Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vågar man använda denna turbo ?

  1. #1

    Vågar man använda denna turbo ?

    Har nästan kompletterat min 9-3a med alla prylar som jag hade på min NG900
    och det som är kvar nu är Avgassystemet och turbon

    När jag demonterade turbon från moton från min gamle NG900 så ser man att något har tagit självmord genom att ta sig in i turbinen :P
    Antagligen delar från min dåvarande IC som turbon sög i sig

    Det är inga glapp alls i lagren i den och denna har varit med ett bra tag efter IC pajade (Plast)

    Tryckturbin: ....
    http://www.lightdream.net/turbo/turbo_1.jpg

    Avgasturbin: Större en orginal så det är antagligen denna delen som är från T28
    http://www.lightdream.net/turbo/turbo_2.jpg

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 818
    Medlem#
    4458

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Den skulle ju inte jag använt iaf. Ser ju bedrövlig ut. Även om lagerna skulle vara ok i den fortfarande så är den säkert inte balanserad längre.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Citat Ursprungligen postat av matte_1979
    Antagligen delar från min dåvarande IC som turbon sög i sig
    Hur kan turbon suga i sig nåt från IC:n, har den gått baklänges?

    Nej, den turbon monterar man inte.
    Signaturlös

  4. #4

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Det vart så när jag fick väja för ett fyllo en gång och tog ett träd istället för att antingen köra i sidan på fyllot eller frontala med mötande trafik då gick IC som var av plast och det hände 2007 och turbon har varit med länge efter det så inget har hänt med verken motor eller turbo sen des

    Nog att den är i obalans men kan ju vara balans endå i med låt se 2007 - 2009 har den snurrat actift kände på den här om dagen då jag skrotade min 9000 som jag hävde i moton med turbon på

  5. #5

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Citat Ursprungligen postat av matte_1979
    Det vart så när jag fick väja för ett fyllo en gång och tog ett träd istället för att antingen köra i sidan på fyllot eller frontala med mötande trafik då gick IC som var av plast och det hände 2007 och turbon har varit med länge efter det så inget har hänt med verken motor eller turbo sen des

    Nog att den är i obalans men kan ju vara balans endå i med låt se 2007 - 2009 har den snurrat actift kände på den här om dagen då jag skrotade min 9000 som jag hävde i moton med turbon på
    Att det var ett fyllo kan inte förklara hur turbon gått baklänges och sugit i sig delar från IC:n.
    Signaturlös

  6. #6

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av matte_1979
    Det vart så när jag fick väja för ett fyllo en gång och tog ett träd istället för att antingen köra i sidan på fyllot eller frontala med mötande trafik då gick IC som var av plast och det hände 2007 och turbon har varit med länge efter det så inget har hänt med verken motor eller turbo sen des

    Nog att den är i obalans men kan ju vara balans endå i med låt se 2007 - 2009 har den snurrat actift kände på den här om dagen då jag skrotade min 9000 som jag hävde i moton med turbon på
    Att det var ett fyllo kan inte förklara hur turbon gått baklänges och sugit i sig delar från IC:n.
    Nej jag vet inte heller hur det kan ha blivit så
    Var plast bitar i sulindern som jag fick blåsa ur med trycklift då moton tappat kompretionen då plastbitarna höl väntilerna öppna :P

  7. #7

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Citat Ursprungligen postat av matte_1979
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Att det var ett fyllo kan inte förklara hur turbon gått baklänges och sugit i sig delar från IC:n.
    Nej jag vet inte heller hur det kan ha blivit så
    Var plast bitar i sulindern som jag fick blåsa ur med trycklift då moton tappat kompretionen då plastbitarna höl väntilerna öppna :P
    Nu tror jag inte du är nykter längre, så här på lillördag under semestern.

    Plast i cylindern är ju så att säga i rätt riktning med avseende på luftflödet, men att det skulle gå baklänges in i turbon tror jag inte på. Det måste ha kommit från luftburken eller liknande.
    Signaturlös

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Kommer från luftburk eller nåt säkert.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av matte_1979

    Nej jag vet inte heller hur det kan ha blivit så
    Var plast bitar i sulindern som jag fick blåsa ur med trycklift då moton tappat kompretionen då plastbitarna höl väntilerna öppna :P
    Nu tror jag inte du är nykter längre, så här på lillördag under semestern.

    Plast i cylindern är ju så att säga i rätt riktning med avseende på luftflödet, men att det skulle gå baklänges in i turbon tror jag inte på. Det måste ha kommit från luftburken eller liknande.
    Har sport luftfilter så där i från kan det inte ha kommit in något OM det inte har kommit från något annat rör vid monteringen som legat i något av rören I så fall har det varit med sen tidigt 2007 och då bör turbon hålla nu med

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    varför skapar du en tråd om du bara ska ignorera alla råd och argumentera emot?

    trodde du att alla skulle säga "kör hårt den där ser jättebra ut" ?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Medlem#
    9067

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    varför skapar du en tråd om du bara ska ignorera alla råd och argumentera emot?

    trodde du att alla skulle säga "kör hårt den där ser jättebra ut" ?
    Saab 9000 2.3T Aero 1996 19t#8.5 extraktorgrenrör extern wg osv.
    Saab 9000 2.0t CSE 1996 MapTun steg 1, HKS SSQV dumpventil OpenAir kit speedparts(SÅLD)
    http://www.garaget.org/sebastianfrodin

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åtorp
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7922

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Ser ut som du har kört med ett dåligt öppet filter eller något som sugit i sig små grus och sand, skulle inte använda den skulle skicka iväg den och få hjulet bytt istället då hela turbon kan rasa ihop annars eller köpa en annan.
    //D
    | SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
    | SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |

  13. #13

    Re: Vågar man använda denna turbo ?

    Nej jag monterar inte den dessutom har jag i dag bytt avgas till 3" och märker hur den ryker och hackar fram kollar lambdan som sat på mitt 3" och det är 3 kablar på den
    Kollade på det gamla blåset sitter 2 med 4 kablar
    Har ju min box men det kanske skiljer på kabelhärvan så den vill ha 4 kablar ?

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 13:27
  2. Går denna växellådsolja att använda till 9-5 aero aut-05:a
    Av extreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 21:42
  3. Vågar man köpa denna cab?
    Av Turbomupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 20:17
  4. Vågar jag använda oljefiltert jag fått?
    Av Segge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 22:28
  5. går det att använda denna oljan i min 9000 2,3t?
    Av m_nordh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •