Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Diod i framrutan blinkar inte längre?

  1. #1

    Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Hej!

    Är ny på forumet. Har sökt runt för att se om någon annan haft liknande problem, men utan resultat. Vet inte heller om jag postar detta på rätt ställe, om inte så kanske en moderator kan vara snäll och flytta det till rätt plats

    Jag har en 9-3 linear årsmodell 06, uttagen 07. Jag upptäckte igår att den lilla dioden i framrutan som indikerar att bilen är larmad genom att blinka rött slutat att blinka.. Om jag går in i inställningar i displayen vid ratten och bläddrar till larm står det att fullt larm är aktiverat, så larmet ska ju inte vara inaktiverat..

    För någon månad sedan lossnade växelspaksknoppen och hoppade av när vi lagt i backen och larmat. Larmet gick igång och när vi sedan startade bilen stod det att "stöldlarm aktiverades bla bla". Vi tryckte på clear för att ta bort det. Vi har väl inte strulat till det när vi gjorde så?
    Knoppen är nu limmad och bra, men tänker mest på den lilla dioden. Är det något som är sönder eller varför blinkar den inte längre?

    Som ni märker är jag jättedålig på bilar, hoppas ni hajjar vad jag menar
    /Niclas

  2. #2

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Var precis ute och provade sätta igång paniklarmet och det tutade som bara den, så larmet ska det väl inte vara något fel på?

    Läste snabbt i instruktionsboken att denna dioden ska blinka när man startar bilen, och om jag inte minns fel så blinkade den även så fort jag stängde av bilen och tog ut nyckeln.

    kan det vara så att dioden gått sönder och behöver bytas? är detta krångligt att göra själv, och vart hittar jag isåfall en sådan diod/lampa?

    /Niclas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Vet inte om paniklarmets funktion säger något om huruvida larmet funkar eller ej? Mer än att sirenen funkar alltså.

    Testa att låsa upp förardörren med nyckel och öppna, då ska larmet gå.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Låter som du behöver byta diod. Du har alltså inte den faceliftade 9-3:an (MY07) ? För dom vet jag har haft problem med dioden och nyare versionen av dioden har ett extra motstånd för att minska strömmen.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Vet inte om paniklarmets funktion säger något om huruvida larmet funkar eller ej? Mer än att sirenen funkar alltså.

    Testa att låsa upp förardörren med nyckel och öppna, då ska larmet gå.
    Jag får testa det när jag kommer hem från jobb idag. Men det finns ingen risk att bilen blir okörbar när jag gör detta? Hur stänger jag av larmet sen då?

  6. #6

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Låter som du behöver byta diod. Du har alltså inte den faceliftade 9-3:an (MY07) ? För dom vet jag har haft problem med dioden och nyare versionen av dioden har ett extra motstånd för att minska strömmen.

    //Henrik
    Hur vet jag det? är det bara utseendet utifrån som är skillnaden, eller är det skillnad på interiören också? Isåfall vad för skillnad?

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    På årsmodellen. Han ville bara försäkra sig om att du verkligen har en MY06 som du skrev. Den nya inredningen och elektroniken med ljudsystem, färddator mm kom MY07. Inget utvändigt förrän till faceliften MY08, och det är inte det som avses. Titta på bilder runt här på forumet, gärna i projekttrådarna t.ex, så ser du snart skillnaden på inredningen i MY06 och MY07. Eller titta på MY03-05 jämfört med minst MY07.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Citat Ursprungligen postat av zalcin
    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Vet inte om paniklarmets funktion säger något om huruvida larmet funkar eller ej? Mer än att sirenen funkar alltså.

    Testa att låsa upp förardörren med nyckel och öppna, då ska larmet gå.
    Jag får testa det när jag kommer hem från jobb idag. Men det finns ingen risk att bilen blir okörbar när jag gör detta? Hur stänger jag av larmet sen då?
    Näe, man ska ju kunna använda bilen trots att batteriet i fjärren har tagit slut. När larmet går sätter du fjärren i tändningen så ska det sluta. Kanske att man måste vrida till ON också, osäker.. Står säkert i boken

    Det går också att trycka på lås-upp-knappen på fjärren för att larmet ska sluta gå.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  9. #9

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    nu har jag testat med nyckeln, och larmet gick igång.

    eftersom jag inte kunde se någon direkt skillnad på bilderna när jag googlade på MY06 och alla dem så fotade jag bilen helt enkelt och hoppas att ni ser vad jag har

    två bilder invändigt:




    tack på förhand!
    /Niclas

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Det där är ingen 06:a utan 07:a eller senare. Den har det nya ljudsystemet och instrumentpanelen. 03-06 har även den lilla färddatordisplayen uppe vid vindrutan. Den där du kan avläsa distans, förbrukning mm. På denna bilen sitter dom funktionerna istället i displayen under hastighetsmätaren.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Det där är ingen 06:a utan 07:a eller senare. Den har det nya ljudsystemet och instrumentpanelen. 03-06 har även den lilla färddatordisplayen uppe vid vindrutan. Den där du kan avläsa distans, förbrukning mm. På denna bilen sitter dom funktionerna istället i displayen under hastighetsmätaren.
    coolt! var trevligt att höra!

    Vad ska jag ta mig till då? testa att byta ut dioden?
    Vad är det för slags diod jag behöver (volt, diameter mm)?
    Motstånd?

    eller finns det färdiga kit?

    /Niclas

  12. #12

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Hade samma problem med min 9-3 -07:a och fick då byta dioden.

    Diameter: 5 mm

    Spänning fram till lysdioden: 2,6V (enligt min mätning...)

    Vet inte vilken drivspänning lysdioden har som jag satte dit, för fick den av en kompis som är lite mer hemma på dioder än undertecknad Så han misstänkte att denna också snart skulle gå sönder. Men den håller än så här ett år senare...

    Men, vad jag förstått så har en typisk lysdiod ca 2 V drivspänning samt en ström på 0,02A.

    För att då få fram rätt motstånd tar man spänningen fram till lysdioden minus lysdiodens drivspänning. Därefter dividerar du detta svar med med 0,02 och får då fram hur många ohm motståndet ska vara på.

    Ex: 2,6V-2V = 0,6V, 0,6V/0,02A = 30 ohm

    Dioder och motstånd finns att köpa hos Kjell & Company eller hos Conrad, om man nu inte har en kompis med eget lydiod-lager

    /Peter

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Lysdioder är strömstyrda och inte spänningsstyrda, d.v.s dom ska ha en specifik drivström istället för en specifik drivspänning. Den spänning som anges eller kan uppmätas, är det spänningsfallet man för över lysdioden när man driver den med specificerad resp. verklig ström.

    Det låter som att man här i original driver lite för hög ström genom dioden och att detta i längden dödar den. Genom att då lägga till ett seriemotstånd så kan man i vissa fall minska drivströmmen. Det beror helt på hur drivsteget till lysdioden är utformat. I enklaste fallet så är det helt enkelt ett mostånd som gör om en befintlig drivspänning till en specificerad ström enligt ohms lag. Är det däremot ett konstantströmsdrivsteg så kommer det troligtvis inte att spela någon roll.

    Och för att räkna på det så måste man ha hela konstruktionen. Men man kan ju alltid prova med några olika motståndsvärden i serie och se om man hittar något där man ser att ljusintensiteten sjunker en liten aning. Då har man sannolikt hamnat någorlunda rätt. Och runt 10-50ohm kanske skulle kunna vara lämpligt intervall att prova. Större motståndsvärde är aldrig skadligt, däremot för litet värde. Fast i det här fallet så kan man ju gå ända ner till 0 eftersom det är ett extra motstånd som inte alls sitter där original.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    hänger inte med riktigt i allt prat om motstånden, men skulle det funka/räcka att köpa detta:

    http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... rod-p90580

    http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 25w-p90232

    eller ska jag välja motstånden som har 68ohm?

  15. #15

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Citat Ursprungligen postat av zalcin
    hänger inte med riktigt i allt prat om motstånden, men skulle det funka/räcka att köpa detta:

    http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... rod-p90580

    http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 25w-p90232

    eller ska jag välja motstånden som har 68ohm?
    Någon som vet? Så jag kanske kan fixa det nu i helgen..

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    18ohm låter väl som rätt lämpligt att börja med. Men det går bra att seriekoppla några stycken också för att få högre resistans. Bara att addera ihop. 18+18 = 36ohm. 18*3 = 54ohm o.s.v. Dioden borde väl också kunna fungera under förutsättning att det sitter en 5mm hålmonterad diod original.

    Det är ju svårt att veta riktigt hur stort motstånd man egentligen ska ha. Det allra bästa hade varit om någon kunde ge värdet på det motstånd som SAAB själva provat ut och anser ska fungera utan att döda lysdioden.

    Annars skulle jag gjort som jag skrev tidigare. Börjat med högt värde, säg 3-5st motstånd seriekopplade, och kollat om man får ngn försvagning i ljusstyrkan. Anatgligen får man då en minskad ljusstyrka i lysdioden. Sedan plockar man bort motstånd ett och ett tills den nästan lyser lika starkt, men inte riktigt. Då borde man ligga relativt ok.

    Edit: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Ok. Tack! Ska prova

  18. #18
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Diod i framrutan blinkar inte längre?

    Dioden på Saab med rätt motstånd och kontakt kostar ~180kr sist jag kollade (det var innan krashen förvisso)
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Fläkten blåser inte på framrutan
    Av TalladegaSvensson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-24, 15:39
  2. [LÖST] Larmdiod blinkar inte OG9-5
    Av Rickard Lundgren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 23:33
  3. Varför blinkar positionsljus diod?
    Av Mendi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 11:58
  4. Diod lampor (H3) funkar inte.
    Av saab9000turbo-92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •