Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Stämpel trots bytt saker själv

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Stämpel trots bytt saker själv

    Hej

    Bilen skall in på 12000 mila service och jag byter motorolja/filter/luftfilter/tändstift/bränslefilter/kupefilter osv själv.
    Så jag ser ingen anledning till att verkstaden ska byta dessa.
    12000mila servicen innefattar ju en hel del bland annat drivremmen, vilket jag överlämnar till verkstaden.
    Ber man dem göra en 12000 mila service, dock att de ej ska byta sakerna jag bytt själv, dock drivremmen..blir det en notering i serviceboken att kund bytt ovanstående själv
    eller duttar de dit en stämpel som vanligt??

    Blir ju isf en specialare där dom ska göra en vanlig basservice, utan olja och filter men drivrem
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  2. #2

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Har aldrig hört att en verkstad stämplar en servicebok och med den stämpeln garanterar att servicen är gjord om dom inte gör jobbet själv.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Stämpel trots bytt saker själv

    Den stämpeln om du ens går nån är ju inte lika mycket värd.
    Byte drivrem och en säkerhets/slitagekontroll är det ju de kommer göra.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Sambon studerar så pengar finns dessvärre inte i överflöd med två barn, så kan jag spara några tusen på att göra vissa jobb själv så är det bara bra.
    Skitsamma, blir till att lämna in den på 12000 mila på ngn mindre verkstad som får kolla igenom de viktigaste punkterna, och byta drivremmen..
    Å andra sidan är bilen inte värd mer än runt 40k, tyvärr..
    Byter motorolja var 500e mil
    Slog om till 10000mil för några dagar sedan, en 04:a
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Stämpel (=intyg att vissa saker gjorts) får du nog inte om du inte låter verkstaden göra jobbet.

    Däremot ska du givetvis spara kvitton dels från verkstadsjobbet och dels från det material (olja m.m.) som du själv köpt för att visa för en framtida köpare att bilen ändå servats.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Stämpel trots bytt saker själv

    Man betalar för en stämpel..bilen är värd 40k (sorgligt nog) så jag får väl strunta i den. Kan iofs göra en ekonomi service på den, brukar kosta 1500, då byter de olja och checkar ett dussin punkter, sen drivrem..

    Förstår ni mitt resonemang, att jag ska pynta flera tusen för ett jobb jag kan utföra själv bara för att få en stämpel ..




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  7. #7
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    På en -04 är väl inte stämpeln värd så mycket. Notera vad du bytt själv I boken, och stoppa I kvittot på prylarna. Lär vara likvärdigt med en verkstadsstämpel.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Iom att jag tror att saab nyligen och mindre verkstäder sedan länge stämplat i boken tex för 12.000 mil fast de bara gjort en oljeservice (och borde stämpla i extra oljebyte) gör ju boken mindre värd, iallafall utan kvitto. Sen, om man som köpare vet att bara motoroljan är bytt så kan man ju räkna med när man köper att stift, rem, luft och kupéfilter behöver bytas. På en automatare vill man nog gärna se kvitto på bytt olja där... Kvitton behövs alltså för att se vad som säkert är bytt...

    På bilar som är nånstans +8 år och +20.000 mil så tror jag skick och en tro att tidigare ägare varit noggrann är viktigare än en fullstämplad bok. När bilen fortfarande har garanti kvar är ju boken mycket viktigare.

    På din dyra service är ju som du skriver oljebytet den lilla delen, så vill du ha det andra fixat så lär du ju dra av 1500kr, eller räknar de åt andra hållet och det blir dyrare beställa jobbet separat än att beställa en service, då kanske det är lika bra att låta dem göra allt?
    Jag har resonerat tvärt om mot dig, jag har tex bytt rem och stift själv och låtit verkstan göra oljebytet, då jag om jag köper olja och filter i butik bara sparar några hundralappar på att göra oljebytet själv...

    ps. drivrem är iallafall på og9-3 väldigt lätt att byta, lite svårare är att byta brytrullarna - som de bara kollar, inte byter, på många verkstäder... på 9-5 är det nog lite trängre, men principiellt borde det inte vara jättesvårt... ds.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Ja jag förstår. Tragiskt att en sådan fin bil med så låga mil knappt är värd 40k.

    Sparar alla kvitton, och då menar jag alla. Skriver i om jag bytt olja i serviceboken under "Extra oljebyte" (eller vad det står..)

    Vill dock ha den "värdefulla" stämpeln på 12000 mila, då den är den största..

    Nu är det ett tag tills servicen skall göras, men det blir nog bra..
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    53

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Stämpel (=intyg att vissa saker gjorts) får du nog inte om du inte låter verkstaden göra jobbet.

    Däremot ska du givetvis spara kvitton dels från verkstadsjobbet och dels från det material (olja m.m.) som du själv köpt för att visa för en framtida köpare att bilen ändå servats.
    Vilket inte alls är nåt vidare bevis på att service gjort,, men,,
    mvh Uffe Iggesund.
    Saab 9-3 1,8 BP 2008
    Hyundai IX35 2011

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Citat Ursprungligen postat av gamlingen
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Stämpel (=intyg att vissa saker gjorts) får du nog inte om du inte låter verkstaden göra jobbet.

    Däremot ska du givetvis spara kvitton dels från verkstadsjobbet och dels från det material (olja m.m.) som du själv köpt för att visa för en framtida köpare att bilen ändå servats.
    Vilket inte alls är nåt vidare bevis på att service gjort,, men,,
    Det är givetvis inget bevis men det är mer värt än ett muntligt löfte. Jag köper hellre en "ostämplad" bil där säljaren visar upp kvitton för varje år där han köpt en dunk dexos2 och oljefilter än kille som säger "lita på mig, jag har servat den varje år"!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Ja jag förstår. Tragiskt att en sådan fin bil med så låga mil knappt är värd 40k.

    Sparar alla kvitton, och då menar jag alla. Skriver i om jag bytt olja i serviceboken under "Extra oljebyte" (eller vad det står..)

    Vill dock ha den "värdefulla" stämpeln på 12000 mila, då den är den största..

    Nu är det ett tag tills servicen skall göras, men det blir nog bra..
    Jag tror du får din stämpel med billigaste service, eller ger inte 3d service en stämpel? Dvs utan att låta dem byta rem... Sen byter du rem själv och skriver på kvittot på remmen vid vilket miltal. Gott nog för de flesta köpare av 10år/18.000mil/20.000 kr eller vad du tror bilen gått/är värd om ett par år...

    Värdet av stämpeln på din bil om säg 2-3 år är nog inte så högt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Gör en egen stämpel... Min 9-5 Aero köptes av första ägaren med fullt stämplad bok. "Arnolds bilservice". Säljaren hette Arnold... Han har skött den själv hemma sen dag 1 och bytt vätskor mm oftare än boken antyder det. Kupefilter, bromsvätskor, kylarvätska, allt är bytt minst en gång på 11k mil. Endast remmen och nåt annat lite svårare byttes på verkstad. Nu gäller det såklart inte alla men jag känner att bilen är bättre omhändertagen i hans egna garage än om nån säsongsanställd amatör på en stor bilfirma gjort det... Bilen är i kanonskick!
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    haha klockrent!!
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  15. #15

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Om jag vore dig skulle jag inte göra ett skit tror jag:-)
    Fortsätt du att serva själv och spara dina kvitton. Skippa den där stämpeln, den är ändå knappt värd något på en äldre bil. Om du tror att drivremmen måste bytas är det ju bara att lämna in den på en mindre verkstad och spara kvittot på verkstadsjobbet (om du får något

    Men jag förstår hur du resonerar. Jag resonerade likadant själv en tid, men det var länge sen. Det var i samband med att SAAB hade gått ut med 8 års motorgaranti förutsatt att det var högst 2000 mil mellan stämplarna och högst 12 månader mellan intervallen och gjort på auktoriserad verkstad. Då lämnade jag in den ett par gånger för att få de där stämplarna. Sen fick samma SAAB-verkstad byta kamkedjan på motorgarantin kostnadsfritt för mig. Nu är den bilen 13 år gammal och i princip "värdelös". Att jag skulle lämna in den på verkstad för att få någon stämpel finns inte på världskartan
    Däremot får bilen täta oljebyten med Mobil 1 som jag köper billigt från Tyskland
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Stämpel trots bytt saker själv

    Jag har för det mesta gjort service och en del reparationer själv på mina bilar, iof har jag för det mesta haft bilar med några år på nacken och jag har inte tyckt att det varit värt den extra kostnaden och i bland även ett sämre jobb med att lämna till verkstad.

    Jag brukar skriva upp vad jag gjort + datum och miltal på en Post-it lapp som jag sätter i serviceboken. Brukar även lägga i ev verkstads kvitton och besiktningspapper i mappen.
    Senaste bilen jag bytte in en og9-3 '99 skrev handlaren senare när han annonserade ut den att den hade full service bok. Det var ju inte helt sant men samtidigt inte heller helt fel eftersom det mesta som var gjort med bilen under de ca 7åren jag ägt den fanns med i bilens dokumentation.

    Samtidigt skulle jag nog personligen om jag köper en något nyare bil gärna se stämplar från auktoriserade verkstäder i boken.

Liknande ämnen

  1. Misständer trots bytt tändspole och stift?!
    Av Martin_svart_2,8t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 16:58
  2. [LÖST] Statrproblem trots bytt DI-kassett OG9-3 B205R
    Av Matte765 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-10-16, 19:46
  3. bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....
    Av kruse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 13:53
  4. Ryckig gång trots bytt tändkasset 9-5 2.3
    Av rosenborg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 19:01
  5. [LÖST] Bytt turbo, trots det ojämn gång! OG9-3 Trionic5
    Av Henz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •