Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

  1. #1

    Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    Hej !
    Har en 9-3se -02. har gått ca 19 k mil. enligt tidigare ägare så drog den en del vatten. senast han skulle starta bilen så gick den inte igång. har tittat på vevhusventilation den är inte av senaste modell. så jag tar ett kompprov på den:
    1= 2
    2=8.5
    3=10
    4=4

    Kan det vara troligt att packningen gått på 1 och 4an cylinder. dikasseten har “smält” på 2 och 3an. vet inte om den fungerar.

    Vad skulle ni göra med bilen ? är det värt att lyfta toppen
    I övrigt ok skick.
    funderar på att slänga ut motorn.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    Komp prov avslöjar inte packnings tillstånd den visar kondition på kolvar och ventiler.
    Ta prov igen, för att vara 100, annars låter inte alls bra.

    Typiskt om packning gott av är att motor kastar vatten, vilken den gjorde och din problem
    är mkt större än bara packning.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trönödal (Söderhamn)
    Inlägg
    58

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    Varför skulle inte ett kompprov avslöja om toppen har gått. borde inte kompet gå ut mellan top & block då?


    hur ser oljan ut?
    hur ser kylarvätskan ut?

    Lyft av toppen & kolla men skulle tro att det är kolvringar/kolvar som gett upp med så låga komp värden
    ____
    Saab 9-5 Aero -02
    Cheva Blazer -97

  4. #4

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    Kolla också så inte kilen på nått kamdrev har gått av, har hänt mig, det vart krökta ventiler å dålig komp på 1 å 4
    Saab 9-5 Aero

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    Citat Ursprungligen postat av GTA
    Varför skulle inte ett kompprov avslöja om toppen har gått
    Därför att jag mekat 500 år och har blåst packningar hur många som helst / Volvo, BMW, Saab) och aldrig kompet visat nåt fel utom när man rasat kolvar och ventiler. Du får tro vad jag säger eller inte.
    Vid komptagning motor snurrar 200rpm och vid drift har man både högre RPM( kanske uppåt 5000) och värme samt byggs upp trycket från avgaser hela tiden och vid dålig packning tar oftast vägen mot vatten men kan även gå i olja.

    Skriv PM till Alex nickname "gazer3312" meriterar bilmek och fråga.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trönödal (Söderhamn)
    Inlägg
    58

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av GTA
    Varför skulle inte ett kompprov avslöja om toppen har gått
    Därför att jag mekat 500 år och har blåst packningar hur många som helst / Volvo, BMW, Saab) och aldrig kompet visat nåt fel utom när man rasat kolvar och ventiler. Du får tro vad jag säger eller inte.
    Vid komptagning motor snurrar 200rpm och vid drift har man både högre RPM( kanske uppåt 5000) och värme samt byggs upp trycket från avgaser hela tiden och vid dålig packning tar oftast vägen mot vatten men kan även gå i olja.

    Skriv PM till Alex nickname "gazer3312" meriterar bilmek och fråga.

    Ok. ja om du mekat i 500år så borde du veta

    om packningen har gått mellan 2 cyl. syns det inte heller?

    /M
    ____
    Saab 9-5 Aero -02
    Cheva Blazer -97

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    @GTA -->om packningen har gått mellan 2 cyl. syns det inte heller?


    Vad vill du komma med den fråga,?har inget med hans bil att göra och jag pratar endast om mitt eget erfarenhet och inte stålpackning eller piramidringar osv...
    Kompprov visar inget om inte finns rejel ras på kolv, eller ventil och liten avvikelse om kannringar koksatt eller ventiler tätar inte 100

    Som sist på min 9000-91 var toppan sprucken på flera stället och packning trasig och för skojskull tag jag kompprov och de var 12 på alla 4 cyl.

    När jag rasade en kolv på Volvo då blev 7.5 på den cyl, övriga 12.


    PS!Svaga punkter på en vanlig bil/packning är att trycket från cyl tar sig ur i vattenkanaler och därefter vatten luktar avgaser och vatten svämmar över kärlet.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    nja...........om toppackningen blåser mellan 2 och 3 cyl så blir ju värdet lågt på bägge cylindrarna så visst kan en packning ge utslag på mätaren..............

    Det felet är ju relativt vanligt på lite äldre bilar.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trönödal (Söderhamn)
    Inlägg
    58

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    George: Vart jag vill komma med min fråga? & jag tycket i högsta grad att det gäller trådskaparens bil!

    med min erfarenhet som tydligen är betydligt färre år än din. så när en packning har gått mellan 2 cyl så har det visat sig på kompprov. Om du läser 1a inlägget så hade han dålig komp på både 1an & 2an så där KAN det vara packningen som gått MEN även så har kolvarna eller ventilerna även gett vika.

    Tror därimot att det kan bero på hur stort släpp det är i topp packningen & om man tar komptest med varm eller kall motor.

    om man häller i en skvätt med olja innan kompprovet så kan man ana om det är kolv eller topp som gått. olja=> mer komp = kolv som gått. Olja => samma komp = toppen.

    så tycker jag iallefall
    ____
    Saab 9-5 Aero -02
    Cheva Blazer -97

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    Med dom symptomen skulle jag bli förvånad om det bara är packningen.
    Hur ser kolvtopparna ut ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    @ Stefan M : trycket söker vägen ut från tex cyl1 och svaga punkt, vanlig packning, är vatten kanal, finns ingen metall runtom denna hål/alla vattenhål, finns endast lite gummiaktigt tätning som liknar ingenting.
    Enligt dig vid kompprov då blåser den mellan två cylindrar och därefter låg komp på båda.
    Teoretiskt är allt möjligt men så låg komp har jag ALDRIG sätt eller hört om inte är skadan av allvarligare karaktär.

    @ Håller med SaabAero.

    PS! känns bra att flera duktiga svarar så man håller tråden i liv och jag hoppas att jag har fel, (man lärsig alltid) men toppen ska bort och då kan man se vad är det som har hänt.

    Som de skrevs med lite olja får man mer indikation gällande kolvar/ringar är helt rätt.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12

    Re: Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?

    Citat Ursprungligen postat av GTA
    George: Vart jag vill komma med min fråga? & jag tycket i högsta grad att det gäller trådskaparens bil!

    med min erfarenhet som tydligen är betydligt färre år än din. så när en packning har gått mellan 2 cyl så har det visat sig på kompprov. Om du läser 1a inlägget så hade han dålig komp på både 1an & 2an så där KAN det vara packningen som gått MEN även så har kolvarna eller ventilerna även gett vika.

    Tror därimot att det kan bero på hur stort släpp det är i topp packningen & om man tar komptest med varm eller kall motor.

    om man häller i en skvätt med olja innan kompprovet så kan man ana om det är kolv eller topp som gått. olja=> mer komp = kolv som gått. Olja => samma komp = toppen.

    så tycker jag iallefall
    Nu var det ju sämst komp på cyl. 1&4.

    Det är bara att demontera för att se vad som felar.
    Kamkedja, packning, kolvar?
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-03-04, 01:23
  2. Topplockspackningen har gått(9000 Aero) - vad göra?
    Av Mr_Gear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 13:28
  3. Hur vet man om topplockspackningen gått?
    Av ankaon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 16:06
  4. Bilen blev trött dåligt med komp 9-3 aero
    Av rallywille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •