Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Problem med att motorn spontandör OG9-5 B2x5

  1. #1

    Problem med att motorn spontandör OG9-5 B2x5

    Hej!

    Jag har problem med att min bil spontandör. Detta händer främst vid hyfsat ojämn körning, exempelvis när man bromsar efter att ha accelererat hyfsat bra. Men det behöver inte hända i samband med acceleration. Bil/motor i fråga är 9-5 Aero -02, med automatlåda.

    Hade detta problem för ca 1 år sedan, varpå jag bytte vevaxelgivaren. Vilket löste problemet. Nu har det kommit tillbaka igen, ett år senare. Har planerat att byta vevaxelgivaren, men tänkte om ni hade någon mer åsikt om vad som kan vara fel?

    Har inte lyckats se några felmeddelande i samband med att motorn slocknar, men har å andra sidan mer eller mindre fått panik vid dessa händelser

    Tack på förhand, om jag har gett bristfällig information (vilket jag säkerligen har gjort ), fråga gärna!

    //Andreas

  2. #2

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Hej igen,

    Nu har jag bytt vevaxelgivare och tyvärr kvarstår problemet.

    I mina försök igår att provocera fram att motorn dör, upptäckte jag att varvtalet uppför sig underligt. Efter en kraftig acceleration när man står på bromsen, märker man att varvtalen stundtal (inte konstant) droppar kraftigt till ca 400-500 rpm. Jag har inte mycket motorvana och kan ej avgöra om detta är nyttig information, men tänkte att motorn kanske dör helt enkelt p.g.a. varvtalen blir för låga när den får sina drops.

    Några tankar? Återigen, jag tror att det märks att min motorvana är...begränsad, så hoppas att ni förstår något av mina knaggliga förklaringar.

    /Andreas

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Kolla över att backventilerna i EVAP/Tankavluftningen är hela, samt att backventilen vid spjällhuset är hel. Kontrollera även vevhusventilationen så att den är tät men inte igentäppt. Det finns även backventiler på vakuumkretsen till bromsservot.

    Jag hade sådana "spontandö" ibland på tomgång när min var ny. Det löste sig med en uppdaterad T7 ECU-motormjukvara.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    En sak till, med de 5-växlade automatarna fick man ibland i början ställa upp tomgångsvarvtalet ett par hundra varv för att de inte skulle dö när varvtalet dippade om man lade i P. Har för mig att detta var med den "gamla" mjukvaran, men att den "nyare" mjukvaran åtgärdade problematiken. Minns dock ej helt hundra då det är snart 10 år sedan. Men det fanns nog ett service meddelande på det från SAAB.

  5. #5

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Tack för svaren! Jag har inte hunnit kolla backventiler och vevhus, däremot blev det en del samtal ringda och fick över en person som kopplade in bilen mot dator så man kunde se felkoder etc. Fick en felkod på kamaxellägesgivaren, så det blir väl en ny tändkassett. Är det ett rimligt fel med tanke på mina symptom?
    Jag har funderat på att köpa en pirat-tändkassett från speedparts (min snåla sida....), har någon erfarenhet av en sådan? Är man dumsnål?

    Återigen, tack för svaren.

    //Andreas

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Tändkassetten ger sig ibland. Vad har du för version? Jag hade TK3.6 från fabrik, men har fått byta den till en ny för ett par år sedan. Då till en TK3.7 , vilken är den senaste. Köp en original, de är så vitala för motorn. Pirat vet man inte riktigt hur de är. Man brukar även rekommenderaatt ev. byta tändstift i samband med TK byte. Men det beror lite på vad du har för stift samt när de byttes senast. Känn även efter så tändstiften sitter fast. De kan lossna & då får man konstiga fenomen.

  7. #7

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Tack för svar! Jag har nu fått in i en original-kassett (hade för övrigt TK3.7 på både den utbytta varianten och den nya inköpta). Har försökt provocera fram ett stopp under 2 körningar, men inte lyckats . Däremot verkar varvtalen fortfarande droppa ganska mycket, men ingenting man märker av under körning (inga hostar eller dylikt). Så, tack för all hjälp! Skall i nära framtid byta tändstift och kolla över ovan nämnda backventiler.

    MVH Andreas

  8. #8

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Var falskt alarm att problemen var borta, den dog nu senast 3 gånger på väg hem från badet med barnen. Hur som helst, inser nu att "spontandör" är en missvisande term. Man ser iallafall nu att bilen tappar varv när man gasar upp till, säg 50, för att sedan släppa gasen, bromsar man då efter en stund fortsätter varven att gå ner till ca 500rpm för att sedan i vissa fall "orka" komma upp till 800-900. I de fall den inte orkar, dör den.

    Har som sagt bytt vevaxellägesgivare och tändkassett. Igår gick jag även igenom de blå backventilerna på tankavluftningen och även de backventiler vid spjällhuset och den backventilen som sitter på vakuumrören från vakuumcylindern (eller är det bromsservot..)

    Tog även loss luftmassemängdsmätare och luftfilter och dessa såg också bra ut.

    Har ej bytt tändstift, skruvade dock loss 2 av de som såg bra ut. Men stämmer symptomen med att tändstiften kan vara kassa? (Är ju inga pengar egentligen, så är väl bara att traska ned vid tillfälle och köpa). Vid högre varv / hastighet märks inga problem alls. Inga misständningar eller ryckigheter.

    För övrigt såg slangarna bra ut. Vad kan det mer tänkas vara..Får ta och kika på vevhusventilationen snarast. Några andra tankar?

    /Andreas

  9. #9
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Bränslepumpen kanske?
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  10. #10

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Stämmer det överrens med symptomen? Har haft svårt att resonera för vad som kan vara dåligt, inbillar mig att om det var fel på bränslematningen att man hade haft problem oavsett varvtal.. Å andra sidan.. så kanske blandningen blir lite tunnare vid högre varv, medans den blir alldeles för tunn på lägre varv. Kan man kolla denna på nåt hyfsat lätt sätt? Eller är det bara att inse att man får byta?
    /Andreas

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Kolla över att backventilerna i EVAP/Tankavluftningen är hela, samt att backventilen vid spjällhuset är hel. Kontrollera även vevhusventilationen så att den är tät men inte igentäppt. Det finns även backventiler på vakuumkretsen till bromsservot.

    Jag hade sådana "spontandö" ibland på tomgång när min var ny. Det löste sig med en uppdaterad T7 ECU-motormjukvara.
    Jag skulle rekommendera att du kollar upp det Fredrik / 1941 tipsar om. Backventilerna är ett återkommande gissel på 9-5. Kolla också upp anslutningen till vakuumpumpen. Läcker den kan den ge upphov till (bland annat) orolig/ojämn tomgång också.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Bränslepumpen kanske?
    Den glömde jag, men har varit utför. När min bränslepump nu i vintras/våras hade fått för sig att kablaget skulle gå varmt & det blev lite el-glapp inne i armaturen så hade jag några tillfällen där motorn bara spontant dog, oftast då vid gas släpp. Men jag hade då även ojämngång vid kraftiga accelerationer. Dock kan det säkert ge olika fenomen. Men hur som en ytterligare grej att kolla på.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    109

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    kika även på by-pass ventilen "dumpventilen" så den är tät! Mvh
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

  14. #14

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Tack för svaren! Kan man felsöka bränslepumpen på ett effektivt sätt eller är det att köpa nytt som gäller i så fall? Tänkte se om man ska byta bränslefilter, gud vet när det var gjort sist. Ska kolla upp dumpventilen när tillfälle ges! Återkommer när jag kollat upp dessa grejer

    //Andreas

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Man kan ju t ex mäta bränsletryck med mätare eller mäta hur mycket soppa man får ut under en given tid. Kan vara rätt roligt att veta att allt är ok.

    Men om det är som Fredrik / 1941 beskriver - glapp eller annat elfel på pumpen som gör att pumpen tvärdör så hjälper det inte att mäta bränsletryck och så. Då har du ju ok tryck till dess att pumpen tvärdör och sen hoppar igång igen. I det fallet är det nog att försöka inspektera pumpen och kablaget och se om du ser något tokigt.

    Om pumpen vore sliten eller att filtret är helt igensatt så tycker jag att det borde märkas t ex vid acceleration och att bilen inte skulle orka varva riktigt eller misstända, särskilt om det så illa att bilen till och med dör under färd. Tycker att det i det fallet också borde sätta någon form av felkod, check engine, men man vet ju i och för sig aldrig från gång till gång hur bilar beter sig...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Berättar om mina stift: Hämtade min bil på verkstad härom veckan. Hade inte haft problem med ojämn gång när bilen kom till verkstan. Men när jag backade ut från parkeringen gick bilen ojämnt, slö, dog nästan när man gick från N till D eller R. Åkte tillbaka och stoppade i 4 nya stift och all ojämnhet var borta.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  17. #17

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Hej!

    Dags för en liten statusuppdatering; jag har inte kommit så långt att börja titta på bränslematningen, men precis som Kongo misstänker jag inte det.. Jag drog loss by-passventilen och magnetventilen idag, och jag tror att magnetventilen är dålig. Kunde blåsa i C men inte W och R. Enligt en FAQ-tråd här på forumet skall man kunna blåsa/suga i W och C men inte i R, så min förhoppning är att den är kass. Skall se om jag får tag på en polare med en 9-5a och se om jag kan byta snabbt för att säkerställa att det är den som felar. Eller är det solklart? Ska man kunna blåsa/suga i W/C men inte i R?

    Tack för alla svar,

    /Andreas

    EDIT: Falskt alarm, det var mina feta läppar som hade råkat blockera ventilen Hur som, har nu insett att mina problem med tappad tomgång BARA kommer efter att man har laddat med turbon. Jag kan smygköra och köra hur lugnt som helst, inga problem. Men laddar jag lite med turbon för att sedan släppa gasen märker man tydligt hur tomgången går ner. (Jag har dock ingen laddtrycksmätare så huruvida jag verkligen inte laddar turbon vet jag inte, men jag misstänker att den inte laddar nämnvärt mycket när jag fiskör..)

  18. #18

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Igår for jag hem till en ytligt bekant och letade felkoder i bilen. Hittade ingenting, förutom att motorn verkar misstända / knacka vid gaspådrag. Kan detta ha med saken att göra? Han som jag var hos trodde inte det, utan trodde mer att det hade att göra med att jag tankat 95-oktanig bensin (..vilket är gjort de senaste 8 åren..)

    /Andreas

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    På vilket sätt konstaterades det? Lästes det av antal knackningar eller?

    Antingen ställer den ner laddtryck, effekt osv på grund av att den knackar pga. för lågt oktantal osv och då är det ju som han säger. 98oktan så kan den ställa på mer effekt utan knackningar osv. I så fall är det ju helt normalt.

    Eller också gör den det för att den inte får nog med soppa. Och då kan vi ju vara tillbaka på bränslepump etc.

    Angående att blåsa/suga i WCR så är jag inte helt säker på att det gäller på T7 magnetvetiler? Enklast är ju nästan om du kan hitta en annan och prova med som sagt.

    Och hur gick det med backventilerna? Hunnit kika på de än?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20

    Re: Problem med att motorn spontandör, 9-5 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    På vilket sätt konstaterades det? Lästes det av antal knackningar eller?

    Antingen ställer den ner laddtryck, effekt osv på grund av att den knackar pga. för lågt oktantal osv och då är det ju som han säger. 98oktan så kan den ställa på mer effekt utan knackningar osv. I så fall är det ju helt normalt.

    Eller också gör den det för att den inte får nog med soppa. Och då kan vi ju vara tillbaka på bränslepump etc.

    Angående att blåsa/suga i WCR så är jag inte helt säker på att det gäller på T7 magnetvetiler? Enklast är ju nästan om du kan hitta en annan och prova med som sagt.

    Och hur gick det med backventilerna? Hunnit kika på de än?
    Ja, precis. Antalet knackningar / misständningar lästes av när man trampade på gasen. Och då for de upp..

    Kanske får ta och bita i det sura äpplet och titta igenom bränslepumpen i helgen.. kan dock inte förstå hur det skulle kunna vara den, då bilen går jättebra att "fisköra", d.v.s. ligga och puttra utan att låta turbon jobba (har ingen laddtrycksmätare, men försöker iaf att inte ladda med turbon). Men, sedan är man rätt risig vad gäller hur bilar fungerar också..

    Ja, jag tror att jag har gått igenom samtliga backventiler utan att hitta nåt egentligt fel. Enda backventilen som jag kände var ett frågetecken var backventilen som sitter på bromsservo-slangarna (min terminlogi är nog inte perfekt.. iallafall en tredelad slang som går till bromsservo (??), block precis under spjällhuset / spjällhuset och in i motorn). Den backventilen var lite "trög" och lät nästan som en trumpet när man pluggade bromsservo-anslutningen, och blåste i slangen från motor i riktning mot spjällhus. Det kändes dock som om den fungerade bättre om man sög från spjällhus-anslutningen. Är detta normalt? Backventilerna till vevhusvent och tankavluftning (blåa) fungerade bra vid "blås-kontroll".

    EDIT: Angående backventilen på bromsservo-systemet; bara för att förtydliga, det gick INTE att blåsa igenom backventilen, alltså i motsatt riktning. Flödet kunde alltså aldrig gå åt "fel håll".

    EDIT #2: Har nu varit iväg och köpt ett nytt slangpaket. Kändes inte som att funktionen var helt 100 med den. Får ta mig ner och prova efter jobbet! Återkommer med resultat.

Liknande ämnen

  1. Spontandör nu och då OG9-5 B2x5
    Av Odmark91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2024-03-06, 22:50
  2. Oljeläckage baksidan av motorn OG9-5 B2x5
    Av Lundin2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-10-05, 11:47
  3. Saknas något på motorn? B2x5
    Av delofson i forum FAQ
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-05-11, 22:02
  4. [LÖST] Spontandör då och då NG9-3 -04 B207
    Av andreas4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 08:33
  5. [LÖST] Motorn dog vid normal körning OG9-5 B2x5
    Av JanneVTR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 14:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •