Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Läckage i oljekylrör för 5stegs automatlåda OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Läckage automatväxellåda MY05 9-5

    Automatväxellådan i min MY05 9-5 förlorar olja. Det blir mindre och mindre på peilepinnen, men under bilen kan jag inte se nån olja als! Det är inte mycket, men jag vil inte at det ska va sådär.

    Nåra andra ställen det kan läcka från?
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Läckage automatväxellåda MY05 9-5

    Har du olja i kylarvätskan? Har för mig att oljekylet till automatlådan sitter inuti vattenkylet...
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Läckage automatväxellåda MY05 9-5

    Nej. Det är en oljefläck på asfalten, men växellådan er torr och fin.
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    297

    Re: Läckage automatväxellåda MY05 9-5

    Citat Ursprungligen postat av little_e
    Nej. Det är en oljefläck på asfalten, men växellådan er torr och fin.
    Kolla slangarna som går till kylet, banjobultarna har en förmåga att lossa lite.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    487

    Sv: Läckage automatväxellåda MY05 9-5

    Dom föregående talare säger, banjobultarna till kylaren, sitter vid den vanliga kylaren, framför servopumpen.

    Båda mina läckte, den undre är rätt knepig att komma åt, fick ta bort tryckrör mm. gör att komma åt.


    / Erol

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

  6. #6

    Läckage i oljekylrör för 5stegs automatlåda OG9-5

    Hej hej Forumet.

    Har nu förutom att ha skruvat i en härrans massa timmar även kollat igenom forumet efter hjälp, detta utan att hitta lösningen.

    Har en 9-5 kombi 2,3 automat -04

    Ett av mina rör mellan växellådan och kylet verkar ha spruckit, har hittat dem flesta punkter där jag måste lossa osv....

    MEN!!!.... Hur mycket måste jag lossa/ta bort för att få loss sista skruven (Den nedre) på kylet???

    Det är ju helt omöjligt att nå dit utan att ta loss typ halva fronten/slangar/kyl/fläktar med mera...

    Finns det PDF eller bilder på vad ni proffs gör för att lösa detta??? Är ju bara en händig men glad amatör som oftast löser svårigheterna, men nu har gått bet....

    På lådan är det ju enkelt, även den skruv som håller rören under kylet, likaså den översta på själva kylet.... Men den nedersta!!!!

    Behöver även lite tips på om det kan vara andra saker som läcker eller om det bara är det rostiga röret som verkar vara kopplat till den nedersta som är kasst, detta då jag ju inte fått ut dom än samt att all fukt är lågt nere på motor/motorrum med mera....

    Nästa fråga är vart man bäst köper nya rör, Typ Mekonomen alternativt skroten??

    Även pakningarna är ju en nödvändighet, vart finns dom till bra kvalitet och pris.

    Är mera än grymt tacksam för konstruktiva och konkreta tips....


  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Läckage i oljekylrör för automatväxelådan

    Hade samma problem på min i våras. Tydligen vanligt.

    Du måste bort med fläktpaketet på kylaren. Då får du utrymme så att det räcker.

    Skrev en översikt I den här tråden för några minuter sedan.

    Jag tog bilder på mitt oljeläckage. I blixtljuset syntes den röda färgtonen ganska tydligt och då kände jag mig rätt säker på var oljan kom ifrån.

    Saab kanske har rör nu. De var restade i våras. Tvivlar på att Mekonomen eller liknande har. Har läst om någon som fick en slang pressad och använde istället för röret.
    Jag köpte båda rören med slangar på en skrot. Slipade rent, lade på zinkspray och bodyspray. Det borde hålla betydligt bättre än den lövtunna färgen som är original.

    Packningarna var dyra rackare på Saab. 40:-/styck! Och till två rör gick det 8st.
    Strax efter såg jag misstänkt lika packningar på Swedol för någon krona styck, men jag har inte kollat närmare. Sök på "Tredoringar"
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  8. #8

    Re: Läckage i oljekylrör för automatväxelådan

    Hej hej.... :-)

    Kollade och försökte få ut fläktpaketet, det är helt omöjligt utan att ta loss massa rör och slangar, dumpventilen samt ett par andra rör stökar till det.

    Vill ju inte lossa mera än jag måste, då springer det ju snabbt iväg med massa extra pakningar och dyl..... :-)

    Det är Mechanum som har Saabs orginaldelar nuförtiden, Mekonomen har inget alls. Och det gick att beställa idag :-)

    Fick tips på att göra "egna" slangar, dock kostade Mechanums orginaldelar mycket mycket mindre. Ett rör gick på 400 nånting samt ett på ca en 800 hundring, och då ingick alla packningar.... Vilket är överkommligt om jag bara får loss grejorna.

    Skall omgående kolla på din länk, sen får vi se.... :-)

    Men du skall ha tack för ditt svar :-)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Läckage i oljekylrör för automatväxelådan

    Hållaren på fläktpaketet sitter skruvat bakifrån med en plåtskruv o 8mm skalle. Koms åt underifrå. Jag använder min älskade 1/4-hylsnyckelsats o en lagom lång förlängare o skruvar bor den. Lite mögigt då man behöver komma upp med bilen o stå under för att överhuvudtaget se denna skruv.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10

    Re: Läckage i oljekylrör för automatväxelådan

    Tjena Turbosug

    Menar du den skruven som sitter under fläkt/kylarn som håller oljerören??

    Jag har hissat bilen och ser skruven, dock sitter det avgasdetaljer som stökar till det, men den skruven löser jag nog ändå... :-)

    Den som jag sliter med är den nedre röranslutningen till oljekylröret... Den sitter ju inte lite avvigt till.... Hur tänkte dom här undrar ju jag :-)

    Skall skruva mera i helgen då mina nya rör tidigast kommer på måndag eller tisdag.

    Har du andra tips rörande detta så lyssnar jag gärna :-))

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Läckage i oljekylrör för automatväxelådan

    Enligt WIS ska fläktpaketet bort för att byta det nedre röret.
    Stämmer bra att dumpen med rör också måste bort. Den packning som finns är den mellan röret och kobran.
    Eftersom automatens kylrör var i vägen hittade jag inget annat sätt att lirka upp fläktpaketet än att tömma kylaren och lossa den övre kylarslangen för att få mer plats. Det står inte en stavelse om att det ska behövas i WIS, så där finns det säkert något smart knep.


    Har svårt att se något enklare sätt, men det visar sig om det kommer något i tråden.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  12. #12

    Re: Läckage i oljekylrör för automatväxelådan

    Det löste sig, jag fick upp den utan att ta ur vatten, utan att lossna kobran och utan att skada kylet.... :-)

    Dock fick jag lossna på dumpröret och ta bort dumpventilen... :-)

    Mycket vilja, massa tålamod och några få svordomar, sen kom den upp.... :-)

    Nu till nästa fråga, då jag får rören imorgon om allt vill sig väl, kan man köpa Biltemas flush olja eller måste man köra dyr växellådsolja igenom för att skölja ren den??

    Skall kolla på forumet, men du kanske vet som redan har gjort detta??....

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Läckage i oljekylrör för automatväxelådan

    Hej!

    Du har den 5 petade auto lådan där ska du ABSOLUT inte använda någon annan olja än den som är avsed för den. Så spola inte ur den med någon annan olja.

    Mobil1 3309 lr SAAB 3309

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14

    Re: Läckage i oljekylrör för automatväxelådan

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hej!

    Du har den 5 petade auto lådan där ska du ABSOLUT inte använda någon annan olja än den som är avsed för den. Så spola inte ur den med någon annan olja.

    Mobil1 3309 lr SAAB 3309

    Mvh

    Ok, grymt bra info, vill ju gärna ha lådan kvar då den funkar klockrent i övrigt.

    Har förstått att dom har orginaloljor på Mechanum, där dom numera säljer orginalreservdelarna... iallafall i Göteborg om jag fattat allt rätt... :-)

    Något annat jag behöver tänka på innan jag monterar rören och fyller olja??.... :-)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    432
    Medlem#
    -

    Läckande automatlåda 9-5 2004

    Har felsökt lite under bilen och det är blöt på undre röret. Går det att dela röret och slangen som går till lådan? Eller måste man köpa ny slang också?
    Jag tänkte köpa båda rören och byta, sitter det kopparbrickor på banjobultarna?
    Vet någon vad man behöver förutom nya rör och brickor? Oljan lär väl rinna ur så det måste köpas.
    Bilen är en 9-5 aero 2004 med 5 vxl automat.
    Tacksam för lite tips och ideer.
    Saab 9-5 Vector -03

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Rör och slang är delbara. Det är tredobrickor som tätning till anslutningarna. Plugga anslutningarna på lådan efter att du har tagit bort slangarna för att unvika onödigt spill, men all ATF kommer inte rinna ut.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    432
    Medlem#
    -
    Tack. Som jag förstår så behövs 8 st tredobrickor totalt. Är det samma storlek på alla? Vill ju ha rätt saker hemma när man byter, lika med oljan.
    Saab 9-5 Vector -03

Liknande ämnen

  1. Anslutningar, oljekylrör/slangar 9-5 automat?
    Av Chrille74 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 23:14
  2. Oljekylrör Autlåda 9-5, 02a.
    Av anderslindqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •