Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Biltvättar??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    skåne
    Inlägg
    46

    Biltvättar??

    Hej.

    Fick biltvätt (från försäkringsbolaget pga dom hade gjort ett fel) i pressent kort på statoil och jag har aldrig tvättat min bil i en biltvätt då jag varit rädd att de kan bli repigt i lacken. Är de jag som är överdriven eller de är bättre och mer skonsamma biltvättar som finns nu??


    Mvh Henrik

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping/Varberg
    Inlägg
    173
    Medlem#
    1556

    Re: Biltvättar??

    Det finns ju borstlösa tvättar. Jag brukar köra mina bilar i sådan ett par gånger varje vinter för att spola bort salt från underredet.

    /Nisse
    SAAB 9-3 Aero cab -05
    AUDI A4 g-tron -19 "Biogas is the shit!"

  3. #3

    Re: Biltvättar??

    Överdriven eller inte, beror väl på hur rädd man är om sin bil. Även svamptvätt kan ge repor, men tvättarna brukar ha tvättprogram utan borstar.
    Signaturlös

  4. #4

    Re: Biltvättar??

    Bara att tvätta inget att oroa sig för, kolla bara så att det är friska och fräscha borstar.
    Statoil har bra maskiner

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av Nisse 1556
    Det finns ju borstlösa tvättar. Jag brukar köra mina bilar i sådan ett par gånger varje vinter för att spola bort salt från underredet.

    /Nisse
    Jag är ganska säker på att miljölagstiftningen numera tvingar tvättarna att återanvända filtrerat spolvatten, vilket då innebär att du betalar dyra pengar för att få din bil högtrycksspolad med saltvatten...

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Biltvättar??

    personligen tror jag det överdrivna tvättandet med högtryck och avfettning gör att bilarna rostar mer då man trycker in smuts och vatten under lister och spolar bort rostskydd...

    Trädgårdsslang, ren svamp eller borste och så lite medel som möjligt är nog att föredra...

    Sen tror jag inte en tvätt gör till eller från, men jag tycker min cab ser ovanligt fräsh ut i lacken och jag tror att det är att de flesta maskintvättar inte cabbar... Därav har de inte samma tvättrepor som många andra. Kanske har jag fel och det beror på annat...

    Dessutom har jag ofta varit besviken på atomattvättar. Funkar nog bra för dem som har tjänstebil med gratis tvätt och ny bil efter 2 år och inte kollar så noga på smutsen som sitter kvar i hörn och bakom speglar... Fast tvättar man varje vecka så kanske det funkar... men då lägger man å andra sidan 10.000 på tvätt, bättre då att köra lackbehandling och rekond varje vår och spola av bilen varannan vecka i gör-det-själv-hallen... vintertid blir den ju lika skitig efter en dag...

    jag tycker det är rätt avkopplande att tvätta bilen och vill man vara miljöriktig så åker man in på OK och spolar av den där, sen brukar jag inte stå och vaxa på OK, det kan man göra på trevligare och billigare ställe...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av wilderness
    Hej.

    Fick biltvätt (från försäkringsbolaget pga dom hade gjort ett fel) i pressent kort på statoil och jag har aldrig tvättat min bil i en biltvätt då jag varit rädd att de kan bli repigt i lacken. Är de jag som är överdriven eller de är bättre och mer skonsamma biltvättar som finns nu??


    Mvh Henrik
    Ge bort presentkortet till nån som har en Audi eller Kia eller nåt annat sånt där bilmärke som det inte är så noga med

  8. #8

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Citat Ursprungligen postat av wilderness
    Hej.

    Fick biltvätt (från försäkringsbolaget pga dom hade gjort ett fel) i pressent kort på statoil och jag har aldrig tvättat min bil i en biltvätt då jag varit rädd att de kan bli repigt i lacken. Är de jag som är överdriven eller de är bättre och mer skonsamma biltvättar som finns nu??


    Mvh Henrik
    Ge bort presentkortet till nån som har en Audi eller Kia eller nåt annat sånt där bilmärke som det inte är så noga med
    Eller skicka det till mig

  9. #9

    Re: Biltvättar??

    Beror väl på hur petig man är. Jag har nog bara haft inne min i en sån första gången jag ville tvätta den. Sen har jag bara kört med vanlig slang och tvättsvamp

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Biltvättar??

    Saabarna jag ägt har jag alltid varit extremt petig med och då har bara handtvätt varit ett alternativ bortsett från ett diarréparty från kvarterets fiskmåsar som på morgonen krävde tvätt innan jobbet och fick mig att välja bortlös automattvätt p.g.a tidsbrist.

    Golfen och Caddyn jag har nu är jag inte lika noga med så dom kör jag i automattvätt nån gång i månaden och dom har klarat sig förvånansvärt bra i lacken.

    Sen är ju ett lackskydd alltid att föredra oavsett hur bilen tvättas.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Biltvättar??

    borstarna i sig repar inte lacken mer än din svamp hemma gör.
    en biltvätt med reningsverk tar hand om 90% mer avfall än dom spolar av den hemma.
    vattnet återanvänds på din bil ja, men sista resorna e bara färskvatten så din bil sköljs alltid av med rent vatten utan salt i.

    var du än gör stå inte hemma och tvätta bilen, du skickar ju ner skiten rakt i marken och grundvatten.

    gds hallar brukar i regel bara ha slam och oljeavskiljare. en automattvätt har oftast reningsverk också.


    Mina bilar tvättas i automattvättar hela tiden, självklart gör inte en maskin på 5min samma sak som du gör för hand på 45-60min.
    Men den gör d bra och den tar hand om din skit


    //Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Biltvättar??

    Jag spolar av min på en "polettstation" eller vad man ska kalla det.. ibland kör jag även borst-tvätten i dessa men då ska den bilen vara bra skitig.. tycker stationer som w&d carwash (stockholm) funkar bra. Finns liknande i Trosa, Järna, Nyköping mfl i närheten så brukar stanna till på sånna stationer och blaska av. Känns bättre än en helautomatisk station och det är så lite ansträgning även för en lat person som mig att det känns ok.

    Lämnar iväg bilen på utvändig rekond en-två gånger per år så det räcker oftast med att bara spola av efter det.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    skåne
    Inlägg
    46

    Re: Biltvättar??

    Tackar för alla svar...kul och se hur andra tänker när de gäller biltvättar

    Mvh Henrik

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    var du än gör stå inte hemma och tvätta bilen, du skickar ju ner skiten rakt i marken och grundvatten.
    //Andreas
    Där jag bor finns möjligheten att ådömas "miljöavgift" på 10 000:- om man tvättar bilen hemma på uppfarten..(och har "anmälningsbenägna" grannar..)
    Anledningen till detta lär vara att man sköljer bort sk-en i dagvattensystemet vid tvätt.
    Vad bilägare ska göra när det regnar på bilen eller man kör i regnväder har man haft mycket svårt att svara på..
    Antar att nästa steg blir obligatorisk parkering under tak vid regn och förbud för bilkörning vid regn

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    var du än gör stå inte hemma och tvätta bilen, du skickar ju ner skiten rakt i marken och grundvatten.
    //Andreas
    Där jag bor finns möjligheten att ådömas "miljöavgift" på 10 000:- om man tvättar bilen hemma på uppfarten..(och har "anmälningsbenägna" grannar..)
    Anledningen till detta lär vara att man sköljer bort sk-en i dagvattensystemet vid tvätt.
    Vad bilägare ska göra när det regnar på bilen eller man kör i regnväder har man haft mycket svårt att svara på..
    Antar att nästa steg blir obligatorisk parkering under tak vid regn och förbud för bilkörning vid regn

    så du menar att mindre avfall i jorden e meningslöst om man inte kan få bort allt?

    sedan är det när du använder avf, bilschampo osv som smutsen släpper från lacken och glider av och ner i backen....
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  16. #16

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    var du än gör stå inte hemma och tvätta bilen, du skickar ju ner skiten rakt i marken och grundvatten.
    //Andreas
    Där jag bor finns möjligheten att ådömas "miljöavgift" på 10 000:- om man tvättar bilen hemma på uppfarten..(och har "anmälningsbenägna" grannar..)
    Anledningen till detta lär vara att man sköljer bort sk-en i dagvattensystemet vid tvätt.
    Vad bilägare ska göra när det regnar på bilen eller man kör i regnväder har man haft mycket svårt att svara på..
    Antar att nästa steg blir obligatorisk parkering under tak vid regn och förbud för bilkörning vid regn
    Så du åker omkring med avfettning/schampo på bilen?, för det är ju det man spolar bort vid tvätt... och i ditt fall vid regn ;-)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Där jag bor finns möjligheten att ådömas "miljöavgift" på 10 000:- om man tvättar bilen hemma på uppfarten..(och har "anmälningsbenägna" grannar..)
    Anledningen till detta lär vara att man sköljer bort sk-en i dagvattensystemet vid tvätt.
    Vad bilägare ska göra när det regnar på bilen eller man kör i regnväder har man haft mycket svårt att svara på..
    Antar att nästa steg blir obligatorisk parkering under tak vid regn och förbud för bilkörning vid regn
    Så du åker omkring med avfettning/schampo på bilen?, för det är ju det man spolar bort vid tvätt... och i ditt fall vid regn ;-)
    Avfettning EN gång/år, på våren. I tvätthall.
    De mycket fåtaliga övriga tvättarna sker med några droppardiskmedel i hink + vatten.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    var du än gör stå inte hemma och tvätta bilen, du skickar ju ner skiten rakt i marken och grundvatten.
    //Andreas
    Där jag bor finns möjligheten att ådömas "miljöavgift" på 10 000:- om man tvättar bilen hemma på uppfarten..(och har "anmälningsbenägna" grannar..)
    Anledningen till detta lär vara att man sköljer bort sk-en i dagvattensystemet vid tvätt.
    Vad bilägare ska göra när det regnar på bilen eller man kör i regnväder har man haft mycket svårt att svara på..
    Antar att nästa steg blir obligatorisk parkering under tak vid regn och förbud för bilkörning vid regn
    I vissa kommuner så kommer det kommunala vattnet från ytvatten i andra kommuner ifrån grundvatten. Det brukar vara i kommuner som använder sig av ytvatten där biltvättar kan vara förbjudet, likaså brukar det vara i dessa kommuner man har problem med parasiter och annat otrevligt i dricksvattnet.

    I kommuner med ytvatten så kan dagvattensystemet föra ut vatten i samma ytvattentäkt där man sedan tar dricksvattnet ifrån. Jag skulle dock tro att bidraget från biltvättar inte ens är mätbart.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Där jag bor finns möjligheten att ådömas "miljöavgift" på 10 000:- om man tvättar bilen hemma på uppfarten..(och har "anmälningsbenägna" grannar..)
    Anledningen till detta lär vara att man sköljer bort sk-en i dagvattensystemet vid tvätt.
    Vad bilägare ska göra när det regnar på bilen eller man kör i regnväder har man haft mycket svårt att svara på..
    Antar att nästa steg blir obligatorisk parkering under tak vid regn och förbud för bilkörning vid regn
    I vissa kommuner så kommer det kommunala vattnet från ytvatten i andra kommuner ifrån grundvatten. Det brukar vara i kommuner som använder sig av ytvatten där biltvättar kan vara förbjudet, likaså brukar det vara i dessa kommuner man har problem med parasiter och annat otrevligt i dricksvattnet.

    I kommuner med ytvatten så kan dagvattensystemet föra ut vatten i samma ytvattentäkt där man sedan tar dricksvattnet ifrån. Jag skulle dock tro att bidraget från biltvättar inte ens är mätbart.

    Jag har egen brunn medans grannarna har kommunalt vatten..hur blir d för mig när jag bor nedanför dem i svag lutning (berg i backen) om dom använder avfettning (alla överdoserar med avfettning med), gör rent motorrummet med lite oljerester osv och tvättar bilen varannan veckan från april-sep....
    Jag säger inte att det försämrar mitt vatten så det märks....men jag vill helst att folk inte gör d på sin uppfart.

    Alla små steg gör ju nytta i långa loppet får vi hoppas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Biltvättar??

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    I vissa kommuner så kommer det kommunala vattnet från ytvatten i andra kommuner ifrån grundvatten. Det brukar vara i kommuner som använder sig av ytvatten där biltvättar kan vara förbjudet, likaså brukar det vara i dessa kommuner man har problem med parasiter och annat otrevligt i dricksvattnet.

    I kommuner med ytvatten så kan dagvattensystemet föra ut vatten i samma ytvattentäkt där man sedan tar dricksvattnet ifrån. Jag skulle dock tro att bidraget från biltvättar inte ens är mätbart.

    Jag har egen brunn medans grannarna har kommunalt vatten..hur blir d för mig när jag bor nedanför dem i svag lutning (berg i backen) om dom använder avfettning (alla överdoserar med avfettning med), gör rent motorrummet med lite oljerester osv och tvättar bilen varannan veckan från april-sep....
    Jag säger inte att det försämrar mitt vatten så det märks....men jag vill helst att folk inte gör d på sin uppfart.

    Alla små steg gör ju nytta i långa loppet får vi hoppas
    Och korna på ängen där borta ska helst inte heller göra det, framför allt inte ettan, urin i vattnet, nej tack!
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

Liknande ämnen

  1. Dagens Moderna Biltvättar
    Av Fawedde i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •