Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

  1. #1

    elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Hej!

    Ingenting fungerar i cigarettuttaget. Har mätt med en multimeter och har 14v när bilen är på.

    Har även mätt spänningsfall i uttaget med motorn avstängt och tändningen på. Har då 12,01V vid batteriet och 11,97 volt i uttaget vilket borde vara ett rimligt spänningsfall.

    Men så fort jag stoppar i någon laddare så händer ingenting. Har testat samma laddare i andra bilar och även direkt på batteriet så jag vet att dom fungerar.

    Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att felsöka.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Du har testat bara en laddare i cigguttaget alltså?

    Antagligen är den väl glapp eller för trång eller för grund i det uttaget då. Kan ju skilja en del mellan olika laddare och bilmodeller på hur bra de passar med varandra.

    cigguttaget är ju ganska så okomplicerat. Har du 12v (10-15V) där så ska det funka.
    Prova rucka på /trycka in/hålla in laddaren och se om den får kontakt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Såna här verkar inte funka särskilt bra varken på og9-3 eller 9-5 kan jag meddela:

    De får inte riktigt kontakt nämligen, så det finns säkert fler laddare som inte heller vill vara med riktigt.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Om man vickar på en sån laddare så skall man till slut få kontakt. Har en likadan till min mobilladdare. Jävligt störande att cigguttaget skall vara krångligt i saab. -.- I alla andra bilar fungerar ju dessa laddare felfritt. Borde ju gå att byta ut cigguttagen tycker jag.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Går att byta ut uttaget, inte särskilt svårt, men det finns laddare av ungefär den där typen som passar bra också (har provat men kommer inte ihåg vilket märke det var på den).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Går att byta ut uttaget, inte särskilt svårt, men det finns laddare av ungefär den där typen som passar bra också (har provat men kommer inte ihåg vilket märke det var på den).
    Trots att det var knappt en vecka sen jag hade lossa panelen runt växelspaken så minns jag inte om det gick att få loss cigguttaget eller inte. Hade varit trevligt om det gick att byta till det som t.ex finns i volvo. Men då är ju frågan om man fortfarande kan använda dioden, men det är väl en ljusslinga som sitter runt cigguttaget och borde gå att flytta över?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Går att byta ut uttaget, inte särskilt svårt, men det finns laddare av ungefär den där typen som passar bra också (har provat men kommer inte ihåg vilket märke det var på den).
    Trots att det var knappt en vecka sen jag hade lossa panelen runt växelspaken så minns jag inte om det gick att få loss cigguttaget eller inte. Hade varit trevligt om det gick att byta till det som t.ex finns i volvo. Men då är ju frågan om man fortfarande kan använda dioden, men det är väl en ljusslinga som sitter runt cigguttaget och borde gå att flytta över?
    Det är inte en ljusslinga utan en plastring där det sitter en grön glödlampa som fördelar ljuset runt ringen. Cigguttaget och plastringen sitter båda iträdda i hålet i panelen. Så länge ytterdiametern på det nya cigguttaget är lika så går det fint att flytta över plastringen till det nya cigguttaget. Annars är det vissa eftermarknadsuttag som det följer med en ungefär motsvarande ring men kan nog variera hur fint det passar i hålet i panelen.

    För att få ut den är det att använda lagom milt våld och försöka rucka de flärpar som håller emot runt ringen och runt uttaget. Kan underlätta om man tar ut ACC-panelen och kan hjälpa till att trycka på bakifrån.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Trots att det var knappt en vecka sen jag hade lossa panelen runt växelspaken så minns jag inte om det gick att få loss cigguttaget eller inte. Hade varit trevligt om det gick att byta till det som t.ex finns i volvo. Men då är ju frågan om man fortfarande kan använda dioden, men det är väl en ljusslinga som sitter runt cigguttaget och borde gå att flytta över?
    Det är inte en ljusslinga utan en plastring där det sitter en grön glödlampa som fördelar ljuset runt ringen. Cigguttaget och plastringen sitter båda iträdda i hålet i panelen. Så länge ytterdiametern på det nya cigguttaget är lika så går det fint att flytta över plastringen till det nya cigguttaget. Annars är det vissa eftermarknadsuttag som det följer med en ungefär motsvarande ring men kan nog variera hur fint det passar i hålet i panelen.

    För att få ut den är det att använda lagom milt våld och försöka rucka de flärpar som håller emot runt ringen och runt uttaget. Kan underlätta om man tar ut ACC-panelen och kan hjälpa till att trycka på bakifrån.
    Plastringen blir ju dock som en ljusslinga eftersom att ljuset följer den vita plasten! Nej nej ACC-panelen kommer inte hjälpa mig så mycket att ta ut för jag tar ut hela kåpan runt växelspaken och tar med mig skiten in i huset istället! Mycket lättare att ha grejerna på bordet med bra ljus och allt. Skall se om jag hittar något uttag som kan passa också.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Plastringen blir ju dock som en ljusslinga eftersom att ljuset följer den vita plasten!
    Jo, det är ju sant. Trodde att du med "ljusslinga" menade som "LED" eller liknande, var därför jag ville förtydliga att det bara är en lampa där.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    JA felet är nu löst iallafal. Vill inte berätta vad felet var men känner att jag får lov att göra det ändå

    Båda laddarna jag hade var trubbiga i änden och gick inte ner långt nog för att få kontakt med + i cigg uttaget. Slipade ner dom lite i änden och nu funkar det kanon.

    ///Sebastian

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: elfel i cigg uttaget 9-5 -03 Vector

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. cigg rings belysningen på 9-5:a
    Av Garten47 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 11:46
  2. Elfel 9-3 2,0t ss vector
    Av Eks i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 13:42
  3. [LÖST] Komma åt baksidan av cigguttaget? 9000
    Av ErikssonR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 01:11
  4. cigg uttag ng900
    Av JDesign i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 15:28
  5. Cigg uttag bagage?
    Av ola 1518 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •