Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 95 2.0t 1999 startar ej

  1. #1

    Saab 95 2.0t 1999 startar ej

    Hej

    Jag har nog läste de flesta trådar som handlar om Saab 95:or som inte startar. Jag har en Saab 95 2.0t 1999. Jag var bortrest lite grann och när jag kom hem så var batteriet stendött, förmodligen en cell som gått sönder då det var orginalbatteriet som satt i och hade under 10v. Så bytte batteriet, nu är det liv i bilen igen men den startar inte ändå. Jag har provat följande:

    #Har provat med annan tändkassett
    #Har provat med tändkassetten upp och sett att det ger gnistor på alla tändstiften och det gör det.
    #Har rengjort vevaxelgivaren (tror inte att tändsstiften hade tänds annars) borde kanske byta den ändå?

    #Har lyssnat att bensinpumpen pumpar när man vrider tändningen i läge 2.
    #Det finns bensin på bilventilen på fuel-railen. (sprutar inte direkt ut men fyller snabbt en papperstuss

    #Varvräknaren hoppar till någon millimeter när man startar.
    #Startmotorn funkar då bilen hoppar framåt om man har växel i och inte frikopplar när man startar.

    #Säkringarna är hela.
    #Bilen är inte i limp home mode enligt video på youtube

    + att innan batteriproblemen gick den hur fint som helst.

    Så, vad mer kan jag kolla, antar att det är in på verkstad för att gås igenom av en Tech2:a? Hört något att den kan programmera om sig vid strömlöst?

    Någon som känner någon som har en tech2:a i göteborg?

    Tacksam för svar och tips på fler saker jag kan prova..

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    33

    Sv: Saab 95 startar ej

    Det skulle kunna vara vevaxelgivaren om jag förstått det rätt. Har själv liknande problem... :-(

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2,3t Vector Sport -02

  3. #3

    Re: Saab 95 2.0t 1999 startar ej

    okej... trodde inte det var fel på den om man ser att tändstiften ger gnista i schyst ordning när man försöker startar. Men kanske ska byta den för säkerhets skull..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Saab 95 2.0t 1999 startar ej

    Är du säker på att du har gnista så är det inte vevaxelgivaren. Troligen något med bränslet. Mät trycket om du kan eller kolla om den tänder på startgas.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    33

    Sv: Re: Saab 95 2.0t 1999 startar ej

    Citat Ursprungligen postat av kajman
    okej... trodde inte det var fel på den om man ser att tändstiften ger gnista i schyst ordning när man försöker startar. Men kanske ska byta den för säkerhets skull..

    Så klart, jag läste lite slarvigt där. Tänder den om du drar i lite startgas i insuget? Som sagt, kanske något skit med soppan eller otillräckligt tryck, sådan får någon kunnigare ge tips om. Hoppas det löser sig!

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2,3t Vector Sport -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Mycket slö 2,2TiD
    Av alfons34 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2022-04-16, 13:29
  2. 9-3 1999 startar inte efter att Larmet gått
    Av montecarlo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •