Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-3an ryker, dog under körning

  1. #1

    9-3an ryker, dog under körning

    Min 9-3 2.0T -02 dog idag när jag växlade ner och skulle svänga. Den startade direkt och när ja körde till sidan märkte att den ryker blått eller vitt, svårt att säga riktigt. Det kommer även rök ur påfyllningsröret för olja.
    Jag körde hem direkt och ställde bilen. Det märks inget när man kör, men sen har jag ju inte gasat mycket heller.
    Några tips på vad det kan vara? Har dålig koll på motorer och kan knappast mecka sj.

    Vad kan de kosta att fixa?

    Mvh
    Saab 9-3 Aero 2.8T V6 XWD

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 440

    Re: 9-3an ryker, dog under körning

    Citat Ursprungligen postat av Gusen
    Några tips på vad det kan vara? Har dålig koll på motorer och kan knappast mecka sj.

    Vad kan de kosta att fixa?

    Mvh
    När det ryker ur oljepåfylningen brukar en kolv tackat för sig. T7-motorn som en 02:a har är ganska känd för detta.

    Alternativen lär vara helrenovering av motor eller byte av motor. Det smartaste är att bygga en T5/T7-hybrid. Men om det stämmer det du säger att du har dålig koll och inte kan mecka så lär inget av jobben vara för dig.

    Att lämna in på verkstad kostar troligen i från 10000kr och uppåt beroende på vad du väljder för alternativ. Att bygga en hybrid lär hamna på 20-30 tusen..

    Jag har sett en del renoverade motorere och förstärkta hybrider på Blocket till varierande priser. Det kan vara ett alternativ, men sen ska motorn i bilen med..

    Först kanske nån som kan meka måste titta på bilen?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: 9-3an ryker, dog under körning

    Håller i detta nu på med en som har exakt samma scenario.
    I detta fall har balanskedjesträckaren pajjat och balanskedjan har slipat sönder bröstkåpans oljetryckkanal i småbitar, som låg nere i tråget. Beräknade endast att silen var täppt men när tråget va nerplockat upptäcktes detta.
    18000 mil på en og9-3 -03;a. Svagt tycker jag.

    Hade föredragit en sprucken kolv faktiskt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: 9-3an ryker, dog under körning

    Det kan inte vara turbon som gett upp? Fan de låter inte skoj detta.. Har pumpat in 30tkr i bilen på under 6 månader nu i reparationer..
    Saab 9-3 Aero 2.8T V6 XWD

Liknande ämnen

  1. Ryker efter lugn körning.
    Av peppz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •