Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: smart tv, sonos, Nas

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    smart tv, sonos, Nas

    Hej!

    ska göra tvrummet lite smartare hos min far.

    Smart tv:
    http://www.hifiklubben.se/produkter/pla ... sma-tv.htm

    Förstärkare:
    http://www.hifiklubben.se/produkter/str ... silver.htm

    Nas:
    http://www.hifiklubben.se/produkter/str ... sk_2tb.htm

    Det jag önskar är att man på NAS installerar dropbox, går det?
    Hittar inget om detta på google.

    Min far vill kolla netflix, spotify, bilder, strema filmer m.m
    Största anledning är att få undan alla dessa boxar som står på tvbänken idag.

    Tips å tankar?

    (vi har inga apple produkter)
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Samman länka allt med kabel trådlöst brukar ställa till det lite då och då och inget skoj att rodda med då man tänkt se film eller så. Annars verkar det vara bra prylar som använder "standard" språk för att kommunicera.
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Känns som mycket pengar för att lösa det din far vill. En lösning med AppleTV känns som en billigare lösning för mig, men du kanske inte vill köra några Apple-produkter alls?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Känns som mycket pengar för att lösa det din far vill. En lösning med AppleTV känns som en billigare lösning för mig, men du kanske inte vill köra några Apple-produkter alls?

    Nej tack inga apple och ingen diskussion om varför

    Det handlar om ca 20 000kr, vilket e mkt pengar. Men min far ser alla fotbollsmatcher, kollar all F1 och gillar när det e stilrent. Så just nu när det står stor förstärkare, en digitalbox, en dvdspelare och en enhet till Piooner plasman så blir det mycket saker.
    Vi e lite prylnördar i denna familjen med och hans saab har ju redan alla vettiga Hirsch delar redan och all utrustning som man borde ha i den....
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: smart tv, sonos, Nas

    En liten nätt HTPC vore väl perfekt. Eller varför inte en Android mediaspelare. De kostar några hundralappar och spelar upp allt som går att spela på t.ex. en surfplatta eller en bra telefon. Exempel: http://dx.com/p/reko-ug007-ii-dual-core ... oth-208676
    Pluggas direkt i HDMI-ingången på TV:n. Styrs t.ex. med blåtandsmus.



    Vet ingen "smart"-tv idag som spelar upp allt problemfritt. Antingen klarar de inte MKV-filer eller så funkar inte undertexter eller så är klienten för Netflix helkass osv osv...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Som roger säger finns det nog ingen smart tv som klarar av att spela upp allt felfritt.
    Ett annat alternativ är att installera xbmc media center på en raspberry pi vilket är en minidator som endast kostar några hundralappar och klarar av full hd m.m.
    9-5 2,3t -99

  7. #7
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: smart tv, sonos, Nas

    XBMX finns till Android också och går utmärkt att köra på olika Androidpinnar liknande den ovan. Raspberry Pi har jag hört både bra och dåligt om. Bl.a. att prestandan är väldigt dålig och att det är på gränsen att den klarar HD uppspelning.

    Jag använder en HTPC vid varje tv. Lite dyrare än black-box lösningar men man har ju oerhört mycket mer möjligheter.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    6
    Medlem#
    8986

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Om nu inte Apple TV duger så kan jag rekomedera Boxee BOX , så slipper du allt vad xmbc och rasberry Pi och annat meck.

    http://www.dustinhome.se/product/501048 ... tent=21323

    den är ganska enkel att hantera
    se http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sV-V4iACDI


    men problemfritt fins inte någon produkt som är.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Om det är Netflix, Spotify och streaming av filmer som gäller har ni ingen nytta av ett NAS (NAS är grymt bra om man har flera enheter som vill komma åt samma data utan att dubbellagra den, men i ert fall undrar jag?). Jag har en HTPC som jag är grymt nöjd med och som vi använder väldigt mycket (som iofs är kopplat till vårt redan existerande NAS), och som löser alla era "uppgifter". HTPC med SSD rockar iaf i min värld..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Känns som mycket pengar för att lösa det din far vill. En lösning med AppleTV känns som en billigare lösning för mig, men du kanske inte vill köra några Apple-produkter alls?
    Ledsen men AppleTV klarar i princip inget av det SaabTurbo95 efterfrågar.

    Den stödjer inte MKV-filer, DivX eller XviD. Inte heller Spotify finns till den. Det går inte att installera appar så man är låst till det lilla den redan har, dvs Netflix, Youtube och nåt mer. Den kräver iTunes och därmed att man även har en dator igång. Att spela media från en NAS går inte. Den kan inte ens spela media via USB-porten.
    Den är dessutom sjukt dyr jämfört med allt annat trots att den knappt klarar nånting.
    Vill man bara ha Airplay så stöds det av konkurrenterna sedan länge.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    smart tv, sonos, Nas

    AirPlay med video stöds väl bara av Apple tv numera? Boxee och de andra har bara ljud nu för tiden.

    //benke
    mvh Benke
    RX 450h -12

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Citat Ursprungligen postat av benke_berguv
    AirPlay med video stöds väl bara av Apple tv numera? Boxee och de andra har bara ljud nu för tiden.

    //benke
    Det stöds nog av var och varannan surroundförstärkare numera. Dessutom finns ju Airplay även för Android så man behöver inte en enda applepryl för att använda Airplay.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    smart tv, sonos, Nas

    Jag kör nas, sonos och Apple tv hemma. Precis som Roger sa, Apple tv stöder väldigt lite saker. Jag använder den bara som AirPlay mottagare till iPad och iphone och då är den fantastisk. Bara slå på nåt från nätet eller direkt från nasen och sen visa det på Apple tv
    Är i princip felfritt med, strular aldrig
    mvh Benke
    RX 450h -12

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    smart tv, sonos, Nas

    AirPlay med ljud stöds av det mesta men inte bild numer, Apple har ändrat det (tyvärr)
    //benke
    mvh Benke
    RX 450h -12

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Citat Ursprungligen postat av benke_berguv
    AirPlay med ljud stöds av det mesta men inte bild numer, Apple har ändrat det (tyvärr)
    //benke
    Det gäller väl bara om man använder Apple som sändare eller mottagare?! Har man t.ex. en Androidplatta som sändare och en Pioneerförstärkare som mottagare lär ju bild(video) fungera som tidigare. Apple kan ju som tur är inte ändra i andra tillverkares prylar...

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    smart tv, sonos, Nas

    Så kan det vara, vore ju kanon!
    Har bara provat kombin iphone -boxee och där försvann möjligheten helt plötsligt.

    //benke
    mvh Benke
    RX 450h -12

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Felpost
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: smart tv, sonos, Nas

    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":39lik1m5

    Ledsen men AppleTV klarar i princip inget av det SaabTurbo95 efterfrågar.

    Den stödjer inte MKV-filer, DivX eller XviD. Inte heller Spotify finns till den. Det går inte att installera appar så man är låst till det lilla den redan har, dvs Netflix, Youtube och nåt mer. Den kräver iTunes och därmed att man även har en dator igång. Att spela media från en NAS går inte. Den kan inte ens spela media via USB-porten.
    Den är dessutom sjukt dyr jämfört med allt annat trots att den knappt klarar nånting.
    Vill man bara ha Airplay så stöds det av konkurrenterna sedan länge.
    [/quote:39lik1m5]

    Det är ju en sanning med modifikation. Jag kör spotify, DivX, MKV eller whatever över min AppleTV dagligen. Men visst, jag använder den enhet jag råkar ha i handen för tillfället (android-platta, Iphone eller PC) och skickar över mediat till AppleTV:n. Fungerar grymt smidigt och har aldrig någonsin krånglat.

    Att AppleTV kräven iTunes är bara blaj. Jag inte öppnat iTunes på minst ett år men på något mystiskt sätt verkar AppleTV:n visa det material jag vill ändå

    Dyr? Ja kanske. Vissa kör Hyundai och vissa kör Saab. Båda funkar som transport från A till B
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  19. #19
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: smart tv, sonos, Nas

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Att AppleTV kräven iTunes är bara blaj. Jag inte öppnat iTunes på minst ett år men på något mystiskt sätt verkar AppleTV:n visa det material jag vill ändå
    Och du har senaste AppleTV(version 3)?

    Hittade det här omdömet på Prisjakt:
    "Den är vacker, stabil, innovativ, charmig, bootar snabbt, men samtidigt förbannat oanvändbar utöver Airplay.

    Den tar inte Mpeg-4 kusinerna DivX/XviD, så jag måste ha min gamla XBOX för detta.
    Den tar inte MKV, så jag måste ha datorn för detta.
    Den kommunicerar bara via iTunes bibliotek så datorn måste vara på, iTunes startat och mitt Apple-ID inloggat. iTunes utdelning stöds inte av 3e part tjänster (NAS, servers) så det är lik förbannat iTunes och inget annat som gäller.
    Den har inget appbibliotek eller 3e part plugins såsom de andra iOS syskonen.
    Alla iTunes videoutdelningar hamnar i en enda lååååång lista (filmer, musikvideos, semsterklipp blandat).
    Den har inget stöd för USB så dessa måste jag plugga i nån annan extender.
    Attackytan för hackers är minimal och är ännu inte jailbreakad.

    Den här extendern lever på ryktet som Apple TV 2 byggt upp. Där en jailbreakad 2:a erbjuder näst intill obegränsad funktionalitet, medan den icke-jailbreak-bara 3:an bara är lite snabbare på beräkningar.

    En ny mjukvara skulle kunna lösa allt, med potential för 10 stjärnor. Men i dagsläget får den 2, och det är Airplay som höjer det från 1. Sannolikt är det hackers som i framtiden gör den här extendern användbar och inte Apple. Om inte iOS 6 i höst öppnar upp för vad Apple borde gjort 3 år sedan (ta över vardagsrummet) åker den ut ur huset.

    Edit: iOS 6 bjöd inte på nåt nytt värt att nämna. Köper du den här extendern för AirPlay, tänk på att konkurrenterna redan erbjuder AirPlay stöd. Nu lägger jag ut den på Tradera."

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: smart tv, sonos, Nas

    [quote=Roger #2378]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":hczc0g4a
    Att AppleTV kräven iTunes är bara blaj. Jag inte öppnat iTunes på minst ett år men på något mystiskt sätt verkar AppleTV:n visa det material jag vill ändå
    Och du har senaste AppleTV(version 3)?

    Hittade det här omdömet på Prisjakt:
    "Den är vacker, stabil, innovativ, charmig, bootar snabbt, men samtidigt förbannat oanvändbar utöver Airplay.

    Den tar inte Mpeg-4 kusinerna DivX/XviD, så jag måste ha min gamla XBOX för detta.
    Den tar inte MKV, så jag måste ha datorn för detta.
    Den kommunicerar bara via iTunes bibliotek så datorn måste vara på, iTunes startat och mitt Apple-ID inloggat. iTunes utdelning stöds inte av 3e part tjänster (NAS, servers) så det är lik förbannat iTunes och inget annat som gäller.
    Den har inget appbibliotek eller 3e part plugins såsom de andra iOS syskonen.
    Alla iTunes videoutdelningar hamnar i en enda lååååång lista (filmer, musikvideos, semsterklipp blandat).
    Den har inget stöd för USB så dessa måste jag plugga i nån annan extender.
    Attackytan för hackers är minimal och är ännu inte jailbreakad.

    Den här extendern lever på ryktet som Apple TV 2 byggt upp. Där en jailbreakad 2:a erbjuder näst intill obegränsad funktionalitet, medan den icke-jailbreak-bara 3:an bara är lite snabbare på beräkningar.

    En ny mjukvara skulle kunna lösa allt, med potential för 10 stjärnor. Men i dagsläget får den 2, och det är Airplay som höjer det från 1. Sannolikt är det hackers som i framtiden gör den här extendern användbar och inte Apple. Om inte iOS 6 i höst öppnar upp för vad Apple borde gjort 3 år sedan (ta över vardagsrummet) åker den ut ur huset.

    Edit: iOS 6 bjöd inte på nåt nytt värt att nämna. Köper du den här extendern för AirPlay, tänk på att konkurrenterna redan erbjuder AirPlay stöd. Nu lägger jag ut den på Tradera."
    [/quote:hczc0g4a]

    Jag har 3:an. Tror jag iaf, då jag har FullHD stöd.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 22:43
  2. Riktigt smart, Volvo!
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 11:45
  3. Är det smart att köpa en 9-5 Aero?
    Av Niklasson89 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 02:39
  4. Smart med Hayabusamotor
    Av Travis i forum Tidsfördriv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 19:10
  5. [LÖST] Hur smart är TCS
    Av Mackan_vaxjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •