Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

  1. #1

    Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Har nu råkat ut för AC-problem med en SAAB 9000 '98. Den blåser först kallt ett tag, men efter att värmen under huven (jag antar att det är där) stigit (dvs efter 3, 4 minuters körning) så blåser AC:n istället varm luft oavsett vilken temp. man ställer in den på.

    Stänger jag av AC:n helt (off) och fysiskt stänger "fläktarna" i kupén så fortsätter bilen dock att pysa värme försiktigt. Vilket efter någon kvarts körning blir helt olidligt.

    Jag har sett att det finns många trådar på ämnet och har gjort följande:
    • Kalibrerat genom att hålla AUTO och OFF, men fick ingen felkod i respons[/*:m:32uzhawr]
    • Kollat att säkringen är hel[/*:m:32uzhawr]
    • Kontrollerat att instrumentbrädan visar rätt utomhustemperatur [/*:m:32uzhawr]


    Nästa steg efter ovanstående förstår jag är att kolla om man har "ac-vätska" (teknisk term?) vilket man rimligen inte gör själv. Jag skulle förstås helst vilja undvika den kostnaden så min första fråga är:

    1) Kan jag själv på något sätt utesluta huruvida det saknas vätska eller inte (på ett ofarligt
    sätt)?


    Vidare hittade jag även denna länk http://www.saab9000.com/procedures/v...rconclutch.php som verkar beskriva exakt mitt problem. Hittade även flera poster på detta forum som styrkte att det är ett återkommande problem. Så,

    • Min kompressor är av märket Sanden, och[/*:m:32uzhawr]
    • jag mätte att mitt avstånd var 0.2mm (vilket enl. artikeln bör vara 0.4-0.6 och därav för litet).[/*:m:32uzhawr]


    Jag var i full flärd med att börja skruva bort detta "lock" (teknisk term?) när jag insåg att det var grymt svårt att komma åt. Detta gjorde att jag avvaktade och spekulerade i huruvida det är mer rimligt att avsaknad av "vätska" egentligen är problemet. Detta leder mig till följande frågor.

    2) Hur ofta behöver man byta denna ac-vätska och är det alltså rimligare för mig att anta att det är det som är problemet? (bilen har gått ~13000-14000)
    3) Åsidosatt att det är "svårt" att få bort detta "lock" för att ta bort en shim och öka avståndet - är det farligt på något sätt?
    4) Någon som ökad avståndet och har något tips på hur jag kan gå tillväga?


    Ursäkta den långa posten och stort tack på förhand till alla som hjälper mig överleva sommaren!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Hade samma problem med min och det var ett relä i reläboxen i motorutrymmet som
    hade brända reläkontakter. Prova att byta den.

  3. #3

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Hade samma problem med min och det var ett relä i reläboxen i motorutrymmet som
    hade brända reläkontakter. Prova att byta den.
    Stort tack för ditt svar! Nu känner jag mig korkad. När jag öppade elcentralen i motorrummet ser jag att ett antal säkringar/reläer saknas helt (nyköpt beg. bil). Bl.a.

    • 1. Luftpump (maxi-säkring) [30A][/*:m:37sjq2kd]
    • 2. Kylfläkt, 2-steg (maxi-säkring) [30A][/*:m:37sjq2kd]
    • 3. Kylfläkt, relä [5A][/*:m:37sjq2kd]
    • D. Luftpump/värmeplattor/vakuumpump [relä][/*:m:37sjq2kd]
    • E. Kylfläkt, 2-stegs [relä][/*:m:37sjq2kd]
    [*] 13. Ventil, luftpump/vakuumpump [10A]

    3an hade jag tillgång till eftersom det är en vanlig säkring och maxi-säkringarna (1 och 2) fixar jag imorgon.

    Jag undrar dock:
    - Är en 2-stegs-säkring av en annan typ eller är det också en vanlig maxi-säkring?

    De reläer som saknas antar jag att jag helt enkelt behöver köpa via skroten.

    Jag hittar 3an men inte D. Så, att döma av endast namnen så undrar jag:
    - Kan det räcka med att skaffa 1an, 2an, 3an och E, för att återfå kall-blåset?

    En viktig fråga som kvarstår är dock:
    - Är det farligt att sätta i 3an, utan att ha 2an och E?
    Jag kan tyvärr inte läsa av kopplingsscheman för att svara på frågan men jag undrar alltså ifall det är så att tidigare ägaren tagit ut även 3an (som är en helt vanlig säkring) för att "sätta kylfläkten helt ur spel" eftersom E saknas. Eller är jag ute och cyklar?

  4. #4

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Citat Ursprungligen postat av chrischris
    När jag öppade elcentralen i motorrummet ser jag att ett antal säkringar/reläer saknas helt (nyköpt beg. bil). Bl.a.

    • 1. Luftpump (maxi-säkring) [30A][/*:m:7gxs0zxs]
    • 2. Kylfläkt, 2-steg (maxi-säkring) [30A][/*:m:7gxs0zxs]
    • 3. Kylfläkt, relä [5A][/*:m:7gxs0zxs]
    • D. Luftpump/värmeplattor/vakuumpump [relä][/*:m:7gxs0zxs]
    • E. Kylfläkt, 2-stegs [relä][/*:m:7gxs0zxs]
    • 13. Ventil, luftpump/vakuumpump [10A][/*:m:7gxs0zxs]
    Alla bilar har inte all tänkbar utrustning. Det är t.ex. bara vissa modeller på vissa marknade som har tvåstegs kylfläkt, dvs att kylfläkten kan gå med två hastigheter. Att de saknas betyder troligtvis att din bil aldrig har haft dessa säkringar och reläer.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Alla bilar har inte all tänkbar utrustning. Det är t.ex. bara vissa modeller på vissa marknade som har tvåstegs kylfläkt, dvs att kylfläkten kan gå med två hastigheter. Att de saknas betyder troligtvis att din bil aldrig har haft dessa säkringar och reläer.
    Ah, så 2-stegs refererar i detta fall till fläkten och inte säkringen.

    Då låter det alltså som att jag behöver sätta i en säkring i 3an och verifiera att F och M är hela.
    • F. A/C relä[/*:m:f1j8y19m]
    • M. Kylfläkt[/*:m:f1j8y19m]


    [UPPDATERING]
    Jag kollade på båda två men vet inte hur jag ska se om de är brända.
    - Kan jag mäta om ett relä är bränt eller inte? (m.h.a. ex. multimeter)

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Hade samma problem med min och det var ett relä i reläboxen i motorutrymmet som
    hade brända reläkontakter. Prova att byta den.
    Var det F eller M du bytte?

    Hittade denna sida som förslår att det rimligen är just AC-reläet (F) som inte nödvändigtvis är bränt men kan ha en beläggning som kan tas bort m.h.a. "contact cleaner". Ursäkta den kanske dumma frågan, men kan jag alltså avända biltemas Elektronikrengöring, eller Oxidrengöring?
    (Skroten hade inget nytt relä inne så därför ger jag mig inte på att byta ut det på en gång)

    PS. AC-reläet såg ut så här:

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Har kylfläkten en eller två kontakter/sladdar ut från fläktmotorn eller bara en?

    Har den singelmatning med en ledning är det endast low speed-relät som används. Varför säkring 1 inte behöver sitta där.

    Det står ju på locket AC relay o saknas det så funkar inte klimatanläggningen korrekt heller har jag märkt.

    Finns ett par punkter till, men det tar vi när du fått dit reläer i de hållare som ska ha. VAC o VP kan du strunta i då det bara är 2,3i som har VAC fram till 96. Men de e samma reläbox 95-98.
    Det lilla svarta ac guardrelät måste också finnas.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har kylfläkten en eller två kontakter/sladdar ut från fläktmotorn eller bara en?
    Förlåt men jag är inte säker på om jag tittar rätt. Men du menar alltså sladdar mellan den stora fläkten längst fram och kompressorn? Ifrån kompressorn går en in i kupén och en fram emot vad som skulle kunna vara "den stora fläkten".

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det står ju på locket AC relay o saknas det så funkar inte klimatanläggningen korrekt heller har jag märkt.
    Det reläet finns, men huruvida det är bränt eller inte vet jag inte hur jag ska verifiera.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det lilla svarta ac guardrelät måste också finnas.
    Jag antar att du menar 11:an (30A)? Den sitter där också, och är hel.

    Här är en bild över säkringssituationen just nu. Alla "små" säkringar är hela och 3an satt inte där innan utan den har jag satt i nu.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Om du ska reparera relät måste du öppna upp det , tabort metalllocket.
    Sedan kan man putsa kontaktytorna med en nagelfil och rengöra med ett tops.
    Har du ingen rengöringsspray hoppa över det steget.
    Har dom inte självplock på skroten så att du kan gå och plocka ett relä själv ?

  9. #9

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Har dom inte självplock på skroten så att du kan gå och plocka ett relä själv ?
    Jag menade att jag hade kollat bildelsbasen.se. Hur menade du (bor i Uppsala)?

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Har du ingen rengöringsspray hoppa över det steget.
    Men verkade någon av dem jag länkade rimliga att använda?

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    [..] och rengöra med ett tops
    Kommer inte det ev. lämna bomullsfibrer?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Skrotbolaget i boländerna. Åk dit. Bildemo har ingen självplock.

    O jag skulle plocka på mig reläerna i ett par tre st av varje.

    Och det går inga sladdar mellan fläkt och ackompressor. Jag menar om det från fläktmotorn går en eller två sladdar med kontakter som båda är anslutna. Dessa sitter på andra sidan under den stora kylarslangen.

    Är det bara en sladd ut från fläkten används inte highspeed-funktionen.
    Så e de iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Skrotbolaget i boländerna. Åk dit. Bildemo har ingen självplock.
    O jag skulle plocka på mig reläerna i ett par tre st av varje.
    Ah, du menar alltså antigen Skrotcentralen eller Återvinningscentralen.
    Har inte en susning om hur jag ska hitta ett fungerande relä men jag ger mig på jakt imorgon! Tack för tipset

  12. #12

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det står ju på locket AC relay o saknas det så funkar inte klimatanläggningen korrekt heller har jag märkt.
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Hade samma problem med min och det var ett relä i reläboxen i motorutrymmet som
    hade brända reläkontakter. Prova att byta den.
    Bytte nu A/C-reläet (D), men tyvärr utan lycka. Upplever ingen märkbar skillnad, och får fortfarande endast varmluft.

    Något mer relä jag bör prova att byta?
    • (M) Cool. fan low speed[/*:m:qxugmee6]
    • (H) A/C press guard[/*:m:qxugmee6]

    Någon av ovan kanske?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Åk ner på Säbygatan bakom Slangservice där har du en AC snubbe som är grym och billig AA Acservice heter det prata med jonas hälsa från Putte!


  14. #14

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Citat Ursprungligen postat av Puttel
    Åk ner på Säbygatan bakom Slangservice där har du en AC snubbe som är grym och billig AA Acservice heter det prata med jonas hälsa från Putte!
    Är på semester men ska göra det så fort jag är tillbaka!

    Tack alla för all hjälp!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Kommer bara varmluft.

    Beror ändå oftast på att innertempgivaren, den lilla fläktförsedda saken i panelen nedanför sätesvärmeknapparna är paj eller helt enkelt borttagen kontakt för att man inte orkar ta ur o göra renst o smörja den så den slutar tjuta o skallra.

    ta loss ACC-panelen, peta loss locket framför o sen lossas den inåt panelen. Titta in i hålet så ser du att du måste ta en mejsel o peta till snäppfästena nere o uppepå givaren o tryck sen in hela.

    Om kontakten e lös blir de bara värme.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Beror ändå oftast på att innertempgivaren, den lilla fläktförsedda saken i panelen nedanför sätesvärmeknapparna är paj eller helt enkelt borttagen kontakt för att man inte orkar ta ur o göra renst o smörja den så den slutar tjuta o skallra.
    Ser i service-papper att tidigare ägaren bytt innertempgivaren hos verkstad. Men jag ska absolut kolla detta också. Tack för tipset.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Saab9000 '98 spyr varmluft efter att huven blivit varm

    Det som inte avhandlats i denna tråd ännu är en sak som jag missat tror jag.

    Stegmotorpaketet som sköter spjällen kan ha gett upp eller så har armen till värmespjället ute vid kupéfläkten lossnat alt. gått av.

    Plocka loss plasten framför framrutan, kolla ner mellan förångarhuset o fläkthuset. Det går en solid tråd med ögla ut från kupén som ska vara fastsatt på en arm som är antingen vit eller svart plast. Om den är lös, sätt tillbaka den på tråden. Om den lossanr så ramlar spjället ner o släpper inte in nån kyla alls till ventilationen.
    Är den av får du byta fläkthuset.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Stenskott på huven har blivit bubbligt av rost
    Av stoffeboffe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 10:19
  2. 9-5á som går uselt när den blivit varm??
    Av theViking i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 10:28
  3. Bilen startar inte när den blivit varm
    Av jonsson_844 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 15:01
  4. Min 9000 går illa när den blivit varm
    Av henand372 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •