Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Val av sportavgassystem?

  1. #1

    Val av sportavgassystem?

    Hej

    Jag ska nu köpa ett nytt avgassystem till min bil, och det gäller denna:



    Jag har 3 st märken att välja mellan så jag skulle behöva lite råd och tips innan jag väljer.

    Simons: http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... 0&car=93ss


    JT


    Ferrita: http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... 4&car=93ss


    FÖRDELAR OCH NACKDELAR, TACK.

    ///Gustav
    Saab 9-3 2.0t SC -06

  2. #2

    Val av sportavgassystem?

    Jag har jt 3" halvsats på min 9-5 00a , är helnöjd med ljudet kör med 1dämpare. Jt är billigast antar jag icke rostfritt men mitt har inte rostat mycke på 2 år ännu bara vid svetsarna och det är ytrost.
    Beror väl på om du tänker ha bilen länge då kanske man satsar på rostfritt köpte jt 3" halvsats till min Volvo 940 också eftersom jag var nöjd.

  3. #3
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: Val av sportavgassystem?

    Beror på hur mycket pengar du vill lägga...

    Jag hade valt Ferrita.. Eller åtminstonde 2.5" då 3" för vardagsbruk bröölar...

    Prova dra vagn eller släp så blir det olidligt.. Har simons "bsr" på min 9-3 SC , ej twinpipe, OLIDLIGT att köra husvagn eller annat, 80kmh och 2.500rpm är rena baslådan.

    Även RIKTIGT drygt på långresor..
    Men med mappning och hittade Avgaset för fyndpris kunde jag inte låta bli att pröva.

    Min uppfattning iaf, Simons bröölar för mkt även i 2.5" , så Ferrita kanske gör bättre ljuddämpare?


    Dessutom så tappade jag mycket vrid innan jag lämnade in min bil för mappning
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    603

    Re: Val av sportavgassystem?

    Raka rör i göteborg kan du ju oxå kolla.. De hade inga på lager när jag behövde så jag tog Simons då de iaf kör 5 års garanti numera..

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    332

    Re: Val av sportavgassystem?

    Ferrita 2,5" dolt utblås på en 9-3ss 62L tank:
    +
    Bra passform
    Ljud
    Rostfritt
    -
    Pris


    Maptun 2,5" twinpipe runda utblås på en 9-3 cab 62L tank:
    +
    Pris
    -
    Ljud
    Passform
    Fick med 2 gummiåttor till hela systemet :-)


    Edit: Maptun är av fabrikat RAY /Simons

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: Val av sportavgassystem?

    Har simons 5 år? På min og900 vinterbil ser det helt nya SImons helt överjdävligt ut på 2 säsonger. Det är inte hål dock. Jag gissar deras garanti gäller genomrostning/hål inom 5 år? Men om utseende inte är viktigt efter en vintersäsong så funkar simons. Men jag köper det aldrig igen på en vinterbil.... Jag skulle se det som ett mirakel om mitt inte rostar igenom på 3 år till.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 451

    Sv: Val av sportavgassystem?

    Jag har BSR/Simons/Ray twinpipe på min 9-5. Bra passform, ok ljud utifrån och låter bara aningen mer inuti. Har kört både med släp och husvagn, har inget att anmärka.

    Men, men det är på 9-5, kanske dundrar mer på 9-3.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  8. #8
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    147
    Medlem#
    8518

    Re: Val av sportavgassystem?

    Jag kör Simons 2,5" med 2 dämpare på min 9-5 och anser att det inte låter särskilt högt. En vän har en NG 900 med JT 3" med 1 dämpare och det låter dovt mullrande och kraftigt. Om det ska användas dagligen och ofta är det bättre med 2,5" än 3", lagom ljud när man vill ha det.

    Av ovan sagt skulle jag rekommendera Simons.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  9. #9

    Sv: Val av sportavgassystem?

    Då är det klargjort att jag köper mig ett SIMONS 2,5" Twinpipe eftersom de väger till det bättre. Ferrita har jag fått höra att de har samma "problem" som Simons och JT att det låter mycket runt 2500 varv/min. Och eftersom jag får det till ett bra pris så är det väl givet.

    Tack iaf för all info.

    Mvh Gustav

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    Saab 9-3 2.0t SC -06

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: Sv: Val av sportavgassystem?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Jag har BSR/Simons/Ray twinpipe på min 9-5. Bra passform, ok ljud utifrån och låter bara aningen mer inuti. Har kört både med släp och husvagn, har inget att anmärka.

    Men, men det är på 9-5, kanske dundrar mer på 9-3.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    Har 3" på min 9000 hela vägen från JT och visst det låter men upplever 9-3ans ljud riktigt störande vid drag med vagn , syrrans xc90 med twinpipe bsr 2.5" 4slutrör låter lika jävligt det.

    9-3an SC verkar bli mer resonans i än i 9000 !
    Enligt min uppfattning, hade en 9-5aero med 3" som inte var störande även 9-3OG aero med 3" 1 dämpare , den lät mindre jobbigt än min 9000 med 2 dämpare ..



    Men kul att du fick ett system till bra pris, jag kunde inte heller låta bli..

    Tur det går snabbt att byta tillbaka!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Re: Val av sportavgassystem?

    Jag tänkte med köpa avgasrör till min 9000 3" hela vägen från turbon men vet inte vad jag ska välja. KL racing verkar ju va bra med att det är rostfritt men jag gillar inte japsdämpare så jag får ju modifiera avgasröret då för att få på vanlig rund slutrör. Men hur är ex Speedparts 3" system? Tänkte köra md katt och 2 dämpare borde väl inte bröta så jävla farligt tycker jag. Kompisen har 3" JT på sin 940 det låter inte så mycket. Men vad rekommenderar ni till Saab 9000?
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: Val av sportavgassystem?

    Citat Ursprungligen postat av Biffen79
    Jag tänkte med köpa avgasrör till min 9000 3" hela vägen från turbon men vet inte vad jag ska välja. KL racing verkar ju va bra med att det är rostfritt men jag gillar inte japsdämpare så jag får ju modifiera avgasröret då för att få på vanlig rund slutrör. Men hur är ex Speedparts 3" system? Tänkte köra md katt och 2 dämpare borde väl inte bröta så jävla farligt tycker jag. Kompisen har 3" JT på sin 940 det låter inte så mycket. Men vad rekommenderar ni till Saab 9000?

    Kl låter riktigt högt....
    Speedparts säljer JT 3" eller om dom fortfarande gör , tror det iaf för några år sedan.

    Hade valt JT framför KL..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13

    Sv: Val av sportavgassystem?

    Nu är det såhär att jag måste byta pga att jag har ett hål pp mitt gamla system.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    Saab 9-3 2.0t SC -06

  14. #14

    Re: Val av sportavgassystem?



    Nu har jag gjort en beställning på det nya avgassystemet till min 9-3

    MapTun själva rekommenderade Simons framför Ferrita angående resonansen. Simons har gjort ett nyare system tydligen. Ska testa o kolla vad det går för

    Kommer att bli nice...
    Saab 9-3 2.0t SC -06

  15. #15
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: Val av sportavgassystem?

    Citat Ursprungligen postat av xenonpowerfreak


    Nu har jag gjort en beställning på det nya avgassystemet till min 9-3

    MapTun själva rekommenderade Simons framför Ferrita angående resonansen. Simons har gjort ett nyare system tydligen. Ska testa o kolla vad det går för

    Kommer att bli nice...


    Skit najs
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941

    Re: Val av sportavgassystem?

    Du får gärna ta en bild på hur de nya justerbara utblåsen ser ut.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    603

    Re: Val av sportavgassystem?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Har simons 5 år? På min og900 vinterbil ser det helt nya SImons helt överjdävligt ut på 2 säsonger. Det är inte hål dock. Jag gissar deras garanti gäller genomrostning/hål inom 5 år? Men om utseende inte är viktigt efter en vintersäsong så funkar simons. Men jag köper det aldrig igen på en vinterbil.... Jag skulle se det som ett mirakel om mitt inte rostar igenom på 3 år till.

    Yes de har 3 kvalitetsgrupper nu mera.. 5 år är mellsanklass.Kolla deras hemsida. Annat än för för 15-20 år sen när man handla det över disk på micro bil delar för en spottstyver hehe

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    603

    Re: Val av sportavgassystem?

    Citat Ursprungligen postat av xenonpowerfreak


    Nu har jag gjort en beställning på det nya avgassystemet till min 9-3

    MapTun själva rekommenderade Simons framför Ferrita angående resonansen. Simons har gjort ett nyare system tydligen. Ska testa o kolla vad det går för

    Kommer att bli nice...

    Jag tog oxå mitt Simons efter en trevlig dialog med Fredrik på maptun. Då jag först var intresserad av ferritta... Ha bara lite konade mellan klämmer hemma dem köper man för 50 spänn på Biltema för dem ingår inte

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941

    Re: Val av sportavgassystem?

    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Annat än för för 15-20 år sen när man handla det över disk på micro bil delar för en spottstyver hehe
    Men då var det obehandladsvartplåt som rostade sönder innan man han montera det. Idag är det ivf rostfritt.

    Det som man dock ska tänka på är att avgasklämmorna som normalt levereras med Simons inte är rostfria.

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941

    Re: Val av sportavgassystem?

    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Ha bara lite konade mellan klämmer hemma dem köper man för 50 spänn på Biltema för dem ingår inte
    Vad menar du? Är det Blentarpska?

Liknande ämnen

  1. Pris på ett sportavgassystem?
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 00:23
  2. Sportavgassystem till 95 2.3T -00
    Av quase i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 14:15
  3. sportavgassystem
    Av jones i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 22:04
  4. Sportavgassystem till 9-3
    Av mikaoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 15:14
  5. Sportavgassystem?
    Av Katana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 09:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •