Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felkoder Saab 9-3 1,9 TiD -07

  1. #1

    Felkoder Saab 9-3 1,9 TiD -07

    Köpte för ett tag sedan en Saab 9-3 1,9 TiD 2007 med ca 18500 rullade mil.
    Allt verkade prima vid köpet men den glädjen varade inte länge. Strax efter köpet började motorlampan lysa och dessutom visade sig AC'n vara ur funktion. Reparationskostnaderna börjar nu skena ordenligt. Hade räknat med ca 8,000-10,000 för service och lackförbättring. Nu har jag spenderat över 15,000:- och bilen är fortfarande inte okej.

    Ett problem i taget...

    AC'n: Enligt verkstad läckte kondensorn, så den byttes. Sen klickade inte kompressorn, enligt verkstad ingen styrström till AC-relä, AC-panel byttes. Kompressorn klickar men lägger direkt, funkar vid tvångsmatning, enligt verkstad huvudsäkringspanel, bekäftat av SAAB efter felsökning. Enligt Saab blir det dålig jordning i huvudsäkringspanelen.
    Detta inte åtgärdat än då fler problem dyker upp... Antar att det inte finns några genvägar förbi detta?

    Motorlampan lyser: Strax efter jag köpte bilen började motorlampan lysa. Avläst till felkod P1180 (Relä förvärmningsdiesel, avbrott). Förvärmningsreläet byttes och därefter frid och fröjd några veckor. Nu lyser den igen. Fler felkoder: P1180 (igen) samt vad SAAB noterar som AHM/PHM BO449 (förbränningsluftfläkt, blockerad) samt BO452 (förbränningsfläkt, avbrott). Enligt SAAB skall dieselvärmare bytas vilket landar på 11,683:- + arbete. Någon som känner till en lösning som inte innebär att lägga ut så mycket pengar? Renovering?

    Fler felkoder: P0380 (Glödstyrdon, återkopplingsfel) enligt SAAB skall glödstiften bytas. Handlar om någon tusenlapp.


    Alltså utöver de kanske 15,000:- jag spenderat lutar det nu åt en ny dieselvärmare med arbete som lär landa på i runda slängor runt 20,000:-

    Huvudsäkringspanelen med arbete lär landa på kring 2,000:-

    Glödstift + arbete runt 1,500:-



    Vad jag nu undrar är om någon har stött på liknande innan eller har några erfaranheter? Hade en Saab 9-3 2,0t 2004 innan som jag aldrig ens bytte glödlampa på, bäst bilen någonsin. Bytte bort den för att skapa lite bättre bränsleekonomi, BIG MISSTAKE.
    Jag vill få ordning på denna bilen men just nu lutar allt mot att sälja bilen och skaffa mig troligtvis ett annat bilmärke (av ren frustration) om inte jag får bukt på denna.


    Alla tips uppskattas!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642

    Felkoder Saab 9-3 1,9 TiD -07

    Värmaren går att renovera, troligtvis måste allt i den bytas inkl styrdonet som sitter på den. Har gjort samma på min bil. Kolla med en firma som jobbar med värmare

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Saxtorp, Skåne
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Måste man laga sin dieselvärmare?

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av vonfries Visa inlägg
    Måste man laga sin dieselvärmare?
    Enligt svensk lag nej. Det vill säga att bilprovningen kommer inte anmärka på det. Däremot riskerar det bli kallt i bilen på vintern då dieselmotorns överskottsvärme är lägre än motsvarande bensinare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Saxtorp, Skåne
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Ja, ok.

    Vad jag menade var mest om det faktum att den är sönder på något vis förhindrar framförandet av fordonet? T.ex. om min bränslepump slutar fungera så MÅSTE jag laga den för annars fungerar inte bilen men om däremot min backspegel slutar fungerar så kan jag fortfarande köra.
    Eller bättre exempel är kylaren; om jag inte lagar den så blir med tiden konsekvenserna förödande men det går fint en tid...
    Jag är inte helt klar på vad den gör: En motorvärmare värmer kylarvätskan i systemet så att man har en föruppvärmd motor med mindre slitage och bättre miljö men vad gör egentligen dieselvärmaren på en saab?

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Dieselvärmaren gör samma sak som bensinvärmaren, fast med annat bränsle. Anledningen till att de är originalmonterade på våra dieselsaabar är att för att om det ska bli varmt, och det snabbt nog, i kupén så behövs det en extra värmekälla utöver dieselmotorn.

    Så dieselvärmaren behöver inte fungera för att du ska kunna ta dig från A till B. Men vill du göra det bekvämt utan att frysa så bör dieselvärmaren fungera kalla vinterdagar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Saxtorp, Skåne
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    ok. tack!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •