én som du vet fungerar, blir bilen bra då är det MV:n och först då tycker jag du kan börja mickla sönder ventilen du har idag.
    Är du nyfiken på hur de ser ut innuti så ta ett kik här:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... gnetventil

    Problemet med din bil kan vara MV:n men även ett par andra grejjer, lite vägledning:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... &highlight

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    37
    Har ingen att låna. (MV) Men har en tanke jag vill köra genom formet.

    Om jag kopplar ifrån den översta samt den understa slangen och kopplar ihop dessa borde jag köra på GLT. Misstänker att min MV fastnat i läge "C/W"

    Visst borde detta fungera?


    Så vidare jag inte håller högre tryck än normalt, är det skadligt att köra ,en trasig MV som i mitt fall?
    Saab 93-ss -03

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797
    Citat Ursprungligen postat av Mosquito
    Har ingen att låna. (MV) Men har en tanke jag vill köra genom formet.

    Om jag kopplar ifrån den översta samt den understa slangen och kopplar ihop dessa borde jag köra på GLT. Misstänker att min MV fastnat i läge "C/W"

    Visst borde detta fungera?
    Mja, du skall koppla ihop slangar är det "C" med "W" som gäller för att få direktluft ut i WG.
    Skulle du få GLT med ihopkopplade slangar kan man i princip utesluta trasig WG-klocka, kärvande WG eller trasiga slangar.
    MV är då ett högst sannorlik orsaken till ditt problem men för att ytterligare verifiera så koppla tillbaka slangaran men kör utan elkontakt i, skenar det då ÄR mv:n låst i fel läge.

Liknande ämnen

  1. Magnetventilen
    Av kane5100 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-28, 14:27
  2. Magnetventilen låter....
    Av Spets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 12:41
  3. Magnetventilen.....
    Av fuinho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 18:54
  4. MagnetVentilen..
    Av Merp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 21:55
  5. magnetventilen
    Av turbokjelle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 14:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •