Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Koppling Saab 9000

  1. #1

    Koppling Saab 9000

    Hejsan.. Kopplingspedalen gick i botten och man fick hjälpa den upp.. Kopplingen funka lika bra som annars bara det att man fick hjälpa den upp.. Sen vit ett tillfälle så sjönk pedalen till botten och efter det så har det inte gått att koppla.. Någon som har en aning?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    255

    Re: Koppling Saab 9000

    Hade liknande problem på min gamla 9000, i det fallet var det huvudcylindern som inte höll tätt. Renoverade huvudcylindern och bytte slangen mellan huvud och slavcylinder i samma veva. Det löste mitt problem i alla fall.

  3. #3

    Re: Koppling Saab 9000

    Okej.. För det fattas ingen bromsvätska eller sådär.. Jag tittade på huvudcylindern som sitter bakom pedalen och det känns som att något har släppt inne i den när man rör på pedalen.. Kan det vara så?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    255

    Re: Koppling Saab 9000

    Ja, det kan det vara. Min läckte inte "utåt" så att säga. Det läckte genom/förbi packningen i cylindern så att det inte blev ngt tryck till slavcylindern. Hördes väl när man trampade med handen och hade huvudet vid pedalerna, det liksom knastrade om cylindern.

  5. #5

    Re: Koppling Saab 9000

    Okej.. Tack för svaren. Vet inte hur man ska felsöka vidare på om det kan vara något annat? Men om det nu är något annat som är sönder.. Så borde den huvudcylindern vid pedalen vara så slapp?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    255

    Re: Koppling Saab 9000

    Tja, den borde kunna vara slapp även om det läcker efter den. Men då borde det nog försvinna bromsvätska gissar jag.

  7. #7
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Koppling Saab 9000

    Klassiskt vanligt fel. Bara att köpa en ny cylinder och byta.

  8. #8

    Re: Koppling Saab 9000

    Tack för alla svar Då kan jag nästan utesluta Slavcylindern eftersom det inte fattas någon bromsvätska? Då ska jag beställa en huvudcylinder och hoppas på att det är den.. Och att den är lätt att byta? Lufta koppling är väl ett måste efter?

  9. #9

    Re: Koppling Saab 9000

    Om någon med kunskap läser det här.. Och vet hur man byter huvudcylindern så får ni gärna dela med er av er erfarenhet.. Har sökt.. Men jag hittar ingen som beskriver hur man gör. Läser bara att slavcylindern kan gå isönder om man byter huvudcylindern? Låter oroväckande

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Koppling Saab 9000

    Det kan vandra skit ut till slaven men det försvinner det mesta när man luftat o fått klar vätska genom slavcylinderns luftningsskruv.

    Men annars så börja med att ta bort skyddet under ratten/brädan.
    Har en 1/4tum hylsnyckelsats som är klart underbar vid detta jobb.

    Lokalisera den.
    Lägg en trasa under mot mattan och lossa nedre anslutningen till röret som går ut till lådan. 13mm nyckel. Har du nåt å klämma ihop slangen som går från bromsvätskebehållaren?
    Aja det rinner inte så mycket ner. Några centiliter blir det ändå.
    Slangen från behållarensitter med ett fjäderclips som e lite mögigt å komma åt men en lagom stor tång brukar lösa detta.
    Dra loss slangen.
    Ta bort sprinten som sitter genom klykan o pedalen.
    10mm hylsa o lossa först nedra mutter som sitter lite bakom cylindern.
    För ner pedalen en bit så kommer du åt den övre muttern sen. Peta cylindern åt sidan så ska den vara lös sen.

    Sen slangbytet. Lossa skarven under batterihyllan. Den hyllan tar jag alltid bort inna för det blir såååå mycket bättre plats o jobba då.
    Dra ut slangens rördel i motorrummet.

    Montera allt i omvänd ordning.

    Med tanke på priset på huvudcylindern så köper jag alltid nya packningar för en hundring o byter dessa istället.
    Bara varit med om två cylindrar som varit så slut att de måste bytas helt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Koppling Saab 9000

    Efter allt e hopsatt igen ska det luftas.
    Och använd inte pedalen förrän på slutet då man måste känna att det kopplar ur.

    Skaffa en luftman. Men ha inte mer än ca 1,2-1,3 bar i däcket du tar trycket ifrån. Man blåser slangarna till bromscylindern vid för högt tryck.
    En slang ansluts till luftnippen på slaven ute på lådan o någon burk eller nåt som tar upp det som rinner ut, 13mm där med.
    Toppfyll bromsvätskebehållaren o anslut din luftman.
    Om det inte kommer nåt direkt, för pedalen upp o ner lite med tryck i behållaren så kommer det igång.
    Håll koll på vätskenivån, men en dryg 1/2 deciliter ungefär brukar räcka att skölja igenom med.
    Sen ska det fungera.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12

    Re: Koppling Saab 9000

    Tack återigen.. Måste man byta den där slangen? Det där med att lufta koppling låter avancerat.. Men det ska nog gå bra

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Koppling Saab 9000

    Ja man byter den slangen. Den murknar upp inifrån o transporterar skit både i retur till huvudcylindern samt ut till slaven. Den kan dessutom bli täppt och även läcka.

    Men om du talar om var du finns så kan nån kanske bistå med lite hjälp.

    Själv håller jag till i norra stockholm
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14

    Re: Koppling Saab 9000

    Okej då får jag försöka mig på att byta den med och hoppas på att det inte är allt för svårt.. Vet du vilken av det dom är? Jag bor i Malmö. Är det den som går från huvudcylindern till växellådan där luftnippeln sitter?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Koppling Saab 9000

    Ja och det finns en skarv under batterihyllan som jag tidigare skrev.

    O i malmö finns ett gäng som kan hjälpa dig, lovar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16

    Re: Koppling Saab 9000

    Okej då var det den skarven jag såg tidigare.. Precis under batterihyllan stack den ut.. Ska ge det ett försök. Återkommer om jag stöter på problem!

  17. #17

    Re: Koppling Saab 9000

    Hejsan.. Jag har en fråga till.. Vet någon om slangen som sitter under batterihyllan går in till huvudcylindern under pedalen? Eller om den är skarvad som den som går från slavcylindern?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Koppling Saab 9000

    Klicka på länken så ser du hur den ser ut.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 03670.html
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19

    Re: Koppling Saab 9000

    Jag vet hur den ser ut.. Och jag vet att den går ihop med den till Slaven.. Men jag vet inte vart den tar vägen.. Om den går ner till huvudcylindern eller inte.. Tänkte att jag kunde få ett hum om det innan jag börjar riva ikväll!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Koppling Saab 9000

    Bryter in med en relaterad fråga : vet någon dimensionerna på nipplarna på det hårda röret mellan flexslangen och slavcylindern? 9000 förstås.. Tänkte kona eget rör.
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 dålig koppling
    Av chrille5511 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 18:38
  2. Saab 9000 koppling vad kan man ha? 1993
    Av pallander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 11:41
  3. Koppling slut i min Saab 9000?
    Av zatan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 08:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •