Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Min första automat!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095

    Min första automat!

    Har en fråga inför hämtningen av min nyinköpta bil i morgon. Det är en 9-5 2,3t SC från -07 med automatlåda - och paddlar.

    Frågan är, även om den känns lite dum att ställa, men hur kan jag använda paddlarna? Givetvis förstår jag att de hör till manuell-läget på lådan, men kan jag vid körning gå från D till M och börja använda paddlarna om jag inte tycker bilen växlar då jag vill! Jag menar, jag vill ju inte att jag i 90 km/h går från D till M och lådan då börjar på M1.. Vill ju inte missförstå användningen av dessa och sabba bilen det första jag gör, och jag är inte säker på att bilhandlaren har full koll på det heller - så därför går frågan till detta allvetande forum!!
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  2. #2
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341

    Re: Min första automat!

    När du går från D till M så ligger samma växel i (den ändrar inte växel).
    När du går från M till D så väljer lådan själv.
    I läge M så kan du inte växla "fel", väljer du för låg/hög växel så växlar den själv iaf, för att det inte skall bli för högt/lågt motor varvtal.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Min första automat!

    Jag åker automat och min bil drar mindre i M-läge.
    I M-läge motorbromsar bilen vilket den inte gör i D.
    Däremot är det lite kass att 4an i M-läge går att lägga i först vid ca 60km/h (dåligt för på 50 väg)
    I D-läge i 50km/h blir det 3an med lockup vilket ger lägre varvtal än om jag kör i M-läge.
    Detta märks om du åker i 50km/h i D-läge och lägger i M-läge, varvtalet sticker upp.

    5an kan med M-läge läggas i vid ca 73km/h
    9-5 aero aut-05

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Min första automat!

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Jag åker automat och min bil drar mindre i M-läge.
    I M-läge motorbromsar bilen vilket den inte gör i D.
    Däremot är det lite kass att 4an i M-läge går att lägga i först vid ca 60km/h (dåligt för på 50 väg)
    I D-läge i 50km/h blir det 3an med lockup vilket ger lägre varvtal än om jag kör i M-läge.
    Detta märks om du åker i 50km/h i D-läge och lägger i M-läge, varvtalet sticker upp.

    5an kan med M-läge läggas i vid ca 73km/h
    Den kör väl mer lock up i m läge, är det inte d 4an slirande converter som gör lägre varvtal vi 50, jag har märkt man kan åka lägre ned på växlarna i d läge, mitt antagande har varit att den släpper på lockupen då... Men i m kör den alltid lock up...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Min första automat!

    Ligger inte växlingspunkterna vid ca 2000rpm? Har för mig det går att växla upp bara man är över ca2000rpm, sen kan man sänka farten lite om man ligger precis under varvtalsgränsen för att växla upp.

  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 267
    Medlem#
    6770

    Re: Min första automat!

    Jag tycker paddlarna och manuell växling på autlåda är värdelöst. Först betalar man extra för att få aut och om man ändå envisas med att växla manuellt så styr bilens elektronik hur den ska växla.
    Jag kör autläge konstant och har bara valt manuellt när jag av någon anledning velat ha motorbroms på låg växel.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Min första automat!

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Jag åker automat och min bil drar mindre i M-läge.
    I M-läge motorbromsar bilen vilket den inte gör i D.
    Däremot är det lite kass att 4an i M-läge går att lägga i först vid ca 60km/h (dåligt för på 50 väg)
    I D-läge i 50km/h blir det 3an med lockup vilket ger lägre varvtal än om jag kör i M-läge.
    Detta märks om du åker i 50km/h i D-läge och lägger i M-läge, varvtalet sticker upp.

    5an kan med M-läge läggas i vid ca 73km/h
    Den kör väl mer lock up i m läge, är det inte d 4an slirande converter som gör lägre varvtal vi 50, jag har märkt man kan åka lägre ned på växlarna i d läge, mitt antagande har varit att den släpper på lockupen då... Men i m kör den alltid lock up...
    My bad, slänger mig med tekniska termer som jag är osäker på
    Som sagt har märkt att varvtalet är lägre i D än i M när jag åker i 50km/h och det stämmer säkert att det beror på slirande converter.
    9-5 aero aut-05

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Min första automat!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Ligger inte växlingspunkterna vid ca 2000rpm? Har för mig det går att växla upp bara man är över ca2000rpm, sen kan man sänka farten lite om man ligger precis under varvtalsgränsen för att växla upp.
    Har inte kikat på varven så mycket utan enbart hastigheten.
    1-3an kan läggas i från 0km/h
    4an vid ca 60km/h
    5an vid ca 73km/h
    9-5 aero aut-05

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Min första automat!

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Jag tycker paddlarna och manuell växling på autlåda är värdelöst. Först betalar man extra för att få aut och om man ändå envisas med att växla manuellt så styr bilens elektronik hur den ska växla.
    Jag kör autläge konstant och har bara valt manuellt när jag av någon anledning velat ha motorbroms på låg växel.
    Jag gillar det faktiskt, har väl vant mig nu.
    Den minskade bränsleförbrukningen tycker jag är ett gott skäl till att "stå ut" med M-läge
    9-5 aero aut-05

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Min första automat!

    Min (9-5 -05) drar också mindre i M, vilket jag tycker är värdelöst, ska det inte gå att göra ett växlingsprogram som är bränslesnålt?

    Jag körde mycket i M i början, just av den anledningen, men har övergett det nu mer och mer.
    De tillfällen jag kör på M är om jag vill ha bättre motorbroms (liksom andra här tydligen) och om jag inte vill att den ska hålla på och växla, t.ex. om jag kör med tungt släp på mindre vägar kan det vara bra att hålla den på 4:an, annars håller den på och hoppar mellan 4:an och 5:an hela tiden.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Min första automat!

    Citat Ursprungligen postat av Ralle76
    Min (9-5 -05) drar också mindre i M, vilket jag tycker är värdelöst, ska det inte gå att göra ett växlingsprogram som är bränslesnålt?

    Jag körde mycket i M i början, just av den anledningen, men har övergett det nu mer och mer.
    De tillfällen jag kör på M är om jag vill ha bättre motorbroms (liksom andra här tydligen) och om jag inte vill att den ska hålla på och växla, t.ex. om jag kör med tungt släp på mindre vägar kan det vara bra att hålla den på 4:an, annars håller den på och hoppar mellan 4:an och 5:an hela tiden.
    Om motorbromsen hade "fungerat" även i D-läge hade den antagligen dragit lika mycket i M-läge som i D-läge.
    9-5 aero aut-05

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Min första automat!

    Jag körde manuellt läge mkt inför omkörningar och sånt. Störde mig nåt enormt på fördröjningen i kickdownfunktionen vid omkörningen. När man hittade en lucka så tog det 1,5 sekunder efter full macka innan växeln låg i och automaten var klar för full sula. I manuellt läge har man inte det problemet. Även vid körning i Norge på fjällvägar och motorbroms var M läget mkt bra! Men lådan och växlingarna är mkt långsamma tycker jag, det är inget som är gjort för hetskörning. Har man inte bråttom går det jättebra däremot. Körde även ett tag med mkt motorbroms i M läge för att spara bromsarna lite men det är en sån där grej man orkade med mkt i början sen tröttnar man på det.
    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Min första automat!

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag körde manuellt läge mkt inför omkörningar och sånt. Störde mig nåt enormt på fördröjningen i kickdownfunktionen vid omkörningen. När man hittade en lucka så tog det 1,5 sekunder efter full macka innan växeln låg i och automaten var klar för full sula. I manuellt läge har man inte det problemet. Även vid körning i Norge på fjällvägar och motorbroms var M läget mkt bra! Men lådan och växlingarna är mkt långsamma tycker jag, det är inget som är gjort för hetskörning. Har man inte bråttom går det jättebra däremot. Körde även ett tag med mkt motorbroms i M läge för att spara bromsarna lite men det är en sån där grej man orkade med mkt i början sen tröttnar man på det.
    Har för mig att själva växlingen i sig är snabbare än de flesta klarar av att växla manuellt. (aero++ kollade växlingstider för auto kontra manuellt i RL-loggar)
    Men ex 100-200 är en automat långsammare än en manuell, men det har nog snarare med utväxlingen än själva "växlingstiden" att göra.
    Har kört DSG låda och dom växlar sjukt snabbt och nästintill helt utan att det märks.
    9-5 aero aut-05

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Min första automat!

    Att det i M-läge inte växlar som med en F1-låda får man väl ha överseende med. Det är ju en kompromiss med paddlar på en vanlig automatlåda. Men många verkar tro att det ska vara pang, pang, pang, växlingar. Då får ni köpa en bil med annan växellåda.

    Men det går bra att köra aktivt i M-läge. Så i stället för att gnälla på hur den uppför sig, lär er hur det fungerar, dess svagheter samt fördelar & då kan man i de flesta fallen agera lite i förväg. Räcker att tänka 1-2sek i förväg så funkar det kanoners. Man måste ju ändå vara aktiv & planera sin körning när man är ute på vägarna.
    Jag har haft min 9-5 Aero med AisinWarner lådan med "paddlar" i snart 10år & har aldrig gnällt, för det tjänar inget till, jag har lärt mig hur den fungerar.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Min första automat!

    Visst är det nog så att "avsaknaden" av motorbroms i D är en stor bov i bränsleförbrukningen. Om det är allt vet jag dock inte, beror nog lite på körningen.

    En sak jag skulle vilja ha (utan att gnälla) är att kunna växla med paddlarna även i D.
    Tänker mest p hur Scanias Opticruise fungerar 8även om det inte är en riktig automat) och även nån bil med DSG jag körde.
    Att t.ex. i D-läge kunna peta ner en växel om man vet att det behövs vore toppen!
    Sen om inget speciellt händer i körningen på en liten stund så skiter lådan i dig och växlar upp igen.

    Fungerar klockrent i en Scania, och även i DGS:n (tror det var en Audi)

    Men men, nu är det som det är...

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Min första automat!

    Kan hålla med om att man saknar en sådan funktion att kunna tillfälligt forcera en växel upp eller ner även när den ligger i A-läge.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Min första automat!

    Växla själv i D-läge kan man på merca iaf, mycket smidigt det.
    Jag kör oftast med V6an i M-läge. Man kan växla upp tidigare och växla ner för att utnyttja motorbroms. Automaten växlar ju mjukt och fint och man slipper tänka på kopplingen.
    Känner jag att trafiksituationen kräver mer uppmärksamhet så slänger jag över den i D och koncentrerar mig på körningen.
    Just vid körning på 2+1-väg är det smidigt att kunna ha rätt växel i när det är dags att bränna iväg.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Min första automat!

    Traskalle: Jag tänker mest på kickdownen - där hoppade den först en gång och sen ytterliggare en växel till ibland, dvs från 5an till 3an i två steg och det upplevdes som djävligt segt när man kör om emellan två möten. Det kändes som årstider kom och gick, luckan krympte snabbt och fönstret för omkörning blev väldigt smalt... INte så nice. När jag stämplar vill jag ha full macka på noll-komma-noll, och det ger INTE automaten. Men i M läge är det mkt bättre!
    MEDLEM 7032.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Min första automat!

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Traskalle: Jag tänker mest på kickdownen - där hoppade den först en gång och sen ytterliggare en växel till ibland, dvs från 5an till 3an i två steg och det upplevdes som djävligt segt när man kör om emellan två möten. Det kändes som årstider kom och gick, luckan krympte snabbt och fönstret för omkörning blev väldigt smalt... INte så nice. När jag stämplar vill jag ha full macka på noll-komma-noll, och det ger INTE automaten. Men i M läge är det mkt bättre!
    Okay, då är jag med. Eftersom jag uteslutande kör i M-läge behöver jag inte bekymra mig över någon kickdown

    En annan jag jag gillar med M-läge är att det ger samma "gasrespons" som när man kör i D sport.
    Känns betydligt roligare,rappare och mer lättkörd i dessa två lägen (iaf enl mig)
    9-5 aero aut-05

  20. #20
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 267
    Medlem#
    6770

    Re: Min första automat!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Att det i M-läge inte växlar som med en F1-låda får man väl ha överseende med. Det är ju en kompromiss med paddlar på en vanlig automatlåda. Men många verkar tro att det ska vara pang, pang, pang, växlingar. Då får ni köpa en bil med annan växellåda.

    Men det går bra att köra aktivt i M-läge. Så i stället för att gnälla på hur den uppför sig, lär er hur det fungerar, dess svagheter samt fördelar & då kan man i de flesta fallen agera lite i förväg. Räcker att tänka 1-2sek i förväg så funkar det kanoners. Man måste ju ändå vara aktiv & planera sin körning när man är ute på vägarna.
    Jag har haft min 9-5 Aero med AisinWarner lådan med "paddlar" i snart 10år & har aldrig gnällt, för det tjänar inget till, jag har lärt mig hur den fungerar.
    Jag vet precis hur den fungerar: Lägg i Driven och kör! Det har jag inte klagat på.

    Det jag säger är att det är fullständigt bortkastade pengar att betala 16' extra (vid nybilsköp) för en låda som i manuellt läge växlar sämre än en rent manuell låda. Att gå in för att lära mig lådans karaktär bara för att kunna köra manuellt känns så bakvänt det kan bli. Har kört aut i så många år just för att jag vill ha en låda som växlar själv. Att betala för att bara slippa kopplingen är inget för mig.

    Skillnaden i bensinförbrukningen i det ena eller andra läget kan jag säga är ointressant för mig. Nuförtiden med de aut lådor som finns så är merförbrukningen försumbar speciellt om man jämför med de trestegslådor utan lockup som var standard tidigare.

Liknande ämnen

  1. Köp av första bil
    Av nightprowler i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 15:58
  2. Att sälja sin första bil..
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 01:45
  3. Ny bil! 9-3SS, första intrycken
    Av Skyldig i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:40
  4. förslag på första mc?
    Av kvistarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 17:26
  5. Volvos automat vs saabs automat klarar vad?
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •