Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-5 aut rycker ibland

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38

    9-5 aut rycker ibland

    Hej! har fått lite problem med min 9-5 aero kombi automat -02. snart 23000mil och helt orginal. Problemet som dyker upp ibland är att då jag bromsat in och står still med Driven i börjar bilen rycka, turbonålen hoppar och varvräknaren går ungefär mellan 800-1000. Känns som man håller på att få kärringstopp. Provade idag att dra handbromsen och släppa bromspadalen när detta hände, men vart ingen skillnad. När jag lägger i N istället upphörde rycken. Märkte även av rycken när jag körde sakta framåt. Detta händer inte varje gång jag kör bilen utan vissa ggr går den helt perfekt. Någon som vart med om liknande fenomen?? eller har nån bra idé på vad som kan ligga bakom detta?? vore ytterst tacksam för tips!
    Bytt än så länge:
    vacumslangar, blå backventiler, vevaxelgivaren, nya stift och bytt tändkasett.
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  2. #2

    Re: 9-5 aut rycker ibland

    Vet inte hur det ter sig på automat, men när generatorn på min 9000 laddade för mycket ryckte bilen när man körde långsamt på tomgång med växel i. Kolla så den laddar stadigt, 14,2 Volt, eller vad det nu ska vara, så har du en till sak att utesluta!
    Saab såklart!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    375

    Re: 9-5 aut rycker ibland

    Citat Ursprungligen postat av joones
    Hej! har fått lite problem med min 9-5 aero kombi automat -02. snart 23000mil och helt orginal. Problemet som dyker upp ibland är att då jag bromsat in och står still med Driven i börjar bilen rycka, turbonålen hoppar och varvräknaren går ungefär mellan 800-1000. Känns som man håller på att få kärringstopp. Provade idag att dra handbromsen och släppa bromspadalen när detta hände, men vart ingen skillnad. När jag lägger i N istället upphörde rycken. Märkte även av rycken när jag körde sakta framåt. Detta händer inte varje gång jag kör bilen utan vissa ggr går den helt perfekt. Någon som vart med om liknande fenomen?? eller har nån bra idé på vad som kan ligga bakom detta?? vore ytterst tacksam för tips!
    Bytt än så länge:
    vacumslangar, blå backventiler, vevaxelgivaren, nya stift och bytt tändkasett.

    Ahh en till med exakt samma fel som jag har/haft/har...
    Varför skriver jag så undrar ni säkert. Jo jag har haft samma fel en tid som "joones" skriver i sitt inlägg. Har sökt svar här viewtopic.php?f=3&t=342086 och fått några tips.
    I helgen rengjorde jag luftmängdmätaren i samband med att jag bytte ena xenonlampan.
    Jag passade även på att plocka bort luftsensorn som sitter på insugsröret (det som går upp till spjällhuset. Den var full med oljefilm och kladdigt. Efter dessa två åtgärder så har bilen faktist inte uppvisat dessa symptom igen. Anade ett viss svaj efteråt men sedan har den gått "bra " igen. Sedan har jag andra problem som att den inte laddar som den skall förutom när jag trycker in S-knappen på växelspaken då laddar den bättre men inte alls på samm sätt som när jag köpte den för 4 år sedan.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38

    Re: 9-5 aut rycker ibland

    kollade spänningen över batteriet på tomgång, var ca 13,4 V. Har även rengjort lmm, och den vita backventilen är även bytt kan ja tillägga. Har du haft loss ditt spjällhus och kollat över det asppie?? Känns som att det ev får bli nästa steg att ta loss och kolla hur det ser ut
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    375

    Re: 9-5 aut rycker ibland

    Citat Ursprungligen postat av joones
    kollade spänningen över batteriet på tomgång, var ca 13,4 V. Har även rengjort lmm, och den vita backventilen är även bytt kan ja tillägga. Har du haft loss ditt spjällhus och kollat över det asppie?? Känns som att det ev får bli nästa steg att ta loss och kolla hur det ser ut
    Jag har inte rengjort spjällhuset på ett par år
    Sist jag rengjorde det så var det inte så skitigt men visst det var en del avlagringar.
    Jag har ett "renoverat" spjällhus liggandes som jag skall testa att byta med när tid finnes.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    482

    9-5 aut rycker ibland

    Något speciellt ställe på spjällhuset man ska rengöra eller är det det mesta?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    375

    Re: 9-5 aut rycker ibland

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Något speciellt ställe på spjällhuset man ska rengöra eller är det det mesta?


    _
    Nja tvätta rent alla ytor du ser. Sedan är det tydligen några kontaktorer kolbanor inne i spjällhuset som blir skitiga. Dessutom på vissa spjällhus har kablaget inne i själva spjällhuset blivit uttorkat i själva plasthöljet och vittrat sönder. På så sätt har det blivit kortis mellan kablarna. Enligt några på forumet kan man själv laga detta genom att löda om och trä på krympslang, men det är pilligt och det gäller att hålla tungan rätt i mun.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    375

    Re: 9-5 aut rycker ibland

    Rengöringen av luftmassemätaren gjorde susen en kort stund (glädjen varade kort )
    Nu har samma fel återkommit. Alltså samma fel som trådskaparen har.
    Men.... jag har dessa även med P, N läget i på v-lådan. Sedan rycker turbomätaren även vid jämnfart.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38

    Re: 9-5 aut rycker ibland

    Har även jag nu fått dessa ryck både i P och N ibland. Har ännu inte haft loss spjällhus och kollat detta, men återkommer när det är gjort. Har däremot bytt backventilerna mellan insug, bromsservo och vakuumpumpen. Detta pga av ett mycket irriterande högfrekvent "pip-ljud" som uppstod ibland när jag bromsade och försvann när ja nuddade bromspedalen igen. Detta ljud verkar va borta nu så det är skönt iaf
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    375

    Re: 9-5 aut rycker ibland

    Hittade denna infon på en annan site:
    http://www.thesaabsite.com/95/FAQ--turb ... ml#linkbar
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38

    Re: 9-5 aut rycker ibland

    en liten update då, har nu haft loss spjällhuset och isoleringen runt kablarna va väldigt söndervittrad! lödde aldrig loss kablarna utan använde eltejp för att isolera om dom. Har nu kört ca 30 mil sen dess och har inte märkt av en enda ryckning! så det verkar som att det var här problemet låg.
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

Liknande ämnen

  1. 9-5a 00a rycker ibland
    Av pantera 73 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 20:17
  2. Rycker till när man gasar ibland.
    Av Micke_Picke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 23:45
  3. Rycker i ratten, ibland...?
    Av primeaniac i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 19:19
  4. Rycker och svårstartad ibland.
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •