Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: SAAB 9-3 SportSedan Aero TTiD4 TX Hirsch MY11 [200hk/430Nm]

  1. #21
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Det låter, i mina öron, som en bränslebesparande åtgärd. Det gjordes ju många sådana på slutet för att få ner förbrukningen och möjliggöra miljöklassning.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Då har jag grejat lite igen.

    Ett Tailaferro GenuineSaab '3pt Subframe Brace' är nu monterat.
    http://www.garaget.org/?car=309809&image=3431263

    Då TTiD har plastgrejen under motorn, som verkar vara både en aerodynamisk & ljudisolerande detalj, som behöver kunna tas ner vid service, så fick subframestaget ta plats överst & plasten underst. Blev bra med några små cut outs i plasten.

    och en Turbo-X läpp kom också på plats
    http://www.garaget.org/?car=309809&image=3431266

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Blir aldrig förvånad längre av din entusiasm att förbättra

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    TTiD:n fick sig en 3D service i veckan med Mobil1 ESP 0w40 olja, nytt bränslefilter & motorluftfilter. Torkarblad & kupéluftfilter bytte jag tidigare i somras. Jag har ju länge undrat vad det går att göra för Tech2 justeringar med dieselvärmaren. Så jag bad verkstaden kolla på detta. Det verkar som att hastigheten på kupéfläkten & värmarfläkten går att justera. Den ena fläkthastigheten ökades från 45l/s till 50l/s & den som kallades värme (tror jag) justerades från auto till 100%.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338
    Satt en plastsköld under vår 9-3 SC Tdi 150, 06.

    Försvann sommaren 08 långt upp i norrland, när vi körde på en stor muttertving som ett cirkus från forna öststaterna tappat på vägen. Tre ordentliga smällar under bilen, plastsköld i småbitar, hål i oljetråget, bränslepumpen trasig, flipperspel i instrumentpanelen. Krondike till höger, möte till vänster, bara att försöka gränsla mitt på, men den var stor (bilen inte sänkt).

    Alla frågade, Saab assistans, bärgare, biluthyrare, mekaniker, vår bilfirma, stängde du av motorn direkt? Ja, sa jag, upplevde att ingen trodde mig "det är det mycke få som hinner göra" sa meken. Tji fick de, motorn var helt ok.

    Ja, det gick fort.... Vår goda vänner låg ca 10 min före, sms om muttern på vägen kom precis när bilen stannat vid vägkanten......
    Blev en extra vecka i fjällstugan.

    CAT
    Senast redigerat av tallbo den 2014-09-01 klockan 11:38.
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Besiktning i lördags för andra gången i bilens liv. Blank papper, precis som förväntat. Men man vet ju aldrig...
    Den bara "tickar å går".

  7. #27
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213
    Härligt ! Precis så det skall vara!

  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Gav mig på de bakre bromsarna igår förmiddag. De har varit lite kärva & legat mot lite. Dessa bakre bromsar på ng9-3 upplever jag behöver mer tillsyn än de jag har på og9-5. Hur som så hade jag inhandlat nya originalbelägg & då man inte bara kan pressa in kolvarna så fick ju ett verktyg för detta också införskaffas. Jag vet inte vad det finns för verktygsalternativ, men det blev ett från Biltema. art.nr. 191255 & med adapter M så fungerar det helt perfekt att återställa kolven genom att skruva in den medurs/högervarv. http://www.biltema.se/sv/bil---mc/ve...ar-2000019405/
    Ja i vanlig ordning så var de befintliga beläggen lite tröga & hade slitits snett, men de var i medeltal nästan hälften kvar av slitytan. Dock lika bra att montera nya belägg.

    På eftermiddagen gav jag mig på de främre bromsarna. Har höger fram haft ett konstigt skrapande ljud ibland, som försvunnit när foten lätt tryckts på bromspedalen. Men bromsarna har fungerat som de ska.
    Demonterade höger fram först & där hade inre belägget släppt från bromsbeläggsplåten. Vänster fram satt det yttre belägget som svetsat i OK-hållare. Men det gick att övertala till att få bort. Rengöring, smörjning & i med anda belägg så får vi hoppas bromsarna hänger med ett tag till.

  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har missat att skriva att bilen i fjol somras (2016) fick nya FAG-hjullager fram på båda sidorna, nya 345mm bromssköldar samt nya kompletta 314mm bromsar + stålomspunna bromsslangar. Bytt & monterat av mig själv såklart

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Idag har jag på helt egen hand sysselsatt mig med att byta TTiD / A19DTR kamremskitt (kamrem, brythjul, spännare, vattenpump), samt Dex-Cool kylarvätska blandad 50/50 med destileratvatten. Det är ju bytesintervall på 10år & 15000mil, för m07-12. Så ca3,5år & ca6200mil för tidigt. Men förebyggande underhåll är ju aldrig fel. (Råkade av misstag läsa m05-06 intervallet på 8år & 12000mil när jag bestämde mig för att beställa grejorna.) Bättre för tidigt än försent.

    Då jag aldrig tidigare gjort detta jobb, så tycker jag att det förlöpte väl. Tog ca 8-timmar från start till klart, i lugn takt hemma på garageinfarten. Då bytte jag även motorolja (Mobil1 ESP 0W-40), motoroljefilter, motorluftfilter & kupéluftfilter + ca 30min varmkörning.

    Det brukar väl sägas att vattenpumpen ibland upp i förtid på dessa maskiner? Har läst om vattenpumpshaverier runt 10.000-12.000mil.

    Det behövdes en hel del olika verktyg, men jag hade som tur allt + att jag införskaffat ett kamaxel & vevaxel låsnings kitt "Sealey VSE5886A".

    Det som var krångligast var nog att få kamremsspännaren i rätt läge, så den fick rätt förspänning. Man hade haft nytta att vara två vid det momentet. Men det löste sig med lite uppfinningsrikedom.

    Jag får nog ändå säga att konstruktören av denna motorn tänkt på att kamrem & vattenpump skall kunna bytas. För det mesta var ändå ganska enkelt & rätt fram att skruva med.

    Hur som helst, bra övning inför bytet på TTiD 9-3X:en, vilken står näst på tur när den kommer hem, den är ett år äldre & har några tusen mil till på mätaren.

  11. #31
    Projsiskt !
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Hestra
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej
    Kul att se en sådan antusiast.
    Jag läste dit inlägg om Powerflex PFF80-1220R därav mitt inlägg.
    Jag får väl anse mig som en med fast jag har inte hållt på lika mycket med att byta delar och skruva. Jag har mer hållt mig till att byta fälgar, olja/bromsar å så. Jag utökade mitt garage i våras med en 9-3 kombi 2011 TTiD4 aero med tx-paket. Men nu efter ett tag så har jag börjat uppleva att 2ans växel är lite odistinkt. Det brukar dock kännas helt okej när bilen är varm. Ibland har det nästan känts som jag fuskat med kopplingen.. Har även funderat på om det kan ha med länkaget att göra men det är ju inget jag själv vill pilla på.
    Tror du att det kan hjälpa med att byta denna bussning?
    Är det enkelt för en hyfsat händig amatör, det ser ganska trångt ut i motorrummet..
    Senast redigerat av Aero-Erik-Tx den 2017-07-25 klockan 22:35.

  13. #33
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har upplevt det positivt efter montering av denna bussning. Sen kan man ju även som du skriver, behöva justera växelvajer-länkaget. Men det har jag inte ännu gjort.

    Powerflex PFF80-1220R https://www.powerflex.co.uk/road-ser...l%29/1991.html monterar du underifrån.

    Hissa & palla upp fronten så du kan kravla dig in, skruva av plastskyddet under motorn, stödj motorn med en domkraft & träkloss under oljetråget, skruva ut torxen till bussningens fäste, skruva av bussningshållaren, plocka ur, montera i Powerflex-inlägget, återmontera. Så det är ganska enkelt. Lite tajt med plats & oergonomiskt.

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Igår & idag blev det downpipe mekande. Flexdelen på originalröret hade gett upp. En ny Ferrita SA185701 TTiD-downpipe fick jag tillslut på plats, efter ganska mycket pyssel.
    http://www.ferrita.com/sv/personbil/...-9-3-ii-19-tid

    Strapatserna kan följas här:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-downpipe-quot

  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Förra fredagen & lördagen så var det AC-fixande. Har haft läckage, kondensorn var tydligt oljig i mitten när jag tog ur den. Men jag hade 50PSI övertryck, så det var inte helt tomt, vilket är bra.

    Bytte kondensor & torkfilter. Förhållandevis enkelt. Av med fronten samt högerstrålkastaren & sedan lite rätt fram skruvande för att dela på PAD kopplingarna med dess Tredo-packningar. Mest trixigt var att få det nya torkfiltret på plats.

    Därefter vakuumsugning under längre tid, lät det stå för att kolla om undertrycket höll sig, mer vakuumsugning för säkerhetsskull. I med lite R134a för att "spola systemet" & än mer vakuumsugning. Därefter fyllning med R134a & test. Den började kyla direkt. ca +5 i mittblåset på instrumentpanelen.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ger-ingen-kyla

    Nu ska jag låta den får en riktig sk. "AC-Service" hos verkstad, med tömning, vakuumsugning, injektering av spårmedel samt påfyllning av PAG olja. För när man bytt kondensor så ska det adderas +30ml olja & torkfilter +30mil olja. En tömning i sig genererar ytterligare +15ml olja. Har man sen även haft lite läck så kanske man får ha i några ml till. Jag hade tyvärr ingen PAG olja, annars hade jag kunnat hälla i det i nya kondensorn vid monteringen.

    Hur som, skönt att kunnat fixa det själv & gott att det kyler.

  16. #36
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Gjorde tidigare i veckan en årlig service av bromsarna. Skruvade ur OKen & tog ut klossarna, rengjorde, inspekterade, smorde upp & monterade tillbaka. Samt därefter byte av bromsvätska, jag använder ATE DOT4 SL6.


    Noterade då att de övre stötdämparfästena bak såg muggiga ut. Speciellt det högra, vilket spruckit i aluminium-ringen/hållaren. Lite tokig konstruktion med en yttre hållare i aluminium, sen en gummibussning med stålhylsa som är inpressad. Så när styrhylsa rostar & sväller, då spricker aluminiumet i hållaren utanpå.


    Beställde hem 2st nya övre stötdämparfästen "12796037" & bytte idag. En enkel operation när inget kärvar, vilket det för en gångs skull inte gjorde. Så 1,5h från start till inplockad & klar.

  17. #37
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Längesedan jag skrev något här. Men bilen har fungerat som sig bör. Dock har den sedan januari inte rullat speciellt mycket, på sin höjd ett 10-tal mil, då jag köpte en annan "inte lika fin" 9-3SS TTiD för att lägga pendlingsmil på. En bil jag inte tänkte mer än serva & köra. (men det sket sig såklart )

    Hur som, så igår monterade jag en Tafmet 45A EGR-blanking plate med 10mm hål & rengjorde EGR-ventilen. Inte speciellt sotigt, men kändes bra att göra lite förebyggande underhåll.

    Idag har jag äntligen monterat Taliaferro GenuineSaab ShortShiften. Monterat en Anker ROAV C1 Pro DashCam. Har även gjort årsservicen (ca9500mil), med oljefilter & motorolja (Mobil1 ESP 0w-40). Även byte av bromsvätska ATE DOT4 SL6 samt luftning av kopplingen. En 6PK1395 aggregatrem är beställd & byts när den kommer hem.

  18. #38
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Idag vart det dags för en besiktning. 170,3mil sedan förra besiktningen, för ett år sedan... Hmmm… Hur som, blankt papper & jämna bromsar. (Pendel TTiDn har däremot gått ca2000mil.)

  19. #39
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Denna helg gjorde jag årliga servicen & lite annan fix. 92,1mil på 11månader. Knappt lönt...

    Började med att i preventivt syfte byta EGR-kylarens plastlock. De har ju en tendens att spricka. Denna var nog hel, men det sprack på min pendel TTiD före midsommar. Så lika bra att byta även här. Ganska mycket att skruva för att ge plats, för att kunna byta detta lock med sina 5st Torx T30.

    Sen passade jag på att montera en Calix RE138B rör-kylvätskevärmare som jag hade liggande. Inte helt enkelt att få till. Trångt, vilket skapade många blåmärke på vänsterarmen.

    5 Liter Dex-Cool glykol 50/50 blandat med dest.vatten.

    4 Liter Motorolja Mobil1 ESP X3 0W-40 & nytt motoroljefilter, samt lite Omega917 för att i förebyggande syfte hålla oljepickupens gummipackning mjuk.

    Kupé kolluftfilter.

    ATE Dot4 SL.6 bromsvätska.

    GM/Opel OPC rostfria pedaler.

    Samt 4st nya 19" hjul, IMAZ IM8 Glossy Gunmetal 19"x8,5" ET38 med Dunlop SportMaxx RT2 235/35-19 XL . Tänkte att Gunmetal kunde passa hyggligt ihop med det TX-grå denna Arctic vita bil har. Jodå, funkar nog. (Bild kommer)

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  20. #40
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Två daxfärska bilder.
    Igår bytte jag AC-kondensor som fått stenskott & gått läck. Idag gjordes AC-service & hjulinställning.

    SAAB-9-3SS-1.jpgSAAB-9-3SS-2.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 (300hk/430Nm)
    Av Fredrik / 1941 i forum Projekt
    Svar: 198
    Senaste inlägg: 2020-08-16, 21:34
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 10:22
  3. Lite input kring bilbyte till ev NG9-5-MY11 eller 9-3-MY11.
    Av Johannyman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 14:54
  4. Köpråd Saab 9-3 Aero Sportsedan - 05
    Av M5-Power i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •