Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

  1. #1

    få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

    Som sagt undrar hur i ******* man ska lyckas få loss avtappningspluggen till växellådsoljan på en saab 9-5 -99? sitter som berget och någon annan har varit där och prövat och den börjar bli rund. Sitter ju så trångt så man knappt kommer in med några verktyg....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

    jag tog en stor vinklad 8mm insex och kapade av den, så att den gick emellan. Och sen förlängde den med ett järnrör, då lossnade min men dom sitter rätt hårt från början

    /greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

    Aj aj, inte bra om den börjar bli rund.
    Hände mig på en 9-5:a, tror jag provade allt tänktbart, men den kom aldrig ut.

    En vanlig 8mm insexnyckel går okortad om man vinklar in den lite snyggt, och förlänger den med ett järnrör som tidigare skrev.

    Säg till att du säkert har nyckeln helt inne i skallen, annars är det lätt att runda den.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

    Jag har en "väska" med olika hylsor och nycklar som jag köpt på biltema. Där låg det en lös 8mm insex som jag fick pilla dit med fingrarna. Sen tog jag en vanlig ringnyckel och började skruva. Fick ta en hammare på ringnyckeln och då släppte pluggen. Minns dock inte om jag försökte använda lite rostlösning först, jag misstänker att jag försökte med det. Men att den börjat bli rund låter ju inte särskilt bra...
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

    Rostlösare är onödigt eftersom växellådan är gjord i aluminium. Orsaken till att det sitter som fan är att det sitter någon form av tätning i gängorna. När pluggen väl släppt så kan man skruva med fingrarna.
    Gone country....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Rostlösare är onödigt eftersom växellådan är gjord i aluminium. Orsaken till att det sitter som fan är att det sitter någon form av tätning i gängorna. När pluggen väl släppt så kan man skruva med fingrarna.
    Är inte huven på 9-5 också gjord i aluminium? För huven rostar ju!

    Edit: Rostlösning smörjer ju också. Så lyckas man få in det i gängorna lär det ju göra någon skillnad iaf. Min bult satt ju inte direkt hårt egentligen och jag kan tänka mig att rostlösningen hjälpte lite.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7

    Re: få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

    Svetsa på en mutter

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Rostlösare är onödigt eftersom växellådan är gjord i aluminium. Orsaken till att det sitter som fan är att det sitter någon form av tätning i gängorna. När pluggen väl släppt så kan man skruva med fingrarna.
    Är inte huven på 9-5 också gjord i aluminium? För huven rostar ju!

    Edit: Rostlösning smörjer ju också. Så lyckas man få in det i gängorna lär det ju göra någon skillnad iaf. Min bult satt ju inte direkt hårt egentligen och jag kan tänka mig att rostlösningen hjälpte lite.
    Eh, nej, huven är jord i stålplåt...
    Gone country....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: få loss avtappningsplugg till växellådsolja 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Är inte huven på 9-5 också gjord i aluminium? För huven rostar ju!

    Edit: Rostlösning smörjer ju också. Så lyckas man få in det i gängorna lär det ju göra någon skillnad iaf. Min bult satt ju inte direkt hårt egentligen och jag kan tänka mig att rostlösningen hjälpte lite.
    Eh, nej, huven är jord i stålplåt...
    Okej, hade för mig att jag läst någonstans här på forumet om att huven just skulle vara gjord av aluminium.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. nyckel till avtappningsplugg aut-låda
    Av skogsvägsraggarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 17:57
  2. Få loss avtappningsplugg....
    Av |900R| i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •