Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    12

    Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    hej. Jag har en saab 93 1,8t 2008 med med den nya facelift.

    När jag gasar och ligger på låt oss säga tvåans växel så hoppar varvtalsmätaren upp när jag ska växla upp till trean. Den hoppar upp lite och man hör hur motorn varvar lite extra tills den faller tillbaka igen till rätt varvtal. Vet ni vad det kan bero på eller om det är så det ska vara, detta är min första saab och har inte haft den så länge.

    jag vet ej om detta har någon koppling till detta problem men jag känner även att bilen kör oftast på låga varvtal. Varvtalen kan ligga på 1500 när jag kör på 3:e växeln vid 40km/h. Ligger jag på 80km/h och kör på 5:an så låter bilen som om jag kör på en för låg växel, inte mycket men låter ändå tillräckligt för att man ska börja undra. Vid 90km/h och uppåt kör den som den ska. Ska det vara så för att det kanske är en tung bil eller är det något som bör kollas upp hos en verkstad?

    MVH
    Bam

  2. #2
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Re: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    Lite snabb på kopplingen?
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    12

    Re: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    Citat Ursprungligen postat av A.Chr
    Lite snabb på kopplingen?
    nej, två andra har provkört min bil, säger samma sak. jag är bara osäker om det skaa vara så på saab eller om det är något fel. kanske tomgångsmotorn är smutsig eller trasig.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    Citat Ursprungligen postat av Bambam
    två andra har provkört min bil, säger samma sak. jag är bara osäker om det skaa vara så på saab eller om det är något fel. kanske tomgångsmotorn är smutsig eller trasig.
    Ytterligare två andra som inte är vana vid en Saab. Släpp gasen lite innan du kopplar ur så fixar det sig.

    80 på femman ger ett så lågt varv att det kan låta lite ansträngt om det går det minsta uppför.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    12

    Re: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Bambam
    två andra har provkört min bil, säger samma sak. jag är bara osäker om det skaa vara så på saab eller om det är något fel. kanske tomgångsmotorn är smutsig eller trasig.
    Ytterligare två andra som inte är vana vid en Saab. Släpp gasen lite innan du kopplar ur så fixar det sig.

    80 på femman ger ett så lågt varv att det kan låta lite ansträngt om det går det minsta uppför.

    /Fred
    Så det ska vara så med alla saab bilar? jag behöver inte oroa mig för något som kanske tomgångsmotorn eller något liknande?

  6. #6

    Re: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    Jag har samma problem. Fast jag har precis köpt trimbox från en kille på de här forumet. Orginalt funka det som de ska varva ner direkt och man hörde dumpen dumpa. Men nu hörs inte dumpen eftersom varvet går ner så långsamnt. Har sport luftfilter..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    12

    Re: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    Citat Ursprungligen postat av dogge1122
    Jag har samma problem. Fast jag har precis köpt trimbox från en kille på de här forumet. Orginalt funka det som de ska varva ner direkt och man hörde dumpen dumpa. Men nu hörs inte dumpen eftersom varvet går ner så långsamnt. Har sport luftfilter..
    så innan trimboxen var det inte så? vartalmätaen hoppade inte upp? då är det något fel på min bil?

  8. #8

    Re: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    kan vara att den drar tjuv luft.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    Varvtalet ska stiga något vid urkoppling, helt normalt. Inte jättemycket men kanske 200-250 varv för att sedan sjunka.

    Det ska tydligen gå att programmera bort det i databoxen om man tycker det är obekvämt.

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Varvtalmätaren hoppar till vid växling

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Varvtalet ska stiga något vid urkoppling, helt normalt. Inte jättemycket men kanske 200-250 varv för att sedan sjunka.

    Det ska tydligen gå att programmera bort det i databoxen om man tycker det är obekvämt.

    Är ur miljösynpunkt, är tänkt att bränna bort bränsleöverskottet om jag minns mig rätt!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. hugger vid växling 1 till 2:an
    Av KenZo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 09:11
  2. Missljud vid växling från tvåan till trean!?
    Av erik_axel88 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 13:11
  3. 9-5 kombi hoppar till i sidled?
    Av j-boy i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 22:31
  4. Slår till vid växling
    Av Andreas83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •