Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dör på tomgång med olika felkoder

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Dör på tomgång med olika felkoder

    Hejsan har en 9-5

    Jag har ett stort problem med bilen. Symtomen är att min bil dör vid tomgång när bilen blir varm. Men även när den är kall har jag upptäckt. Jag undra vad som kan vara orsaken.
    Saker som jag har bytt.

    Tändkassett, Tändstift, Spjällhuset, dumpventilen, Termostaten för mätaren låg i botten ibland.
    Har bytt alla vacuum slangar. Har pluggat R slangen och ingen skillnad. Någon med mer tips?

    Någon som vet varför detta symtom inträffas.

    Får felkoder P0300, P0100 men har oxå fått ibland P0115, P1110.


    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Hejsan har en 9-5

    Jag har ett stort problem med bilen. Symtomen är att min bil dör vid tomgång när bilen blir varm. Men även när den är kall har jag upptäckt. Jag undra vad som kan vara orsaken.
    Saker som jag har bytt.

    Tändkassett, Tändstift, Spjällhuset, dumpventilen, Termostaten för mätaren låg i botten ibland.
    Har bytt alla vacuum slangar. Har pluggat R slangen och ingen skillnad. Någon med mer tips?

    Någon som vet varför detta symtom inträffas.

    Får felkoder P0300, P0100 men har oxå fått ibland P0115, P1110.


    Mvh
    0300, misständningar
    0100, luftmassa nånting
    0115, kylvätsketemperatur nånting
    1110, typ dumpventil eller saker i krokarna där


    Kolla över vevaxellägesgivaren.
    http://9-5.se/steg-for-steg/byte-vevaxelgivare/
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    kan vara. Ska byta vevaxelgivare ikväll. När jag körde hem idag märkte jag när man växlar från 1a till 2a så får varvräknaren något spratt. Den går upp i varv när man lägger i kopplingen och ska växla.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    kan dom blå backventilerna ha något orsak för mitt problem med tomgången? Den ena backventilen närmast spjällhuset är trasigt. Kan det vara att bilen dör tro?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Byt givare. Alltid rätt om den vart med ett tag.

    Sen har du minst en vacuumslang som e otät. Sitter en avlastningsventil bakom motorn på torpedväggen med tra slangar. P1110 borde vara nån av de slangarna.
    Kolla så vacuumslangen som sitter nerstucken i insuget är ordentligt nertryckt. Har varit med om att backventilen på plastslangen till bromsservot pajjat och gett samma symptom med döende tomgång. Och felkoder.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Jag har hittat felet. Dra man ut slangen från vevhusventilationen den som det sitter en vit backventil så går bilen bra på tomgång. Sätter jag tillbaka så dör den vi rödljus. Är det bra om man kör så här? Kan man plugga vevhusventilationen den som slangen ska in och köra så här?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    HM! Då betyder det att du har för högt tryck i vevhuset.
    Den vita backventilen låter ju vevhusgaser komma in i insuget o då får den alltså för mycket så den dör.

    Så nån av felkoderna beror på detta o de e ingen direkt kvalificerad gissning heller.

    Jag skulle undersöka varför vevhustrycket är högt. Misständningar och för mycket skit i kolvringsspåren kan ge detta fenomen faktiskt..

    Sök på WD40-metoden. Den renar o ger mindre vevhustryck efteråt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Absolut ska jag kolla det genast. Kan det vara kolvringar som ev håller på att paja. Låter dyrt. Tack för tipset turbosug.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Har kollat lite på bilen idag. Drar man ut slangen från vita backventilen så kommer det lite luft. Kolla på den andra bilen jag har och då flödar det luft igenom. Vart är det han inte får luft ifrån vevhusventilationen?

  10. #10

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Har kollat lite på bilen idag. Drar man ut slangen från vita backventilen så kommer det lite luft. Kolla på den andra bilen jag har och då flödar det luft igenom. Vart är det han inte får luft ifrån vevhusventilationen?
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, var kommer det lite luft? Genom nippeln på ventilkåpan sugs det vevhusgaser igenom slang och ventil till insuget. Ventilen stoppar åt andra hållet för att laddtryck inte ska gå in i motorn.

    Du har väl senaste vevhusventilation (ver.6)?
    Signaturlös

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    om du lossar slangen som det sitter en vitbackventil in mot spjällhuset. Vad jag har fått för info om att den vita backventilen ska suga in luft till spjällhuset. Men när jag har den isatt på nippeln som det sitter en stor tjock slang som går ner bakom motor då dör bilen lr får svajig tomgång. tycker jag däremot bort slangen från nippeln och känner på nippeln så kommer det svagt med luft ut från den. Och min andra bil är det relativt bra med luftflöde ur nipplen. Och motorn då går bra på tomgång när jag har ryckt slangen.

  12. #12

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Nippeln är inte igensatt då, eller rören på insidan av ventilkåpan? Kom väl ny nippel med senaste uppdateringen, den tidigare borrades upp till 3 mm. Fast jag förstår inte hur detta kan påverka tomgången så pass.
    Signaturlös

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Nej har bytt nippeln från den andra bilen som fungerar. Nä jag blir inte klok på varför den inte går på tomgång. Får väl köra bilen med dragen slang, om det nu inte är farlig för motorn. Luft får iaf spjället då om man har den urdragen.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Någon som vet om det är bra lr dåligt att köra bilen med dragen vevhusventelations slangen som den vita backventilen sitter på. Motorn går jämn och fin när man dra slanden. Dör när man sätter tillbaka den. Vad kan detta bero på?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Är det bra att göra så här. Motorn går bra på tomgång men den sitter ju där av en anledning. Vad är orsaken till att man inte kan ha den ditsatt i vita backventilen pga motorn dör då på tomgång?


  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Dör på tomgång med olika felkoder

    Någon som kan förklara mitt fel. Har kört 65mil och den går som vanligt. Men när man stannar vid rödljus så dör den fattar inte vad felet är. Nu har jag märkt att om man lägger i 2ans vxl och smyger sig fram till rödljuset så håller bilen sig vid liv när man stannar. Märkligt tycker jag. Kan det bero på dåligt komp i något cylinder tro?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 aero dör på tomgång inga felkoder
    Av Karl_82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 11:46
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 16:13
  3. Olika tomgång vid kall resp. varm motor K-Jetronik, varför?
    Av poh99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 11:22
  4. Bilen GÅr dåligt på tomgång (har felkoder nu)
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •