Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ACCn dog vid service/avgassystemsbyte, varför?

  1. #1

    ACCn dog vid service/avgassystemsbyte, varför?

    Efter att jag lämnade in min SAAB 9000 för byte av avgassystem där jag även passade på att få en service så har ACCn slutat fungera. Den gick från att kyla som en frys till att inte kyla alls. Nu var det tyvärr så att min flickvän körde bilden veckorna efter detta och sa aldrig något om det till mig, så jag kan ju inte riktigt ifrågasätta om något hänt hos verkstaden längre.
    Drar jag ur säkringen så hör jag hur kompressorn stannar så jag vet ju att den arbetar, bara det att ingenting händer med temperaturen.

    Kan något hänt när de bytte avgassystem och utförde service för att den skulle dö så plötsligt. Vad kan jag som nybörjare kontroller själv? Kompressorn arbetar ju så det borde väl ringa in felet något. Likaså så fattar den ju också att kupén är varm för fläkten arbetar på max för att förgäves få ner temperaturen. Så lär ju inte vara det som är fel heller.
    Jag vill ogärna lämna in den till verkstaden för felsökning igen förrän jag är säker på att det inte var ett fel de skapade. Man får ju känslan ibland att de planterar fel i bilen och då ska de ju fan inte få ut något av det.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458

    Re: ACCn dog vid service/avgassystemsbyte, varför?

    Bilmodell gör det hela lite enklare...

    Jag tycker inte det borde ha med avgassytemet att göra i vilket fall...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3

    Re: ACCn dog vid service/avgassystemsbyte, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Bilmodell gör det hela lite enklare...

    Jag tycker inte det borde ha med avgassytemet att göra i vilket fall...
    Ja skrev ju ut det först men det försvann ju såklart när jag ändrade en meningsuppbyggnad. Har nu ändrat så att det framgår att det är en SAAB 9000. En 2.3T 1997 närmare bestämt.

    EDIT: Kört diagnostiken i ACCn och den visar inget fel.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 539
    Medlem#
    4156

    Re: ACCn dog vid service/avgassystemsbyte, varför?

    De kan inte ha dragit ur eller skadat någon kabel när de var där under och mekade?

    * Vad säger yttertempmätaren?
    * Kolla på magnetkopplingen att den slår till med ACC,n på.
    * Kolla på siktglaset på torkfiltret om det kommer bubblor där eller om det är ett fint jämt flöde
    * Prova byt eller mät så att reläet till ACC ger ström ut.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 449
    Medlem#
    11937

    Re: ACCn dog vid service/avgassystemsbyte, varför?

    Om du ställer på mintemperatur (LO), kyler den då?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    De kan inte ha dragit ur eller skadat någon kabel när de var där under och mekade?

    * Vad säger yttertempmätaren?
    Inte osannolikt att de lyckats riva av kablaget till yttertemperaturmätaren om de bytt avgassystem...

  6. #6

    Re: ACCn dog vid service/avgassystemsbyte, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    De kan inte ha dragit ur eller skadat någon kabel när de var där under och mekade?

    * Vad säger yttertempmätaren?
    * Kolla på magnetkopplingen att den slår till med ACC,n på.
    * Kolla på siktglaset på torkfiltret om det kommer bubblor där eller om det är ett fint jämt flöde
    * Prova byt eller mät så att reläet till ACC ger ström ut.
    Kollas när jag kommer hem från jobbet idag då. Testade och kom fram till att den värmer bra fortfarande om man ber om det. Använder den kompressor till det? I så fall så fungerar ju en del som det ska iaf. Och som sagt hör man kompressorns bekanta ljud, och det försvinner när man drar säkringen. Så ström får ju både den och ACC-datorn. Men jag ska testa så mycket som jag kan av detta. Tackar!


    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Om du ställer på mintemperatur (LO), kyler den då?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    De kan inte ha dragit ur eller skadat någon kabel när de var där under och mekade?

    * Vad säger yttertempmätaren?
    Inte osannolikt att de lyckats riva av kablaget till yttertemperaturmätaren om de bytt avgassystem...
    Ja det får kollas ikväll. Den kyler inte ens på minimumtemperatur i alla fall. Kan det vara så att den tror att det är kalluft på -100 grader den drar in och därmed vägrar använda kompressorn för att kyla luften ytterligare? Som sagt så kan den ge värme.

Liknande ämnen

  1. Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför?
    Av MicEE i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2014-06-26, 13:45
  2. Saab 9-5 se 00 Med fel på accn
    Av Baria i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 22:50
  3. Varför nollställs inte %-enheten i färddator efter service??
    Av joschen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 22:12
  4. Service hos Bilpartner, varför så mycket dyrare?
    Av Nille83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 23:42
  5. ACCn DÖD:/
    Av Jonas_b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •