Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Låg varvtal i i fart

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    12

    Låg varvtal i i fart

    Hej. Jag har en saab 93 1,8t 2008

    Jag känner att bilen kör oftast på låga varvtal. Varvtalen kan ligga på 1500 när jag kör på 3:e växeln vid 40km/h. Ligger jag på 80km/h och kör på 5:an så låter bilen som om jag kör på en för låg växel, inte mycket men låter ändå tillräckligt för att man ska börja undra. Vid 90km/h och uppåt kör den som den ska. Ska det vara så för att det kanske är en tung bil eller är det något som bör kollas upp hos en verkstad?

    MVH
    Bam

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Låg varvtal i i fart

    Välj en lägre växel?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Låg varvtal i i fart

    Kanske rör sig om en automat, dvs att den väljer "fel" växel till hastigheten. Annars var det en konstigare frågeställning.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 070

    Re: Låg varvtal i i fart

    Lådan har en hög slutväxel och då är det så.
    Tyvärr medverkar de hemska nya gränserna 60 och 80 att man för köra med för låg växel vilket är obra tycker jag.

    Fast det är väl ingen som anklagat politiker för att tänka till och ta reda på fakta innan de tar såna beslut.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    12

    Re: Låg varvtal i i fart

    Citat Ursprungligen postat av boost_
    Kanske rör sig om en automat, dvs att den väljer "fel" växel till hastigheten. Annars var det en konstigare frågeställning.
    Nej det är ej en auto växel. Det känns bara att andra bilar orkar köra 50km/h på 5:n växel, det skulle aldrig min bil orka, och då blir man osäker, ska det vara så för att bilen kanske är tung eller något speciellt med just saab eller är det fel på den?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    12

    Re: Låg varvtal i i fart

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Lådan har en hög slutväxel och då är det så.
    Tyvärr medverkar de hemska nya gränserna 60 och 80 att man för köra med för låg växel vilket är obra tycker jag.

    Fast det är väl ingen som anklagat politiker för att tänka till och ta reda på fakta innan de tar såna beslut.
    så det ska vara så på saab? jag har inget att oroa mig för eller? 2008 är ändå en hyfsat ny bil, borde den inte oxå orka låga hastigheter på höga växlar.

    ibland känner jag att när ska växla upp så hoppar varvtalmätaren upp lite och man hör hur motorn varvar lite tills den faller ned till rätt varvtal. trots att man inte trycker ned gaspedalen och endast kopplingen. ska detta oxå vara så på saab eller har dessa två någon samband med varandra?

    tack

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Låg varvtal i i fart

    Om utväxlingen är sådan att man kan köra med 5:an i 50 så kommer ju motorn att varava onödigt mycket vid 90+. Vad är då nyttan med en överväxel/5:a?

    Eller skafffa en automat så slipper du fundera nåt..

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 840
    Medlem#
    4458

    Re: Låg varvtal i i fart

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    12

    Re: Låg varvtal i i fart

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Om utväxlingen är sådan att man kan köra med 5:an i 50 så kommer ju motorn att varava onödigt mycket vid 90+. Vad är då nyttan med en överväxel/5:a?

    Eller skafffa en automat så slipper du fundera nåt..
    HAHAHAH! nej det är inte så det funkar gubben!

    ja kanske borde ha skaffat auto men nu handlar det om eventuella fel på min bil eller om saab bara är så, jag oroar mig mest för dyra verkstads besök när jag precis har köpt bilken för en vecka sedan

  10. #10

    Re: Låg varvtal i i fart

    Bara att vänja sig.
    min mors passat kunde jag köra på 6an i 50. Å andra sidan så varvade den 2900rpm i 100km/h!
    Min 9-5a pallar inte 50 med 5an i, men jag kan köra motorväg utan att närma mig varvstoppet.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Låg varvtal i i fart

    På ng9-3 med V6 och automat har man 2000rpm vid 110km/h på sexans växel... Där kan man inte ens köra på femman i stan, där blir det fyran, i bästa fall.
    Å andra sidan drar den den 0,75 i motorvägsfart...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 478

    Sv: Re: Låg varvtal i i fart

    Citat Ursprungligen postat av Bambam
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Om utväxlingen är sådan att man kan köra med 5:an i 50 så kommer ju motorn att varava onödigt mycket vid 90+. Vad är då nyttan med en överväxel/5:a?

    Eller skafffa en automat så slipper du fundera nåt..
    HAHAHAH! nej det är inte så det funkar gubben!

    ja kanske borde ha skaffat auto men nu handlar det om eventuella fel på min bil eller om saab bara är så, jag oroar mig mest för dyra verkstads besök när jag precis har köpt bilken för en vecka sedan
    Jo, gubben, det funkar faktiskt exakt så som SAAB 90 skriver. Bara att acceptera.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  13. #13

    Re: Låg varvtal i i fart

    Citat Ursprungligen postat av Bambam
    Citat Ursprungligen postat av boost_
    Kanske rör sig om en automat, dvs att den väljer "fel" växel till hastigheten. Annars var det en konstigare frågeställning.
    Nej det är ej en auto växel. Det känns bara att andra bilar orkar köra 50km/h på 5:n växel, det skulle aldrig min bil orka, och då blir man osäker, ska det vara så för att bilen kanske är tung eller något speciellt med just saab eller är det fel på den?
    Varför ska man kunna köra 50 på 5:an, och vad ska man då ha för växel när man kör 150?
    Signaturlös

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Låg varvtal i i fart

    Svaret på frågan är att det inte är något fel på din bil, den har hög slutväxel samt så är det där "störande" med varvtalet vid växling för att bränna ur kvarvarande bensin ur grenröret. Vilket då gör att varvtalet höjs lite om man är för snabb på kopplingen efter man släppt gasen.

    Den är helt enkelt växlad för låg förbrukning i hög fart, more or less.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    12

    Re: Låg varvtal i i fart

    tusen tack för alla svar, då slipper jag vara orolig eftersom jag precis har köpt bilen.
    så som jag uppfattar det då är att det inte är något fel på bilen, alla saab ska vara så!

    Mvh
    Bam

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Låg varvtal i i fart

    Skaffa en EPA med dubbla lådor och du kan harva fram i 10km/h på 5:an.

Liknande ämnen

  1. Rycker i hög fart.
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 12:31
  2. Få fart på peugeot 2,0 HDI??
    Av Tony1232 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 21:04
  3. 9-3 ltt hur få fart
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 13:56
  4. Bra fart i Tid 2.2?
    Av Treo i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 08:14
  5. Fart
    Av bm i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •