Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Har ett laddrycksfenomen som är lite störande och tänkte höra med den samlade expertisen vad problemet kan vara.

    Felbeskrivning,
    Fullt spett genom växlarna till nära varvstopp.
    Vxl 1-2, laddbegränsade till 0,8-1bar fungerar som det skall
    Vxl 3 fullt laddtryck enl map, tappar kanske lite mellan 5500-6500 vs. Map
    Vxl 4, här kommer problemet, när jag rycker i 4an så laddar den bara 1bar och viker av mot 0.8bar på toppen.

    Om jag istället bara drar vxl3 till runt 4500 och drar i 4an laddar den som den skall med samma karaktär på 4an som på 3an.

    Tja, vad kan detta vara?

    Bilen är og9-3 cabben i signaturen. (Trionic 5)
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Spikningar kanske ?
    Har du tillräckligt med bränsle på toppen ?
    Vad har du för avgastemp ?

    Har själv märkt ett liknande fenomen när jag konsekvent går upp mot 6500rpm på bana. Efter några varv tappar jag laddtryck
    Det jag kommit fram till är två saker.
    Laddtryckskrånglet beror på att WG börjar kärva och kärvningarna kommer av hög avgastemp. I mitt fall (og900 med T5) sticker avgastempen rejält när jag varvar uppåt 6500rpm, detta oavsett jag kör GLT (ca 0,6bar@6000rpm) eller fullt ladd (1,0bar@6000rpm).
    Laddtryckskrånglet har jag inte märkt av efter byte till större spridare så kanske har jag kommit en bit på väg ? Dock har jag fortfarande hög avgastemp.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Tackar för feedback.

    Jag gissar också spik, men vid mappningen kikade vi i loggarna och det var ytterst sparsmakat med registererade indikeringar.

    Jag har inte mätt egt, men dock kört med bredbandslambda vid mappning och den antyder inte att bilen går magert. (Säger ju iofs inte att egt är låg för det )

    Teori ang kärvande WG, inte omöjligt men känns inte som det är fallet. laddtrycket prickar alledes för snyggt på ~1bar, som om det vore mappat så. Ingen mekanisk tröghet ed.
    Turbon är en KKK24 och den är konstruerad för högre egt (1050deg) än den klassiska Mitsu -19T.
    Det i kombination med att jag inte inte kör några monsterladd, eller knepig tändning.
    Laddtrycksuppbyggnaden är gjord för att inte storkna av värme. (och döda lådan)
    Laddkurva på ett ungefär,
    1,2 bar@2800rpm, försiktigt ökande till 1,4bar@3800rpm - 5500rpm för att dala av till runt 1bar@ 6500rpm, varvstopp 7000rpm. (Om jag nu inte minns fel dvs)
    Dvs motorn har nästan sugmotorkaraktär.
    Samt finessen, OM laddtrycket hade funkat enl map, vid full attack och uppväxling vid varvstopp prickar man varvregistret runt 4000rpm med nästa växel = fullt laddtryck.

    Det mystiska är att segdrar man en växel, 3an eller 4an laddar den ungefär som map, det är när man växlar vid full attack den inte vill...
    Hade den börjat spika pga bränsle borde detta inträffa även om man drar på en växel, och därvid också reglerat ner laddet.

    Jag behöver dock mäta bränsletrycket för att eliminera misstankar att bränslesystemet inte hinner med i transienten vid växlingen, kanske där problemet sitter?!?
    Kör med henko 275l/h pump, gröna 465ml@3,8bar spridare och 4bars regulator.
    Kan det vara pumpen som inte orkar mosa på tillräckligt högt flöde (@5,5bar) tillräckligt snabbt.
    Den mappen jag sett så skall pumpen åtminstone i teorin orka med, samt bredband visade ingen avmagring på högre varv.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Original ventilfjädrar?

    Isåfall skulle jag aldrig ladda mer än 6200.

    Men annars så håller jag med om att det låter som spik.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Spontant funder jag om grönisarna verkligen räcker för 1bar@6500rpm men som sagt borde det synas på WBL.

    Förstår inte riktigt hur du menar att inte pumpen hinner med ?
    Efter växling borde pumpen leva ett enklare liv.
    Å andra sidan, mäta bränsletrycket under en repa är aldrig fel, det ger många bra svar i fortsatt felsökning.

    Typiskt för kärvande WG är ju att det inte blir nån ordning på regleringen så det är knappast det problemet du har
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Original ventilfjädrar?

    Isåfall skulle jag aldrig ladda mer än 6200.

    Men annars så håller jag med om att det låter som spik.
    Tjenare,
    Kör med "mina" fjädrar, fixar 9500rpm i räjsermotorn
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Har du förstärkt elen till soppapumpen?

  8. #8
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Spontant funder jag om grönisarna verkligen räcker för 1bar@6500rpm men som sagt borde det synas på WBL.

    Är ev. ett gränsfall, men WBL visade inte att den leanade ut.

    Förstår inte riktigt hur du menar att inte pumpen hinner med ?
    Efter växling borde pumpen leva ett enklare liv.
    Min tanke var att när spjället stänger, BTR öppnar, trycket sjunker dramatiskt när den släpper trycket/flödet i railen, när man därefter ultrasnabbt smiskat i 4an och spettar fullt, landar man i den regionen som har högst förbr. tryck/vrid och är spikkänsligt, pumpen måste nu bygga upp 5,5bar och tillfäckligt flöde "på nolltid". Kanske helt fel tänkt?
    :
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Har du förstärkt elen till soppapumpen?
    Nej, OEM sytråd.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Min tanke var att när spjället stänger, BTR öppnar, trycket sjunker dramatiskt när den släpper trycket/flödet i railen, när man därefter ultrasnabbt smiskat i 4an och spettar fullt, landar man i den regionen som har högst förbr. tryck/vrid och är spikkänsligt, pumpen måste nu bygga upp 5,5bar och tillfäckligt flöde "på nolltid". Kanske helt fel tänkt?
    Vem som tänker fel kan nog diskuteras men det är intressant att diskutera olika teorier.
    Pumpen är väl en "stendum" komponent i sammanhanget och ett ev problem sitter väl i BTR som är den "smarta" komponenten.
    Jag tänker mig vad som händer om man öppnar/stänger en vattenkran. Även om reglering görs lika ultrasnabbt som en 9-3 växling kommer nog trycket vara tämligen stabilt. Även om pumpen ligger på gränsen av sin kapacitet inbillar jag mig att tryckregleringen jobbar snabbare än ultrasnabbt.

    En växling vid lägre varvtal är väl lika ultrasnabb, varför får du inte problem då ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Hade jag varit du hade jag kört en runda och loggat "Apc_decrese" samt "Ign_angle".

    Har du mer än 0 på Apc_decrease känner Trionic av tendenser till knack och drar ner på laddet. Man brukar även kunna se Ign_angle sjunka lite i samma ögonblick.

    Se isåfall över Ign_map_0 samt bränslemapp.

    I mina ögon låter det som du EGT skjuter i taket när du drar motorn till så höga varv, när du sedan matar på med full soppa och fullt ladd efter växlingen börjar motorn spika efter rådande värmechock.

    Högt EGT behöver inte bara bero på en för mager bränslemapp, det kan även bero på för feg förtändning. Desto mer förtändning desto lägre avgastemp, under förutsättning att det inte spikar.

    Spikningar genererar mycket värme!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Detta problem har jag och mina vänner haft i flera T5-bilar. Senast idag på min 9000 så uppstod fenomenet efter "rajserstart"

    Dom bilar vi haft har varit "bara" chippade och värre upp till 500+hk maskiner. Nästan alltid som övervarvnings-skyddet råkat slå i så saknas laddtryck på nästa växel,då får man slå av gasen helt och sen smyga på gas igen och då vaknar laddet igen!
    Undviker man att slå i varvstopp så uppstår inte fenomenet heller.

    Läste här på forumet för att antal år sedan att det kan bero på att boxen inte hinner med helt enkelt,misständning detekteras vid varvstopp och styrningen till MV får tuppjuck. Nån mer än jag måste ha läst det och kan flika in mer vetenskapligt...

    /M
    Akta skinnet!

  13. #13
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    SaabAero>>
    Du har säkert rätt där :-)

    Mr White>>
    Du är säkert något på spåret, tändningen finns säkert mer att jobba med där... "farlig" map att pilla på dock
    Samt kambytet är endast mjukvarujusterat mot WBL i bränslemap, ej tändning.

    Kan samma orsak ha ett samband med att den tappar lite ladd på topp mot map?

    Lillen 761>>
    Vet precis vad du menar, och har upplevt exakt vad du menar, men det jag har problem med uppstår även om jag inte dammar in i varvstoppet. Mitt problem uppstår även om jag växlar 300rpm innan varvstoppet.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Min btr gav 0,2bar för lite när jag körde med högt laddtryck för många år sedan. Mät soppatrycket under ladd.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Detta problem har jag och mina vänner haft i flera T5-bilar. Senast idag på min 9000 så uppstod fenomenet efter "rajserstart"

    Dom bilar vi haft har varit "bara" chippade och värre upp till 500+hk maskiner. Nästan alltid som övervarvnings-skyddet råkat slå i så saknas laddtryck på nästa växel,då får man slå av gasen helt och sen smyga på gas igen och då vaknar laddet igen!
    Undviker man att slå i varvstopp så uppstår inte fenomenet heller.

    Läste här på forumet för att antal år sedan att det kan bero på att boxen inte hinner med helt enkelt,misständning detekteras vid varvstopp och styrningen till MV får tuppjuck. Nån mer än jag måste ha läst det och kan flika in mer vetenskapligt...

    /M
    Funderar om det kan vara någon skillnad på detta mellan en 16MHz box och en 20MHz ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    En annan tanke som skall kollas upp igen, Insugstemp.
    Kanske varmt å gött som gör att mjukvaran reglerar ner.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  17. #17
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Re: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Ytterligare en punkt som kan vara orsak till lätt avmattning av ladd på toppen, utan att man ser spik i loggarna. Jag kör OEM pappfilter. Kan det vara så enkelt......?

    Ett förhatligt sportpanelfilter är påväg hem via posten....

    Får dock avvakta provkörning tills en ny bältesrulle hittat hem, eftersom förarrullen låste sig i upprullat läge, och tänker inte titta fram igen.
    Har haft isär den, och något med spärrfunktionen är trasigt, låg små avbrutna plastfragment i mekaniken.
    3900:- för en ny rulle på Saab, som hittat......
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506

    Sv: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Svårt att tro att det skulle vara filtret men, testa går ju. Har haft öppet sportfilter på alla mina bilar och vänners bilar som uppvisat dessa problem.
    På min nuvarande 9000 vill jag montera tillbaka luftburken, det väser och fräser och pyser nåt enormt nu! Är man nästan fyrtio så är det inte så korvkioskballt längre.
    /M
    Akta skinnet!

  19. #19
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Re: Sv: Problem, tappar ladd efter växling vid varvstopp.

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    det väser och fräser och pyser nåt enormt nu! Är man nästan fyrtio så är det inte så korvkioskballt längre.
    /M
    Jo, jag har också lite svårt för att känna mig helt bekväm med fräs å pys
    Pappfiltret är tillbaks samma sekund jag konstaterat att det inte är där proppen sitter
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

Liknande ämnen

  1. Bil tappar laddtryck efter växling
    Av Jonas-L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 11:27
  2. Varvstopp, tappar ork, motorlampa 9-3 TID -04
    Av chimaira i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 17:11
  3. og9-3 tappar ladd efter ca 3200rpm
    Av hipotop i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 23:38
  4. Min 9-5 Aero tappar ork vid växling
    Av Iceman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •