Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Biltvättar??

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av peta
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95


    Jag har egen brunn medans grannarna har kommunalt vatten..hur blir d för mig när jag bor nedanför dem i svag lutning (berg i backen) om dom använder avfettning (alla överdoserar med avfettning med), gör rent motorrummet med lite oljerester osv och tvättar bilen varannan veckan från april-sep....
    Jag säger inte att det försämrar mitt vatten så det märks....men jag vill helst att folk inte gör d på sin uppfart.

    Alla små steg gör ju nytta i långa loppet får vi hoppas
    Och korna på ängen där borta ska helst inte heller göra det, framför allt inte ettan, urin i vattnet, nej tack!

    så du menar seriöst att urin och avföring kan ställas lika med olja, bensin, diesel, avfettning? Brukar man gödsla med diesel också?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Biltvättar??

    Jäkla hysteri om att inte tvätta på garageuppfarten.

    Skiten som fastnar på bilen härstammar varifrån? Jo från vägar och gator som av väghållarna förädlas med vägsalt och annat sattyg. -Det slasket rinner ju ner i väghållarnas dagvattenbrunnar. (Som inte renas).

    Med det sagt menar jag inte att man ska stå hemmvid och blåsa på med avfettning, det ska man göra i tvätthallen på OK.

    Att sedan vissa kommuner som har vattentäkt från ytvatten förbjuder biltvätt hemmavid, är bara att acceptera och hålla sig till.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Citat Ursprungligen postat av peta
    Och korna på ängen där borta ska helst inte heller göra det, framför allt inte ettan, urin i vattnet, nej tack!

    så du menar seriöst att urin och avföring kan ställas lika med olja, bensin, diesel, avfettning? Brukar man gödsla med diesel också?
    Likställt lika lite vill jag dricka vatten som innehåller något av detta.

    Finns ingen anledning att förorena, t ex finns biologiskt nedbrytbar och därmed miljövänlig avfattning, kanske grannen använder det? Och är du säker på åt vilket håll grundvattnet rinner? Att grannen bor högre upp betyder inte per automatik att grundvattnet kommer från det hållet.

    ,
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av peta
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95


    så du menar seriöst att urin och avföring kan ställas lika med olja, bensin, diesel, avfettning? Brukar man gödsla med diesel också?
    Likställt lika lite vill jag dricka vatten som innehåller något av detta.

    Finns ingen anledning att förorena, t ex finns biologiskt nedbrytbar och därmed miljövänlig avfattning, kanske grannen använder det? Och är du säker på åt vilket håll grundvattnet rinner? Att grannen bor högre upp betyder inte per automatik att grundvattnet kommer från det hållet.

    ,
    Citerar mig själv:
    "Jag säger inte att det försämrar mitt vatten så det märks....men jag vill helst att folk inte gör d på sin uppfart"

    Jag drog en tanke i värsta fall....kanske skulle varit tydligare i min text dock.
    Men jag tycker enda inte man kan försvara att tvätta bilen hemma utan oljeavskiljare och reningsverk när det finns anläggningar mer eller mindre över hela landet.

    Så jag vet inte om det försämrar mitt dricksvatten, men vill helst inte att folk ska tvätta hemma då det förstör vår natur. Min ena brunn e bara 2m djup tex.

    Jag har väldigt bra koll på hur kemen funkar och hur miljön reagerar på det då jag jobbar med reningsverk dagligen och just bilkemikalier.
    Finns en anledning att vi är största leverantören av Svanen märkta fordonstvättar både till tunga sidan och personbils sidan

    Att folk har blandade åsikter angående hur miljövänliga vi skall vara i Sverige förstår jag.
    jag kör svanen på det mesta och jag äter inte kött. Samtidigt har jag haft bilar som hobby så har nog gjort mitt också för att förstöra vår miljö. men jag lever och lär.

    Nu får ni fortsätta diskussionen själva

    //Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Biltvättar??

    Jag kan väl flika in att ALLA automattvättar med borstar repar lacken. Fråga mig hur jag vet.....

    Vill man tvätta bilen riktigt ren utan repor gäller bara en noggrann handtvätt efter konstens alla regler. Kolla in http://bilvardsforum.se för tips.

    Bortslös automattvätt blir ofta hyfsat bra, men trycker in mängder med vatten på fel ställen....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Biltvättar??

    Tvätthallen på OK för avfettning etc om och när det behövs.

    Vintertid när det är mest skit på bilen är det ju inte ens möjligt att spola bilen nån annanstans...

    Sen att då och då med trädgårdsslang, hink och svamp gå över bilen på "tomtmark" tycker jag personligen rimligen inte påverka så mycket mer ett kraftigt regn... Bilen blir ju knappt skitig under sommarn... Får man inte det så går ju bort att tvätta altaner, trädgårdsmöbler etc... det skitar nog mer mycket mer än vägdamm från en bil...

    Att man inte står och häller på avfettning, gör motortvätt osv på uppfarten känns ganska rimligt, det får man göra i tvätthallen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #27
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Jag kan väl flika in att ALLA automattvättar med borstar repar lacken. Fråga mig hur jag vet.....
    Hur vet du det?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #28
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Biltvättar??

    All tvätt av bilen repar lacken mer lr mindre även när du torkar bilen kanske tom mer än vid tvätt om du missat en liten fläck under tvätten och kommer med din torkduk och smetar runt denna skit på lacken = repor vissa synliga för ögat vissa inte.

    Automattvättar med borst undviker ja helt då ja inte har en aning om hur borstarna spolas av efter varje tvätt och hur skitig bilen som tvättades innan var kanske var en pick-up som precis var i skogen på någon ler väg. Då lär det vara MASSOR med skit på borstarna.

    Med ett bra lacksydd så behöver man knappt använda avfettning då knappt inget skit fastnar, räcker nästan med bara vatten från trädgårdsslangen.

    Det finns massor med produkter som är miljövänliga och effektiva.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Dagens Moderna Biltvättar
    Av Fawedde i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •