Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ännu en rykande 9-5a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32

    Ännu en rykande 9-5a

    Hejsan!
    Har fått problem med våran Saab.
    Är en 9-5a 2.3t -02a.

    Är frugan som åker den till jobbet vilket ligger väldigt nära oss,
    så det blir en hel del korta sträckor.

    Enligt henne så brukar bilen nästan aldrig ryka på morgonen (bara någon enstaka gång) utan bara på eftermiddagen när hon ska hem.
    Är inte varje gång heller, men ofta.

    Blir ett skapligt vit/blått moln. Ryker bara några sekunder för o sen sluta.
    Detta moln kommer bara när man startar bilen. Ingenting alls när man kör.
    O detta händer bara när bilen stått en stund. Ibland kan det vara 1 timme o ibland en hel dag. Men aldrig om jag startar/stänger av/startar.

    Var ute för en stund sen o gasade på parkeringen o såg att när man gasade ordentligt
    så kunde man se att det kom lite lite svart rök med. Dock är det aldrig svart när det
    blir ett stor moln.
    Kommer även en del kondens vatten (tror jag) när man står o gasar.
    Syns att det blir fuktigt på backen, men märkena försvinner efter ett tag
    så misstänker att det är kondens. Märket borde väl ligga kvar ifall det var olja
    i det.

    Turbon bytt förra året, dock till en begagnad som skulle gått ca 1000 mil enligt
    han jag köpte den av.
    Har kollat turbon o den känns helt ok glapp mässigt.
    Vevhusventilationen uppgraderad förra året o borde fortfarande vara ok.
    Olja/filter/stift bytt för ca 1 månad sen.
    Verkar inte dra någon olja eller vatten.
    Ingen "majonäs" på stickan.

    När jag kollade turbon så var det lite olja i insugsröret, men tycker att det var så lite
    så det borde inte göra så mycket?

    Kan det vara något med att den får för mycket bensin eller något sånt? Tänkte just att
    det sällan ryker på morgonen när det är kallare ute, men ofta på eftermiddagen när det är varmare. Ifall det är någon kallstartsventil eller liknande?

    Någon som har förslag på vad det kan vara för fel?
    Eller tips på vad jag kan göra/kolla på?


    Mvh
    Kemppi

  2. #2

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Med tanke på turbon e bytt så kan ja bara tänka mig toppackningen eller så e det turbon
    Saab 9-5 Sedan 2003

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Citat Ursprungligen postat av SAntonAB
    Med tanke på turbon e bytt så kan ja bara tänka mig toppackningen eller så e det turbon
    Men ifall det är toppackningen så borde det väl försvinna olja/vatten samt att det borde
    blandas någonstans? Alltså att det blir vatten i oljan eller tvärtom?

    Turbon känns som sagt OK. Finns det något annat sätt o kolla turbon förutom
    o känna på den?

    Kan även tillägga att felet med rykandet har funnits där ca 2 månader.

    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Ännu en rykande 9-5a

    Efterdra toppen?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Efterdra toppen?
    Bilen har gått ca 16000 mil. Ska bultarna till toppen kunna släppa efter så länge?
    Borde inte dom ha släppt tidigare isåfall?
    Tänkte så att man inte drar bultarna i onödan.
    O där är det väl lite lika att borde inte olja/vatten blandat sig ifall det var det
    som var felet?

    Mvh

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Ännu en rykande 9-5a

    Min började ryk en kort tid rfter trimm, efterdrog toppen lite hårdare och har funkat ett par år utan rök.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Kikat om den vita backventilen till vevhusventilationen är hel?
    Den brukar symptomet blårök vid start efter en längre tids stillestånd när den är trasig.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  8. #8

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    När toppackiningen på min saab gick rök den vitt/blått vid start men det försvann inte märkbart med vatten/olja
    Saab 9-5 Sedan 2003

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Min började ryk en kort tid rfter trimm, efterdrog toppen lite hårdare och har funkat ett par år utan rök.
    Innebar trimningen något med o lyfta toppen? Tänkte om du bytt kolvar eller något sånt.
    Då kan jag förstå att man bör efterdra toppen, men tycker inte att det borde behövas i
    mitt fall. Men man vet ju aldrig så ska ha det i åtanke ifall att jag inte kommer på någon
    annan lösning.

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Kikat om den vita backventilen till vevhusventilationen är hel?
    Den brukar symptomet blårök vid start efter en längre tids stillestånd när den är trasig.
    Den är relativt ny. Bytte den nångång förra året. Ska kika på den men kan nästan
    garantera att den är ok.

    Citat Ursprungligen postat av SAntonAB
    När toppackiningen på min saab gick rök den vitt/blått vid start men det försvann inte märkbart med vatten/olja
    Om det är så att packningen är på väg o gå så borde väl packningen bli sämre efter ett litet tag för o sen blanda/dra olja/vatten? Då borde man kunna vänta ett tag o köra med bilen som vanligt för o se ifall det blir vatten i oljan eller tvärtom?
    Har ingen lust o byta toppackningen bara ändå utan o veta att det är fel på den.

    Mvh

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    För högt vevhustryck.
    Och den som hänger på lyften i detta nu har dessutom otäta kolvringar pga skit i kolvringsspåren så det byggs tryck när motorn snurrar.

    Gått 18500 mil. Lite på en 01;a tycker jag.

    Bytte turbo för 100 mil sen. Tog på proffessionellt sett ner tråget o rengjorde silen samt lyfte på ventilkåpan o rengjorde de två små böjda rören som hör ihop med ventilationen. De ena va lite skit i o de andra va täppt. Detta ger för högt tryck om de rören är igenkleggade och gör att det trycks olja ut i toppen av röret som går ner till turbon, Jag kallar den saxofonen. Det kommer olja in i turbons kompressorhus som fastnar i ic;n och även transporteras vidare o ger blårök vid kallstart bl.a.

    Finns väl beskrivet den s.k. WD40-metoden om kolvringarna har kärvat ihop. Sitter de fast för länge förlorar de spänsten och då blir det för högt osv.......

    Gör rent rören i ventilkåpan, kör en WD40-omgång. Man kan använda 5-56 eller diesel, fast då tar det längre tid innan det släpper men blir riktigt rent utan att förstöra oljefilmen i cylinderloppen.

    Du har lite semesterpyssel alltså.

    Ta inte ner tråget förrän du kört rengöringen, men ställ ett kärl under tråget med oljepluggen borttagen så rinner det ut det som inte ska vara kvar.

    Gör rent trågets anliggningsyta mot blocket o dito på blocket. Lägg flänstätning runtom o runt skruvhålen så det inte läcker olja genom bultarna.

    Du måste lossa downpipen o höja så mycket det går under lådan så tråget kommer mer lätt. Går inte bryta ner det.

    Hade du tänkt göra detta o rädda motorn så har du troligtvis ett antal bekymmersfria mil framför dig.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    För högt vevhustryck.
    Och den som hänger på lyften i detta nu har dessutom otäta kolvringar pga skit i kolvringsspåren så det byggs tryck när motorn snurrar.

    Gått 18500 mil. Lite på en 01;a tycker jag.

    Bytte turbo för 100 mil sen. Tog på proffessionellt sett ner tråget o rengjorde silen samt lyfte på ventilkåpan o rengjorde de två små böjda rören som hör ihop med ventilationen. De ena va lite skit i o de andra va täppt. Detta ger för högt tryck om de rören är igenkleggade och gör att det trycks olja ut i toppen av röret som går ner till turbon, Jag kallar den saxofonen. Det kommer olja in i turbons kompressorhus som fastnar i ic;n och även transporteras vidare o ger blårök vid kallstart bl.a.

    Finns väl beskrivet den s.k. WD40-metoden om kolvringarna har kärvat ihop. Sitter de fast för länge förlorar de spänsten och då blir det för högt osv.......

    Gör rent rören i ventilkåpan, kör en WD40-omgång. Man kan använda 5-56 eller diesel, fast då tar det längre tid innan det släpper men blir riktigt rent utan att förstöra oljefilmen i cylinderloppen.

    Du har lite semesterpyssel alltså.

    Ta inte ner tråget förrän du kört rengöringen, men ställ ett kärl under tråget med oljepluggen borttagen så rinner det ut det som inte ska vara kvar.

    Gör rent trågets anliggningsyta mot blocket o dito på blocket. Lägg flänstätning runtom o runt skruvhålen så det inte läcker olja genom bultarna.

    Du måste lossa downpipen o höja så mycket det går under lådan så tråget kommer mer lätt. Går inte bryta ner det.

    Hade du tänkt göra detta o rädda motorn så har du troligtvis ett antal bekymmersfria mil framför dig.
    Allt detta ska självklart göras då jag får tid över!
    Men är det fortfarande inte lite konstigt att den bara ryker när det är lite varmare
    ute?

    Mvh

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Nu har jag lite mer att uppdatera på denna tråd.

    Har under veckan plockat ner oljetråget och gjort rent den samt silen.
    Var lite kladd i tråget, men inga mängder. Samt att silen
    såg nästintill ny ut. Körde den ändå i ett bad med diesel, men det var
    inte mycket alls som kom ur den.

    Har även gjort rent ventilkåpans rör. Ena röret var lite igensatt men
    inte helt. Inte så mycket kladd i ventilkåpan heller.

    Har kollat den vita backventilen och den verkar ok.

    Jag har dock inte kört wd-40 metoden än då tid inte funnits.
    Men frågan är väl ifall det verkligen ska behövas då resten av motorn verkar
    vara i skapligt skick om man tänker på oilsludge?

    Funderar på om turbon börjar bli dålig ändå.
    Men det är inget glapp i axeln, däremot har jag läst något om invändigt läckage?
    Något som man kan kolla upp?

    Jag lossade utgående slangen på IC'n o det kom ur en skvätt olja där.
    Men efter att jag gjorde det (ca 1 vecka sen) så verkar det inte har lagt sig
    något mera där? Inte lika mycket åtminstone.

    Någon som har något annat förslag på vad jag kan kolla? Eller är det bara
    till o testa o byta turbon? Dock tråkigt o behöva göra det ifall det inte är det som
    är felet. Kostar ju tyvärr lite o byta den.

    Mvh
    Kemppi

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Citat Ursprungligen postat av Kemppi
    Om det är så att packningen är på väg o gå så borde väl packningen bli sämre efter ett litet tag för o sen blanda/dra olja/vatten? Då borde man kunna vänta ett tag o köra med bilen som vanligt för o se ifall det blir vatten i oljan eller tvärtom?
    Har ingen lust o byta toppackningen bara ändå utan o veta att det är fel på den.
    Nu vet jag inte om det är toppackningen som är fel, men tanken med att efterdra toppen är att täta till packningen INNAN den läcker som ett såll. Så metoden att "vänta till det blir värre" är ingen bra strategi i det fallet. Tanken är ju att du ska slippa byta packningen, i alla fall just nu.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Om det är svart rök kolla luftmassemätaren... tag loss batteriet och lossa kontakten till lmm -provkör , bättre/sämre, fast du borde haft ryckningar om det är lmm. Men testas om du har svart rök.
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  15. #15

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Hej
    Är ingen expert men hade samma fel började ryka då och då sedan när den stått sedan började det ryka vid varje start,drog inget vatten eller olja som märktes.
    Min rök när det var varmt inte kallt.
    Angående glappet? du känner låter det svagt tick tick eller klonk klonk när du dra axeln(Axiellt) in och ut.
    Lättast är om båda sidor är fria på turbon så du kan trycka fram o tillbaka.
    Glappet bör vara minimalt.
    Enligt Wis
    Axiellt 0,2254 - 0,0840 mm
    Radiellt 0,0560 - 0,1270 mm
    Här är ett bilder på slitage som orsakar glapp axialt.
    http://img253.imageshack.us/img253/3605/thrustplate.jpg
    http://img41.imageshack.us/img41/794/thrustplate2.jpg

    Vad gäller glapp i sidled "Radiellt" så kan det vara glapp så länge inte bladen tar i väggarna.
    Det brukar stabiliseras med oljefilm då det är flytande lager.
    Om bladen tar i kan det låta som ett metalliskt vinande tjut.

    Även en ny turbo kan börja ryka om den installeras fel.
    Oljetrycket måste upp innan man börjar gasa m.m
    Slitaget kan komma av bla brist på olja m.m
    På min var silen igensatt (råmade när den var kall)och vevhusvent kasst och täta rör i ventilkåpan "dom var homogena av koks"
    Även banjoskruvarna var koksade i turbon.

    Använd bara flänstätning/lim som torkar "anaerob" till tråget.
    Det betyder att det endast tätar/torkat där metall möter metall.
    Använder man typ silikonbaserat så sätter det igen silen.
    Jag fick bara tag i Volvos tätning art nr :1161059
    Hoppas bilen inte rasar


    Blev lite långt detta men hoppas det kan vara till hjälp för någon.
    Rätta mig gärna om jag har fel
    Forum amatör!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Tack för alla svar.
    Tror nu att jag kan vara på väg o få ett svar på detta problem.

    Höll på igår o kikade lite i alla slangar mm för o se ifall det kommit
    massor med olja någonstans.
    Gick igenom allt men var inga nämnvärda mängder.

    Jag struntade i o sätta dit värmeplåten ovanför turbon för tänkte att jag ska
    väl ändå dit o böka snart igen.

    Hade huven öppen o startade bilen. Den rykte då som vanligt.
    Men en kombination av att jag hade huven öppen samt inte hade plåten
    på fick mig att höra att det var något missljud.

    Sprang fram under huven o lyssnade, lät som att det kom ifrån turbon.
    Var ett lite malande ljud, men hann inte lyssna så länge innan det tystnade.

    Har varit ut 2 gånger idag o startat bilen o hoppas på att den ska ryka men icke.

    Det jag misstänker nu är att det är ett invändigt läckage i turbon.
    Min tanke är att oljan rinner ur, vilket ger blåröken.
    Ljudet jag hörde är ifrån när turbon går utan olja, för att sen efter ett tag
    sluta när det kommit dit ny olja.
    Tänker jag rätt tror ni?

    Ska se nästa gång blåröken kommer ifall bilen låter illa då med o försöka konstatera
    att det kommer ifrån turbon. Då borde det inte vara något annat o göra än o byta ut den.

    Mvh

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Ännu en rykande 9-5a

    Citat Ursprungligen postat av Kemppi
    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Min började ryk en kort tid rfter trimm, efterdrog toppen lite hårdare och har funkat ett par år utan rök.
    Innebar trimningen något med o lyfta toppen? Tänkte om du bytt kolvar eller något sånt.
    Då kan jag förstå att man bör efterdra toppen, men tycker inte att det borde behövas i
    mitt fall. Men man vet ju aldrig så ska ha det i åtanke ifall att jag inte kommer på någon
    annan lösning.

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Kikat om den vita backventilen till vevhusventilationen är hel?
    Den brukar symptomet blårök vid start efter en längre tids stillestånd när den är trasig.
    Den är relativt ny. Bytte den nångång förra året. Ska kika på den men kan nästan
    garantera att den är ok.

    Citat Ursprungligen postat av SAntonAB
    När toppackiningen på min saab gick rök den vitt/blått vid start men det försvann inte märkbart med vatten/olja
    Om det är så att packningen är på väg o gå så borde väl packningen bli sämre efter ett litet tag för o sen blanda/dra olja/vatten? Då borde man kunna vänta ett tag o köra med bilen som vanligt för o se ifall det blir vatten i oljan eller tvärtom?
    Har ingen lust o byta toppackningen bara ändå utan o veta att det är fel på den.

    Mvh
    Dubbelt effektuttag, ej något lyfta av toppen, lossade ej på bultarna men drog med lite högre moment.

  18. #18

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Hur låter det om någon gasat medan du lyssnar så turbon går upp i varv.
    Du kan ju prova att ta en bild med mobilen på kompressor sidan med kobran av(bilen avstängd)
    Det får inte finnas skador på huset eller bladen.
    Ställ in kameran på macro.
    Finns det olja där nere när bilen stått så kan det vara turbon,alt komma från toppen av kobran "vevhusvent"?
    Glöm ej att det skall sitta en o-ring mellan huset o kobran.
    Forum amatör!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32

    Re: Ännu en rykande 9-5a

    Citat Ursprungligen postat av SAAB93TS
    Hur låter det om någon gasat medan du lyssnar så turbon går upp i varv.
    Du kan ju prova att ta en bild med mobilen på kompressor sidan med kobran av(bilen avstängd)
    Det får inte finnas skador på huset eller bladen.
    Ställ in kameran på macro.
    Finns det olja där nere när bilen stått så kan det vara turbon,alt komma från toppen av kobran "vevhusvent"?
    Glöm ej att det skall sitta en o-ring mellan huset o kobran.
    Det låter helt normalt när bilen inte rykt.
    Har inte hört det malande ljudet förut heller förutom igår.

    Har testat att starta bilen 2 gånger idag men har inte rykt/låtit illa någon gång.
    Ska kolla imorgon igen.

    Har inte sett några skador tidigare på turbon, men det kanske är på G nu.

    Tror inte att det har något mer vevhusventen o göra. Har varit ren på den
    sidan av turbon varenda gång.

    Återkommer här när jag hunnit testa med bilen lite mer samt när det ryker igen.

Liknande ämnen

  1. Rykande motorvärmare
    Av apekatt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 12:22
  2. Rykande bil, tål katten det?
    Av Aleleo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •