Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Rödljus sjukan.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Rödljus sjukan.

    Någon annan som lider av det jag benämner "rödljus sjukan"
    Dvs när jag står vid ett rödljus med två filer har jag otroligt svårt att inte gasa på så att jag blir först.
    Min fru brukar bli föga imponerad men jag kan inte hjälpa det:-)
    Extra svårt att "hålla" sig blir det ju när bilen bredvid är av typen "stylade med ung kille/killar i"

    De gånger föraren bredvid lider av samma åkomma och jag "vinner" njuter jag hela vägen hem.
    9-5 aero aut-05

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Rödljus sjukan.

    Jag känner inte alls igen det, har nog aldrig gjort heller. Rödljusrace har aldrig lockat mig. Men vi är alla olika o det betyder inte att det är fel på någon. De ggr jag mot förmodan står först i vfilen så är jag iväg först vilket är tanken med den filen utan det blir nåt race för det.
    EDIT lägger till en för tydlighetens skull.

    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Rödljus sjukan.

    Jag är inte någon utpräglad "rödljus racer" utan det är bara det att jag har oerhört svårt att inte komma först iväg:-)
    9-5 aero aut-05

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Rödljus sjukan.

    Självklart gör man så!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Rödljus sjukan.

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Självklart gör man så!
    Instämmer!
    Ser man att det står en taxi bredvid framför allt, då åker fingret automagiskt till TCS-knappen så blire åka av..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Rödljus sjukan.

    Det där växer ni ifrån grabbar. Jag låter dom dra iväg i tron att dom har en snabbare bil.
    Men det är kul att stå vid rödljus med en sån nisse vid sidan och axa men stanna direkt för det är fortfarande rött.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  7. #7
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Rödljus sjukan.

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Det där växer ni ifrån grabbar. Jag låter dom dra iväg i tron att dom har en snabbare bil.
    Men det är kul att stå vid rödljus med en sån nisse vid sidan och axa men stanna direkt för det är fortfarande rött.

    min 48 åriga morsa älskar o göra sådär. tant i en 9-5 kombi som bara försvinner.

    vissa saker kommer man inte växa ur

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Rödljus sjukan.

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Det där växer ni ifrån grabbar. Jag låter dom dra iväg i tron att dom har en snabbare bil.
    Men det är kul att stå vid rödljus med en sån nisse vid sidan och axa men stanna direkt för det är fortfarande rött.
    Kommer antagligen aldrig växa ifrån det är jag rädd.
    Jag brukar aldrig "kliva på" fullt utan smyga iväg med hård koll på när det slår om till grönt.
    Om jag märker att den andra bilen drar på, ja då gör jag det samma.
    Skulle kännas aningen dumt att flåsa iväg för fulla spjäll om den andra bilen bara gör en vanlig start.
    9-5 aero aut-05

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Rödljus sjukan.

    Känner igen mig helt och hållet där.... inte vart det bättre med 250hk Audi s3 -01, där man har lika bra grepp på snö som man har på torrt med fwd saabarna
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: Rödljus sjukan.

    Kan känna igen mig, även om det beror på bilen bredvid. En fiesta i vänsterfilen känns inte speciellt nödvändigt att gasa ifrån.

    Däremot saabar/volvo t.ex. med någon attribut som tyder på trimning kan ju vara kul. Spelar dock ingen roll om man "vinner", bara roligt med bilar med mer effekt än ens egen. Kan ju dock vara roligt när Gustaf 55 år glider upp i sin sprillans nya BMW och man drar ifrån.

    Evo/subarus går bort. Den effekten har jag inte riktigt
    Saab 9-3 SC -08

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Rödljus sjukan.

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Jag brukar aldrig "kliva på" fullt utan smyga iväg med hård koll på när det slår om till grönt.
    Om jag märker att den andra bilen drar på, ja då gör jag det samma.
    Skulle kännas aningen dumt att flåsa iväg för fulla spjäll om den andra bilen bara gör en vanlig start.

    Exakt så gör man


    Läser man av bilen bredvid och tycker att den föraren allt kan behöva kylas av, så är det bara kul att dra iväg lugnt och bestämt...om personen sedan trycker på för att visa "Jävla idiot i Saaben som tror han har nåt", ja då trycker man till och så är det klart

    Vad får jag ut av det, inget. Men tanken på att herrn eller damen i bilen bakom känner sig gediget snopen gör att det känns extra gott i sätet

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Rödljus sjukan.

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Jag brukar aldrig "kliva på" fullt utan smyga iväg med hård koll på när det slår om till grönt.
    Om jag märker att den andra bilen drar på, ja då gör jag det samma.
    Skulle kännas aningen dumt att flåsa iväg för fulla spjäll om den andra bilen bara gör en vanlig start.

    Exakt så gör man


    Läser man av bilen bredvid och tycker att den föraren allt kan behöva kylas av, så är det bara kul att dra iväg lugnt och bestämt...om personen sedan trycker på för att visa "Jävla idiot i Saaben som tror han har nåt", ja då trycker man till och så är det klart

    Vad får jag ut av det, inget. Men tanken på att herrn eller damen i bilen bakom känner sig gediget snopen gör att det känns extra gott i sätet


    Precis såhär gjorde jag för en stund sedan med 3 grabbar i en stylad BMW
    Dom hade tyvärr inget att hämta mot familjesaaben
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  13. #13
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Rödljus sjukan.

    Givetvis ser man till att ha tillgängligt vapen redo, rödljus är match!

    9-3an (cab och coupe' vill jag ha rullande in i i korsningen med 4km/h. Har dock varit lite snål med ladd för lådans skull, har förbannat mig själv många gånger. Men förvånansvärt få drar ifrån mig när trean sitter på plats :-)

    Om jag får stanna brukar jag skita i att raca med dessa bilar. Men det finns givetvis undantag.
    smiskade skumt nog skiten ur en a5 3,2, från stillastående idag som ville hänga på efter en rondell, Tydligen trodde han att jag hade "tur" som drog ifrån flera hundra meter på rakan efteråt Och när det blev rödljus kom han ikapp i vänsterfilen, så ville han pröva igen.....
    Vid full smisk funkar 0,8bar ladd på 1an och tvåan gick det ganska jämt,
    Plus är att varvspärren är lyft, så när man smiskar över från tvåan till trean och fullt ladd utan begränsning hoppar in så brukar de förhoppningsfulla bli lite besvikna när man suger iväg..... :-)

    V60in är tyvärr av samma kaliber även om motorn har fullt flås från tomgång. Den är strypt på ettan och tvåan, samt med en riktigt äcklig ventil på kopplingen som tar bort all känsla, man kan typ släppa kopplingen hur som helst utan kärringstopp, samt att mjukvaran ökar rpm vid kopplingsläpp, även om man inte rör gasen.......... Rullstart. Gäller.... Men bra flås

    9-5an racear jag sällan, slö och tung.

    M6an, har aldrig förlorat än. Behöver träffa en GTR,...
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Rödljus sjukan.

    Har väl försökt några gånger. Men jag har sådana problem med grepp att att det inte känns som man kommer iväg något vidare.

    Hade jag ägt en RWD eller 4WD bil hade det nog varit annorlunda...

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Rödljus sjukan.

    Rödljus? Vad är det?

    Mvh HanSomBorISkogenOchSällanKörIStan

  16. #16
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Rödljus sjukan.

    Rödljus sjukan , nej men rondellfeber med 2filigt efter ..

    OCH särskilt fjunisar och mustanger m.m eller Volvo T5or R ..

    Min bästa KILL var häromveckan 355hk pontiac trans am ram air fick fet datten av min sketige 9000 på ynka 310hk .. Men 15tn har ju go respons så 3ans växel var jag long gone

    Det går inte att hålla sig.... Tyvärr

    Så idag kollade upp en Volvo 142 a jag Vill köpa och stoppa en b234r i fast 400-450hk
    Fin Volvo , bra byggt med bur o 1031a aussielocker , 240broms ok V70 skivor
    M.m Utan motor och låda ... Perfa.. Me like !

    Så snart blir e åka av och då blir det Rödljus feber med rwd
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  17. #17
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Rödljus sjukan.

    ESP av och hjulspinnskontroll med högerdojan så kommer man iväg ruskigt bra från stillastående med en 9-5 aero och automat

    En BMW 330i blev nog rätt förvånad när ja hängde på från ett rödljus
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Rödljus sjukan.

    Kan säga att den här röljussjukan vart ännu värre med 4wd....
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Rödljus sjukan.

    Många som vill rejsa när man är ute på Ninjan. Rätt som det är hör man däckskrik och ser nån 740 tic som kommer hasande halvt på snedden. Då har föraren plötsligt fått för sig att det var rejs på gång och eftersom han gasade först, eller snarare den som gasade alls så ser han givetvis som den store vinnaren.. För egen del hade jag inte ens lagt märke till honom.

    Rejsa mot en 636cc MC på 118Hk och 175kg är bara dumt. I stan kanske man varvarar 4-5000 som mest och ger 1/8-dels gas. Först vid 8000 börjar det hända saker och rött tror jag börjar vid 14500... 740 EPA....

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Man växer ifrån sånt.... tycker det är pinsamt att ens gasa lite vid rödljus. Mitt i stan, mycket folk, bylingvarning, nästa rödljus är rött..... ja allt sånt.
    Det enda som anses värre enligt mig är mopedister som slickar en 2 cm från röven, bara för att deras moppe går 55 så MÅSTE dom bevisa det!
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Lägga i neutral vid rödljus (automat)?
    Av Stefan E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 10:14
  2. Ska man åka in till sjukan utifall??
    Av Johannyman i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 22:27
  3. Bilen dör ibland vid rödljus.
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •